Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med installation av Linux

Problem med installation av Linux

Hej,

Jag har försökt installera Linux (Ubuntu Linux) på min dator men det går inte att installera. Har försökt många gånger och varje gång klagar den på att den inte "hittar någon hårddisk". Hade samma problem när jag installerade Xp på den, men då var det bara att sätta i en diskett med drivrutiner...
Men i Linux installationen så hittar jag inte ett sätt att lägga in de drivrutinerna.

Jag har gjort en partition på G: som heter Linux i NTFS, är det något annat filsystem man ska använda?

Borde inte installationsprogrammet hitta själva hårddisken och sedan fråga om den vill formatera nån partition?

Har testat många gånger men alltid samma problem, något tips kanske?

Tacksam för all hjälp
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Aha, jag beställde par skivor från typ USA gratis. Jag har AMD 64 och det ubuntu jag försöker att installera är för 64 (v.5.04)
Jag har inte ändrat något i biosen sedan jag skaffa datorn men vad ska man då ändra?
Tack Rob,
alla de hade samma problem och nästan identiska datorer som mig. De verkade inte komma på nån lösning men det var J*vligt många med samma problem:)
Du får nog byta till 5.03 eller något verkar som många hade problem just därför att deras BIOS var felinställt.. hur du ändrar det får du läsa i manualen för moderkortet. Eller köra med Ubuntu 5.03 så borde det rulla.
Annons
Micke: har du shipit-Cd-skivor så har du även Live-CDn. Testa den - fungerar den så fungerar även vanlig installation.

Om installationsprogrammet misslyckas med att identifiera ditt SATA-kort så kan du hjälpa till. Du byter till konsole med Alt+F2 eller Alt+F3 och sedan kan du göra insmod <drivrutin>.

Du kan även hämta en senare version av Ubuntu på http://ubuntulinux.se/hamta . Breezy (5.10) har stöd för fler SATA-kontrollers än Hoary (5.04).

Kör själv flera maskiner med SATA men vet att det bland annat finns vissa SIS-kretsar som behöver extra ombry för att allt skall fungera som det skall
Tack Anders, ska testa 5.10
Micke: Får du igång Ubuntu? Berätta hur det gick sen.
jaaa, äntligen!
Det fick att installera den nya versionen av ubunto linux (5.10).
Den kände igen hårdisken, sen var det bara att skapa en partition och installera.

Jag kommer intte ut på internet med linux. Jag har d-links trådlösa. Någon ide hur man kan göra att få det funka?

När jag sätter i en dvd- film så säger den att den inte kan komma åt dvd'n. Varför händer det?
Hehe gött.. :P Skapade du en partition för swap-minnet också? Om inte så rekommenderar jag skarpt att du skall göra det.

Har Ubuntu hittat ditt trådlösa nätverkskort? Kolla nätverksinställningarna under System/Administration/Nätverk för att se om allt verkar rätt inställt.

Angående DVD:n, är det Totem som kommer med felmeddelandet? Totem kräver en massa plugins för att kunna spela upp det mesta. Det är väl inte den bästa spelaren heller om man säger så.
Mitt tips är att du drar in VLC Media Player istället. Den klarar att spela upp det mesta, och även DVD.
Nej, jag skapade inte nån swap partition fast den frågade om det i installationen. Men vad är den till för? Att utöka ram-minnet?
Jag har ändå 1.5 gb i ram så jag visste inte om det var nödvändigt :P

Jag ska se om linux har hittat kortet... Me ni xp så hade ja gockså problem med att komma igång men det löste sig till slut. Man ska ha nån maskinvara från D-link men jag vet inte om det funkar i Linux.

Har hört att det finns vlc till Linux, för jag har haft det länge till xp och det är ju som sagt mkt bra. Men den skippar liksom menyerna när man spelar upp dvd'n.

Jag har ju inte internet på den så det blir lite jobbigt att dra in en massa nya program:P
Den hittade 802.11g WLAN Adapter som är mitt trådlösa. Och under den katerogin USB Vendor specifik interface ?????
Det stor under avancerat en massa info om den och lite om d-link?
Men i "aktivitetshandlaren" så ligger allt under usb rooten och inte under nätver, ska det va så?

Jag har en sån där usb pinne som står på skrivbordet och sänder till rooten och när den är igång så lyser det en lampa men det gör det inte när man starta ubuntu.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem