Torsdag 16 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Ciggaretter är knark

Ciggaretter är knark

Tro mig, jag har rökt sedan mamma körde mig en bil till dagis med stängda rutor.
Jag har levt med ciggaretter i hela mitt liv!
Jag var utan en gång och var så desperat så jag rökte TE!
Fattar ni? Jag rökte TE!
Jag hade också kunnat gå ut och plocka vanligt gräs från gräsmattan och torka det i en ugn och röka det också!
Så STARKT är beroendet!
Det är helt vansinnigt och jag önskar innerligt att jag ALDRIG börjat röka!
Så SNÄLLA, håll era barn borta från ciggaretter och annat röka!
Det leder inte bara till sjukdomar som alla säger utan det är nåt mycket värre än så om man är inbiten rökare!

Jag klarade faktiskt av att sluta röka i 3 månader men jag drack 3 liter kaffe om dagen i stället!

Företaget jag jobbade på sa att nu MÅSTE du sluta dricka kaffe för kunderna vill ha nåt också!

Fattar ni? 3 LITER minst på 8 timmar!

Nåt är ju fel!
Antal svar på detta inlägg: 50
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Om en substans som är sinnesförändrande och/eller beroendeframkallande.
Kallas det Drog inte knark
hit klassas då
alkohol, nikotin, tändargas, läkemedel, koffein och anabola steroider mfl
Harlekin33 - det är aldrig för sent att sluta röka. Min sambo slutade för 3 år sedan. Doktorn skrev ut några tabletter (Champix tror jag det var) och omgående så glömde hon bort att röka så efter 14 dagar var hon rökfri. Inom några månader var morgonhostan borta.
Förr var det också så att om vi skulle gå ut så när ytterdörren stängts så hörde man "klick". En cigg satt i munnen och tändes med tändaren. Reflexen att tända ciggen satt nog i ryggmärgen.
Bara positiva upplevelser har hon efter att ha slutat röka. Inte ens viktuppgång som hon var orolig för. Så tala med doktorn om tabletthjälp.

Lycka till!

Se Varenklin(Champix) långt ner på artikeln på sidan

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=625
Jag höll upp i 3½ år och gick upp 15-20 kg så inte märkte jag av någon förbättring av hälsan. Till slut började jag feströka sedan var det kört. Nu gör jag ett nytt försök och slutade röka för ett halvår sedan. Hittills har jag inte gått upp så mycket i vikt, och jag tycker nog inte att det varit så besvärligt att låta bli att röka, men jag har märkt att min kreativitet dalat...
Annons
Jag slutade år 1990.

Min far låg för döden på Östra. När jag besökte honom så låg det 6 st.
gubbar på salen. Alla hade svårt att andas trots slangar i näsan. Dom hade
panik i blicken.

Jag frågade en sjuksyster vad dom led av för åkomma.

KOL sa hon. På vägen hem slängde jag mitt nyöppnade cigarettpaket.

Det är 20 år sedan nu i Maj. Inte ett enda återfall. Trots att jag har
Sveriges dåligaste karaktär. Konstigt.

Jag vet också att det går bara bra att sluta, fast man inte tror det! Jag slutade röka 1992 efter att ha rökt i 37 år, inte ett enda återfall!
Maud!!!

När jag hade slutat röka så hostade jag upp svarta "loskor". Blä!!

Nu efter 20 års avvänjning. Då kan det det var lite ljusbrunt slem på morgonen.

Det tar tydligen tid att bli av med tjäran.

Jag slutade 1985!! Var skönt de var!

Men sluta snusa!!! Aldrig!! Över min döda kropp möjligen!!
Slutade röka efter att ha varit "bland-beroende" av tobak o snus i 21år - det tar faktiskt "bara" mellan 48 - 72 timmar för nikotinet att gå ur kroppen.

Resten av det svåra är vanor & ovanor som gör det så svårt.

Statistiskt är det bara 1 på 20 som klarar av att sluta röka på egen hand.

5 - 10år tar det sedan innan kroppen har reparerat sig så att risken för hjärtinfarkt och lungcancer halverats mot rökare.
Att sluta med en last är aldrig lätt det ska ingen säga, jag har rökt både det ena och det andra under flera års tid men det ena slutade jag med 1989 efter en tid på behandlingshem och det andra slutade jag med för 5 år sedan (och ca 20 kilo) det är inte lätt. Nu håller jag på att sluta med en tredje last, "livets goda" d v s kaloririk mat, godis, fikabröd och annat som gör livet värt att leva. Men så här är det, med höga kolesterolvärden lever man inte länge och jag har kikat på serien "Biggest Looser" på kanal 5 och om dom kan göra det så nog vore det f-n om inte jag också klarar det också. Jag ska ner minst 20 kilo, hittills har jag tappat 7.
kolesterolvärden!! Finns medicin mot detta otyg! Jag har fått ner mitt nu!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem