Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Om kategorin datorrelaterat

Om kategorin datorrelaterat

I kategorin datorrelaterat verkar många vilja komma till tals och hjälpa till. Det är ju såklart trevligt att folket här på internetstart är så hjälpsamma men... många gånger läser man inlägg som ska vara till hjälp som är helt ute och cyklar. Ibland tror jag inte ens den som vill hjälpa vet något om ämnet utan bara googlat runt lite och skumläst. Nu menar jag inte att alla inlägg är dåliga, men vissa. Skulle inte våra duktiga moderatorer kunna städa bort inlägg som stjälper mer än hjälper i den kategorin också? Vad tycker ni andra?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

http://www.gorsahar.se/Crosslink.jsp?p=bohp&d=340&a=2307

Jag bara undrar hur denna sida skulle stå till svars om man följt deras råd mot en CD-tillverkares, rent praktist. :) "Nej, detta kan vi inte ansvara för." :P

Jag funderar på att skapa en hemsida där jag rekommenderar folk att tvätta sina dammiga grafikkort, ljudkort m.m. under ljummet vatten.. ;)
Enär det tvivelsutan var chockartat att läsa att Göcke och Daniel inte är fastkedjade vid sina datorer dygnet runt så som sig bör, måste jag ändock någonstans ha förståelse för att de inte orkar moderera alla hundratals inlägg här på IS. Det förefaller rimligen lämpligare att var person som är av annan åsikt än den som framförs i ett givet inlägg då raskt framför sin egen åsikt i ett annat inlägg. Sen får var och en göra som sig lyster, som t.ex. i fallet med CD skivorna är det ju upp till ägaren att fatta beslut om vilken åsikt han vill lystra till.

Jag vill även upplysa er om att jag har tvättat oräkneliga CD skivor med tvål och vatten, både hembrända och färdigpressade. Ingen har tagit skada.

Fajjer, det kan vara av intresse för dig att känna till att jag även har tvättat åtskilliga datorkomponenter med tvål och vatten, allt från grafikkort till processorer. Dock ej hårddiskar, diskettstationer eller optiska läsare. Detta sker relativt sällan, men mitt tangentbord kör jag regelbundet i diskmaskinen för att få det rent och fräscht.
Det finns en väldigt utbredd tro på att elektronik är någonting väldigt känsligt som måste placeras på en dunkudde för att fungera, så är inte fallet.

P.S.

Alla kläder som det står ”endast handtvätt 30 grader” på är inte så känsliga heller, men att produkttillverkare av alla de slag vill skydda sig själva är ju ingen nyhet.

Annons
Ja, eftersom Fajjer var så vänlig att besvara frågan Göcke gav mig på ett bra sätt kan jag bara konstatera att det inte finns något intresse av att höja kvalitén i kategorin datorrelaterat från moderatornas håll.

Det är ju okej för människor med hyfsade kunskaper att ta råd ifrån datorrelaterat, de som kan "sålla" i informationen. Har man lite sämre koll så får man väl då skylla sig själv om man har tilltro till vissa av råden man hittar där.
Los Lovos kan lova dig att kretsar inte mår bra av tvål och vatten.. men som med statiskelektrisitet är de inget som behöver märkas på en gång. men därimot itne sagt att de behöver lägga dem på dunkudde. Men väta tål dem inte. Tangentbord brukar man kunna tvätta men de byter man ut ganska ofta så där brukar man itne heller märka något.
får tydligen förtydliga här.
kretskort monterade beskärs med vatten på vissa fabriker
flussmedel rengöres i vissa fabriker med vatten
ett kretskort som inte är elektriskt anslutet / spännings satt /
fungerar utmärkt att rengöra med vatten. förutsatt att det inte är
mekaniska detaljer som strömbrytare och andra detaljer som är delvis öppna i sin natur.

Man måste alltså veta var det kan uppstå problem med vatten som är ledande.
Det är rätt att korten rengörs med vatten, men det är avhärdat och avjoniserat vatten. INTE vanligt kranvatten.

Kranvatten innehåller salter och mineraler som är elektriskt ledande.
Avjoniserat vatten leder ingen ström, men är istället aggresivt och kan fräta på metaller som t.ex. koppar
Men herregud..

Komponenterna som jag har tvättat har fungerat utmärkt, den enda hårdvaran som för mig har gått sönder under alla mina 20 år som datorpulare är ett antal möss, 1 PSU och 2 olika HDDs. Ingen av dessa kom någonsin nära vatten.

Ser man till att torka det man har tvättat ordentligt med t.ex. en hårtork så blir det inga problem. Så, Rob, jag kan lova DIG att du kan tvätta ditt grafikkort med tvål och vatten om du vill, se bara till att du monterar bort fläkten först (om du har någon), den skulle jag inte rekommendera tvättning av.
man kan dra slutsattsen att vatten används
vid kretskorts tillverkning och det bör alltså inte skada kortet eller komponenter om man jobbar med det på rätt sätt.
lika så med CD-skivan .
och här visar ni att det går att diskutera
och jag stänger tråden
enligt Wickes undran om jag skulle moderera mera.
jag anser alltså att ämnet är slut diskuterat för denna gången.

mvh // göcke

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem