Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Växla användare...

Växla användare...

När vi växlar användare på datorn så hänger den sig och skärmen stänger ner sig med "cursorn" som ett litet blippande streck i övre vänstra hörnet.
Ingenting fungerar utan att man måste starta om datorn med "lilla startknappen".
Något verkar vara på gång eller bara tok..... någon med en möjlig lösning.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det står en kod om du får blåskärm men datorn kanske startar om direkt i felsäkert läge? Du kan gå till system och systemegenskaper, vidare till avancerat och där finns en ruta med start och återställning. Bocka ur rutan starta om automatiskt så kommer det en blåskärm med text som vi kan jobba ifrån
Kan inte starta den i felsäkert läge, möjligen komma in i bios om nu det skulle hjälpa. blåskärmen flimmrar förbi så den hinner man inte läsa något på.
Har försökt hitta något matnyttigt på nätet men inte funnit något som hjälper mig ännu, fann en tråd som hade samma problem men den slutade innan någon lösning presenterades... Har tagit ur batteriet på moderkortet som rekomenderas (mer kanske som en desperat åtgärd) men det gav inget.
Kommer till svartskärmen med de 5 alternativen att starta upp datorn med och kan komma in i BIOS. Har startat med BIOS i "failsafe" och med alla 5 alterantiven i "svartskärmen".
Det kanske är så enkelt att det nyinköpta minnet från Dustin är trasigt så jag nu har två trasiga minnen....
Alternativt moderkortet är korrupt.
Inga lampor på baksidan lyser och "omstarts pipet" hörs en gång per omstart så inga signaler markerar något.
Kan man komma åt en felkod någonstans? Skulle behöva ett som jag vet friskt minne att stoppa i och prova med men det har jag inte.
Annons
Har du provat med att skapa ett nytt användarkonto och testat om detta fungerar att växla till, ex att aktivera gästkontot
Kommer inte så långt att jag kan göra det, har däremot lyckats få blåskärmen att stanna så jag kan läsa felkoden som är
STOP: 0X00000024 (0x00190203,0X8A7B1A38,0X0000102,0X0000000)
vilket visar på hårddiskproblem eller? Rekommenderas att köra CHKDSK/F men hur gör jag det när jag inte verkar komma åt att skriva kommandot?
Jag fortsätter med att reparera windows som nästa steg tror jag, alla förslag mottages tacksamt.

Kan du inte köra chkdsk från det kontot som fungerar??

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv
Har inget fungerande konto, kommer inte så långt. Kommer bara till svartskärm och blåskärm.
Har startat med windows cd:n och kommit så långt att jag har två formateringar att välja mellan... kommer det inte en rep möjlighet någonstans i proceduren? Har en i början med återställningskonsollen men den väljer man ju bort vad jag minns för den brukar inte fungera att använda.
Men det kanske inte går att reparera den eftersom det står att partitionen är antingen full (nej) skadad, inte formaterad eller formaterad med ett inkompatibelt filsystem. Om jag vill fortsätta installera windows på den härvpartitionen måste den formateras, ingen reparation som kommer i nästa steg då? Stannar här ett tag för att kolla läget.
Kan du inte koppla in hårddisken som slav i en annan dator och kolla om du kan köra chkdsk där
Läste också så här i något forum, men vet inte om det funkar

Starta med XPskivan i och gå till återställningskonsolen och skriv chkdsk /r så fixar det rätt mycket
Jag fick batteritorsk på laptoppen så jag har varit lite off... Men jag har kommit till det som du säger och den står och tuggar chkdsk /r nu så det är bara att vänta och se. XP-skivan jag har är SP1 så formatera är ingen kul historia och det går inte att reparera "som vanligt" från den då det är SP3 i PC:n nu.
När jag startade chkdsk så angavs det att volymen skapades 99/03/01 vilket skulle innebära att den 11 år snart.. Det är väl då den tillverkades kan jag tro, för jag har inte haft den så länge.
Återkommer med vad som händer efter chkdsk/r.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem