Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Om upphovsrätt och copy rights

Om upphovsrätt och copy rights

Fråga!

Om jag laddar upp eget material eller skriver i forum på Internetstart överlåter jag då automatiskt de kommersiella rättigheterna till det materialet till Internetstart?
Antal svar på detta inlägg: 5
Om du laddar upp en bild som du tagit själv så är det du som har rättigheterna till de om det inte står någonstans att du överlåter dem till den sida du laddar upp dem på.


Tror jag.
Facebook snor alla rättigheter. Bara pang.
Hej pedhan.

Jag har inte något sådant juridisk nedskrivet som du efterfrågar. Men om jag säger så här att det som skrivs hamnar på internetstart och i dess miljö med ramar, runtliggande länkar och annonser. Hjälper det dig?
Annons
Tack Daniel,

Jag förstår ditt svar.

Om Facebook, de har de kommersiella rättigheterna till det du laddar upp. Tänk på det. Om du har ett vackert face, bländvita tänder osv så kan de sälja det fotot till Colgates tandkrämsreklam och du får inte ett jota. Du har heller inte rätt att använda ditt eget foto för kommersiella ändamål bara för privat visning. Hårda bud
Jo jag har också hört en historia om att en användare på Facebook fick en dag se sig själv på en reklampelare i Australien. Inget hon kunde göra då det var som du skriver att Facebook fick sälja vidare dessa bilder. Inget som kommer att ske här även fast du ser ut att ha ett käckt smajl :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem