Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Om kategorin datorrelaterat

Om kategorin datorrelaterat

I kategorin datorrelaterat verkar många vilja komma till tals och hjälpa till. Det är ju såklart trevligt att folket här på internetstart är så hjälpsamma men... många gånger läser man inlägg som ska vara till hjälp som är helt ute och cyklar. Ibland tror jag inte ens den som vill hjälpa vet något om ämnet utan bara googlat runt lite och skumläst. Nu menar jag inte att alla inlägg är dåliga, men vissa. Skulle inte våra duktiga moderatorer kunna städa bort inlägg som stjälper mer än hjälper i den kategorin också? Vad tycker ni andra?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Wicked, mitt svar är att jag redan modererar där.
men att avgöra om rådet är rätt eller fel är svårare att moderera.

Annars så är det nog bara att påminna om att vi har Anmäl inlägg
funktionen, där ni kan tipsa om det är helt upp i det blå.
Men det är ju bra då om ni kunde ställa upp med ett bra råd i den tråden.
Så för att få önska sig ett forum utan dumma inlägg som att spola skivor i hett vatten eftersom de är brända med laser så måste du själv ha lösningen på problemet?
Vad är du ute efter Wicked, har du sett någon sådan tråd här på forumet
Annons
Göcke: Att man kan abuse anmäla är ju en bra funktion.

Kan man anmäla ett inlägg som någon har skrivit, som egentligen är välmenat, men som kan vara skadligt?
Ibland så ser jag att vissa försöker hjälpa till, men att den hjälp som dom ger kan vara rent ut sagt skadlig.
Jag har sett en sådan tråd ja Göcke, jag valde att använda just den som exempel för att det var ett bra exempel på hur fel det kan bli. Vad jag är ute efter? Bara ett mer seriöst forum, just när det gäller datorrelaterat, där man yttrar sig om man vet vad man pratar om. Jag tror att ett strängare modererande där skulle höja kvalitén på råden.
wicked

dålig stil du har.
att skölja en cd-skiva i varmt vatten är inte alls skadligt.
en smutsig skiva bör sköljas.
vill du anmäla ett sådant inlägg??
wicked varför vill du hela tiden jävlas med mig??
har du inget bättre för dig??

göcke
han syftar på mig i ett inlägg om cd-skivor vars mappar *försvunnit*

wicked, sluta trakka!!!
en anmälan är inte med automatik en radering av ett inlägg.
snarare ett sätt att göra Daniel och mej uppmärksam på att något kanske borde rättas till.
Varken Daniel eller jag sitter och läser alla trådar. eller ens sitter vid en dator hela dygnet.

Att som du Fajjer säger /kan vara rent ut sagt skadlig/
i det läget är det nog bättre att du förklara vänligt varför du tycker att det är skadligt i tråden först. Eftersom det är du som
anser dig ha kompetensen.

vill ni anmäla uppförande så skall det göras via
Anmäl inlägg
inte drivas i trådarna som gnabb mellan ungar i sandlådan.
Så tråkigt att det ska leda till missämja när man uppriktigt vill ha en bättre nivå på datorrelaterat. Och det är så tråkigt att ni moderatorer svarar med ilska på ens den minsta kritik. Uppenbarligen är ni ofta i kategorin datorrelaterat och ger goda råd, både Daniel och Göcke, varför skulle det då vara svårt att fatta beslut om de inlägg som finns där? Jag ber om ursäkt att jag tog ett inlägg som exempel, eftersom jag nu blir beskylld för sandlådenivå och för att tracka någon.
Wicked, hur skulle du då skriva om du vill göra rent en cd-skiva.
för jag förmodar att det skulle vara svaret/rådet.

en CD-skiva kan du göra rent i rinnande vatten och med diskmedel som vätmedel.
Temperaturen på vattnet kan höjas tills den når den kritiska gränsen för vad plasten tål innan den deformeras av värmen.
vilken temperatur det är på varmt/hett vatten har jag ingen aning om, förutom att kroppens egen reaktion på värme har
kropsvärmen som referens vid refererande om det är kall eller varmt. Däremot har plasten en specifik temperaturområde där den smälter/deformeras. Jag mistänker att denna temperatur är högre än att du vill använda fingrarna/handen i detta vatten.
och standard temperaturen som maximalt bör komma ut från
en varmvattenkran är 80grader. Och jag har aldrig mätt vattnet i
en diskbalja när jag diskar men nog tycker jag det är hett, men där smälter inte mjukplast som tex glassbyttor mm
så ni får nog fundera på det där med temperatur lite först.

Själv så skulle jag nog vilja fylla i att det som är mest problem
med avläsningen av en CD är just smuttsiga fingeravtryck, sedan kommer repor i radial riktningen och sedan repor i övre skiktet på ovansidan av cd-n där just plastskitet är som tunnast.
jag har aldrig /peppar peppar/ fått en cd förstörd i bilen av värme
som de gamla singlarna kunde råka ut för , på den tiden man spelade gramofonskivor i bilen.

sen skall ni komma ihåg en sak, att det som i dagligt tal kallas
TOC , ligger olika om det är en data-cd eller en musik-cd
en musik-cd har TOC i ytterspår och en data-cd i inner spår
något att tänka på när man okulärbesiktar en cd innan rengöring
Gör man TOC oläsbar så hittas inget på CD-n
och ibland har jag sett sprikor i cd-n ifrån mitt och innåt, som härör från tryck vid utag av cd-n från fodral eller upphängningen i cd-spelaren. Kan kanske ge alvarliga problem.
Jag var tvungen att se igenom de skivor jag själv hade för att kolla hur det verkligen ligger till.

På CD-skiva nr ett, av modell Clas Ohlson så står det:

1. Om CD-skivan behöver rengöras, använd en mjuk, TORR trasa och dra den försiktigt från CENTRUM av CD-skivan till ytterkanten i raka rörelser.
2. Undvik att utsätta skivan för direkt solsken, hög temperatur, hög luftfuktighet, damm etc.
------------------------------------------------
På CD nummer två (namnlös) så står ingen textbasserad varning. Däremot tre symbolvarningar på CD-skivans framsida:

Symbol 1 = En rund ring med snedstreck över, och en sol i mitten.
Symbol 2 = En rund ring med snedstreck över, och något som ser ut som ett rep-verktyg.
Symbol 3 = En rund ring med snedstreck över med en rinnande vattenkran i mitten.
------------------------------------------------
På CD nummer tre av märket SKC så skickas det med en liten lapp som varnar för både värme och vatten.

Förklaringen när det gäller vatten är att vattnet kan tränga in mellan den plastskiva och och den yta där spåren bränns in på och på detta sätt förstöra skivan.

Vad gäller värme så står det att värme kan få skivan att expandera. Då metallen som brännytan består av utvigdar sig långsammare än plasten som resterande del av skivan består av så kan "luftbubblor" bildas i skivans tunna brännskikt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem