Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Nostalgitripp

Nostalgitripp

Vi satt här, jag och frun och pratade om saker som vi 40-talister växte upp med. Raketost är ju en klassiker som försvann i slutet på 70-talet. Kobratelefonen likaså. Men jag kom plötsligt på Purex. Såg ut som en chokladkaka men var proppad med laxermedel. Undrar vad den produkten tog vägen. Fast det var ju en riktig skitprodukt.
Någon som kan hjälpa till med vår nostalgitripp. Vad minns du för produkt från unga år?
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Viktor!

Det här med raketost. Man tryckte i botten. Ut kom en "bajskolv". Man tog tag i ett bifogat snöre. Drog av en avpassad bit.

Den uppfinningen var värd "Nobelpris". Men icke . Nu håller dom på med
kvarkar och en massa konstigt.

Undrar om dom inte skall gå tillbaka till raketosten. Annars går det inte bra.

Håller med dej leiake, mer Raketost åt folket. Och Toy. Ta det lugnt, ta ett Toy. Innehöll äkta socker. Nu är det bara kemiska sötningsmedel iallt.
Det jag direkt tänkte på är en Jukebox, man lade i någon krona och kunde höra sina idoler sjunga o spela, det var vä det som var uteliv på 50 talet
Annons
I en konsumbutik i Skåre (7 km norr om Karlstad) fick jag pengar av min mamma för köpa tandkräm, jag valde vadumekum, enbart för att förpackningen innehöll även en reklamplastremsa, påminner om dagens buntband. Med hjälp av tummnageln kunde man repa fram ett budskap "tag madumekum", repade man fort så lät rösten kvinnlig eller sakta så lät det manligt. Är det någon som kan dra sej till minnes denna tandkrämsreklam? Detta hände sej i början eller mitten på 50-talet...
lasse940

Den kommer jag inte i håg, däremot när man skrapade på tjejernas strumpe band, så sa dem, kom och ta mig, men det berodde nog på P-pillret.
skrapa strumpeband...nej jag gick rakt på sak...
Vad som tilldrog sig innan mitt första tandläkarbesök, var inmundigande av för mycket "Aromkola" för fem öre styck.
Fanns även tvåöres. Detta var på fyrtiotalets början.
Vår diversehandlare Algot visste vad han gjorde.
Jag har minne av "ettöres" godis. Var inte populärt hos handlarn när det kom in en drös med ungar som hade en 1-krona och ville ha "ettöres-godisar".
Lyckliga de som kunde köpa godis,
för 1 krona på 40-50 talet,
då fick man nog spara i drygt 1 månad !

På tal om reklam, visst minns Ni
Yvonne Lombard och Sture Lagerwald´s
Reklam "Mmmm Marabou mjölkchoklad"!

"Hälsan för halsen BRONSOL", ett rör med tabletter.

Eller "Domino, Figaro och Tenor, å vad halsen mår"!

Kanske inte lika poppis nu,"VOLVOS VÄRDE VARAR VÄL"!
DKW = "Dikets kära vän"
"En Tiger i tanken" = ESSO
"En Svensk tiger" = Krigsslogan.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem