Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

WYSIWYG eller Skriva Koden

WYSIWYG eller Skriva Koden

Att skriva koden själv tycker en del är det enda rätta.
om man standardiserar wysiwyg programen till att ge en validerad kod har det framtiden för sig?
och varför har då inte dessa program slagit väl ut ännu.
beror det på att alla slår vakt om sin egen produkt och det därför
blir återfall i handpåläggningen , man kodar själv?
Vilket program är då pris prestanda mässigt bäst för den som
inte kan/vill/orkar sätta sig in i att lära sig Kodningens mysterier.
och vilken har lägst inlärnings tröskel.

Ett annat fenomen är de nya cms webbsnitt som dyker upp
där användare inte kan någon programering, är de bra för nybörjare?

Jag vill alltså att ni hjälper alla här på IS att få ett bra val som nybörjare i webb skapandet utan pretantioner att ni skall överglänsa varandra.
Ge oss de tips som ni har på hur ni kom igång med era sidor.

mvh // göcke
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

De kan få använda frontpage dreamwaver eller whatever jag håller fast vid lär er XHTML och CSS. Så slipper frågor som "jag gör så men det blir så. varför blir det så?" komma.

och eftersom det är wysiwyg program så blir det åxå så, så länge de använder IE. Eftersom jag inte har sett ett enda av de där programmen som faktiskt kan göra standardkod.
Så istället för o få en sida som ser lite olka ut här och var, kan man istället för lägga ned tid på att försöka få till det, lära sig XHTML, CSS och göra rätt från början. det tjänar man på.

Nej CMS är inte bra för nybörjare de är inte ens tänkta att användas av nybörjare som vill lära sig att göra sidor.
CMS är tänkt att används till just vad namnet säger att administrera innehåll på sidor inte göra sidor, även det finns en del som man kan det i.

Ja ska man göra en sida så börjar man med att skriva ned på papper vad är det man ska göra, man kan brainstorma lite innan. När man är klar med den biten, Så sätter man sig och göra några wireframe mockups på hur layouten skulle kunna se ut eller så kan mn göra en bild i tex photoshop/GIMP med hela den grafiska profilen och även en bild av hur sidan ska se ut.
Där har man en bra grund, sedan är det bara och sätta igång i sin favoriteditor. Så börjar man skriva sin XHTML och CSS kod. sen är det bara att tuta o köra tills det ser ut som på bilden man gjorde innan.

och the one and only länk för att lära sig sånt www.w3schools.com
Göcke Slut diskuterad TA bort denna tråd räcker nu

NYBÖRJARTE SKALL LÄRA HTML TAGGAR INGET ANNAT
Det enda som jag anser borde tas bort i den här tråden är inlägget skrivet av Gösta.
Annons
jo jag köper ditt förslag Gösta att lära, precis som Rob rekomenderar handpåläggning, men vad skall de göra som inte kan eller vill koda.
finns det wysiwyg program som är bättre på att prestera något i närheten av standarden som finns.
och var kan man validera sin kod
Hej Göcke
Du skriver att wysiwyg programen inte slagit väl ut, jag vet inte, jag vet bara att jag och många med mig hade varit utan hemsida utan den hjälpen. Jag har varken tålamod eller lust att lära mig ”knacka”
För mig har det roliga varit att lära mig Dremweaver så gott jag kunnat. Varför det blev det prog. beror helt på att jag ”kom över det” Köpa hade alldrig kommit på frågan. Det är för dyrt. Front Page har jag aldrig använt så det kan jag inte uttala mig om.
Jag har fått till några hemsidor som jag är m.fl. är nöjda med och det räcker för mig.
Jag har svårt att tro att alla de tusen privata hemsidor som finns kommit till med kodknackning.
För min egen del så har jag inga ambitioner att ta upp nån jämförelse med lirare som eran Daniel eller andra proffsiga hemsidesmakare, det finns olika divisioner och så kommer det alltid att vara.
Om jag får till en sida så att jag själv är nöjd med är det viktigaste, om sedan koderna har skräp eller inte skiter jag fullständigt i.
Jag torkar mig i röven utan att veta hur papperet är uppbyggt, avvänder miniräknare och Excel utan att begripa vad som händer i burkarna, varför ska jag då inte kunna använda mig av wysiwyg program.
Vänliga norrländska hälsningar till er alla
Göcke fråga din kolega Daniel is sida har inte gjord av frontpage

Göra hemsida
1: lära html grunden
2: skall testa fram
3: om man vill fuska hjälp med frontpage, Dremweaver eller annat program

För att en dag kanske du sitter själv göra sida och du fastnar ett
fel tag och göra om igen kanske. och ofta blir fel tag på frontpage. jag har testat denna programmet men jag är avcerad om sånt.
svenkalle har du jämt miniräkning på dig du är ute i stan?
svenkalle : jag tror nog att det är så också.
och jag tror även att wysiwyg kommer mer och mer , när de kan
samsas om en standard att följa för koden.
Det är ju egentligen därför profsen som Gösta och Rob med flera
framhäver den manuella Kodningens förträfflighet.
Jag gjorde det själv redan vid övergången från Netscape till IE
och det är snart 10år sedan, så standardisering är svårt om inte alla vill vara med.

svenkalle :
Har du testat och sett hur valideringen slår om man gör det i
dreamweaver

Rob :
hade du inte en länk till en validerings sida där man kan testa
sin kod.

sen har jag en fråga hur ni gör med ständiga upprepningar på sidor typ huvud och fot samt menyer , ni som kodar för hand.
skapar ni moduler för det.
Gösta : jag har kört den svängen både baklänges och framlänges.
och jag har nog testat färdigt för eget bruk.
jobbar man på ett stort företag så får man följa
deras regler för hur det skall vara.
Merparen av jobben ligger ofta på internwebben som skall vara funktionell.
och den yttre webben skall vara flachig och tilltalande.
och det innebär ju att det kommer till lämpliga program för att skapa det.

själv så tror jag att man kan lära sig lite av
wysiwyg och ren kodning om man jämför källtexten med varandra och kanske kan leda till en mer nyfikenhet att lära sig
från grunden

Robs länk är ju annars rena guldgruvan
Göcke
Olika divisioner som jag skrev.
Har ingen aning om vad valideringen är för nåt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem