Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

WYSIWYG eller Skriva Koden

WYSIWYG eller Skriva Koden

Att skriva koden själv tycker en del är det enda rätta.
om man standardiserar wysiwyg programen till att ge en validerad kod har det framtiden för sig?
och varför har då inte dessa program slagit väl ut ännu.
beror det på att alla slår vakt om sin egen produkt och det därför
blir återfall i handpåläggningen , man kodar själv?
Vilket program är då pris prestanda mässigt bäst fö...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag håller fullständigt med svenkalle. Varför bry sej ? Är man nöjd med sitt arbete så är det väl okej.Den som jobbar med FrontPage kan alltid gå in och titta på HTML-koden vartefter och lära sej småningom. Så gör jag, och klagar inte. Även fast jag rattar en sketen Fiat så inte skäller jag på dom som kör Bentley eller Jaguar
svenkalle
vist är det olika divissioner som är här på forumet.
det är det som gör forumet så bra, alla kan något att berika
oss alla med. Bara vi inte blir heta på gröten.

validering är att jämföra koden med en normal (standard)
Rob hade detta tips i en annan tråd tidigare och var inte svår att
testa emot. det man får ut är i princip en logg som visar var koden inte följer standarden.
Fördelen med att göra en sådan test är att man får en kod som
de flesta webbläsare klarar att presentera.
Alternativet är att testa koden genom att köra den i flera versioner av webbläsare.
Men vänder du dig tex bara mot de som kör IE som många har gjort så, kan det bli si och så med presentationen i andra webbläsare. Men vill man nå alla så måste man hålla sig till en standard.
Därav denna debbat om att knacka koden eller ej

och det för mig in på , vilken editor som man kan ha hjälp av
för att komma igång med editerandet och som har stöd för
standardkoden, är det någon som kan tipsa om det.

och här får ni komma med för och nackdelar
och jag väntar mig samma iver här som i Mickes tråd
Proxy
har du stöt på några problem som du inte kan lösa i Frontpage
på den nivån du jobbar
Annons
Hur som helst - tacksam för denna frågeställning och svaren häromkring. Jag måste upp med en sida men vet fö ingenting - utom meningen med livet.

men nu gälde saken meningen med rätta knackningar - eller automatservering.
Jag börjar och hoppas få fråga utefter rätta vägen?
Ja du Göcke då fick jag lite mer problem men inte så farligt.
Har nu installerat och provat i Opera och Mozilla Firefox och det är några smärre problem bl.a. en länk som går fel i Opera läsaren. Får väl leka ett tag och se om jag kan lösa det.
Jag var in på http://validator.w3.org/ och körde min sida men man ska ju fatta svaren också. Jag är en äldre person och kan just ingen engelska så det blir problem ibland att tolka det som kommer upp.
Jag ser att även IS ser lite olika ut i olika läsare
Som sagt.. HTML kod är en bra grund att stå på, men är dock ej nödvändig för att utveckla HTML sidor.

Gösta: Du kan inte säga att man "fuskar" när man använder Frontpage,Dreamweaver m.m.. När jag började webbutveckla körde jag allt i Notepad... men kom snart underfund att det tar alldeles för lång tid att utföra de enklaste saker såsom att skapa t.ex nested tables.. eller listor m.m...

Frontpage, Dreamweaver, Homesite, Pagemill, GoLive... vilket program man vill använda är väl individuellt. Jag kan bara förespråka det jag har lärt mig.. Frontpage=problem,
Dreamweaver=ren kod, NetObjects Fusion=lättarbetat, kaos kod..

Alltid när man skapar hemsidor så är det första man skall fråga sig: Vad skall sidan vara till för nytta... alltförofta ser man sidor skapade utan något riktigt syfte, Berras sida med kort på hans katt och hans dammsugare.

Skissa lite på innehållet. innehåller sidan mycket information kanske den skall löpa över hela skärmen, är det inte så mycket så kanske en inboxad design kan funka...

Behärskar du ett ritprogram typ Paint Shop eller PhotoShop, Rita lite där hur du vill att designen skall se ut.

titta lite på sidor som kan inspirera dig... vad tycker du är snyggt? vilka designer och element tilltalar just dig?
Använd de delar som du tycker om och försök att införliva dem i din egen design.

oj det här blev långt.. mer kommer!

regards
:Mokos:
Tack svenkalle , Mokos och ni andra, det är just det här som
problemet rör sig runt, inkompatibiliteten. Så länge ingen vill följa till 100% en standard så blir det olika i olika webläsare.
även på olika OS och webläsarversionerna som finns till dem.
Men så länge man vänder sig till XP/IE användare så blir problemen mindre. Därför så kan man använda wysiwyg hjälpmedel i stor utsträckning på intärnwebbar och inte stöta på så stora problem.
Göcke, Svenkalle han för mig. Men det är typ den validatorn man ska köra. det är iaf vad jag använde förr när jag validera min XHTML och CSS. Nu mer kör jag Visual Studio 2005 på jobbet så där valideras allting medans jag skriver det.

Gamla sidor anpassade för IE ska bli intressanta o se i IE 7.0 som kommer nu eftersom microsoft som aldrig hållt på standard och hittat på sin egen och infogar kod lite som de vill, skall börja följa standard, ja inte 100% men betydligt bättre än vad IE gör idag.
Känner att det här ämnet passar mig eftersom jag jobbar med utveckling av hemsidor, och all ära till er som förespråkar inlärningen av XHTML, men att sitta till vardags och göra ändringar i en stor site utan DreamWeaver skulle helt enkelt ta för lång tid.

Jag jobbar inom flera olika brancher, och jag har ett flertal "mindre" kunder, samt en del större. Med större så menar jag sidor som i sin helhet inehåller +300 sidor, och kanske ett tusental bilder, lite script och annat mumsigt.

Att göra snabba ändringar är helt enkelt inget att tänka på om man skulle köra detta i te.x notepad. Dokumenten är för komplexa och sitta och "leta" i koden efter rätt ställe att göra ändringar på alldeles för ineffektivt. Byta en bild, eller ändra en text görs helt enkelt snabbast i DW.

Dessutom så genererar DW i stort sett en helt ren XHTML kod och all skit hålls således utanför. Det finns dessutom ett flertal inställningar i DW för att hålla bort "skräpkod", och alla sidor skall ju bekräftas med en översyn av den faktiska koden, i alla fall min rekommendation.

Dessutom så kan man med några enkla knapptryckningar validera sin kod ganska snabbt med parametrar som anges av dig i inställningarna...

Det bästa av allt är väl att man har en mycket bra översikt över mappstrukturen i hemsidan, och alla olika nivåer i mappningen av olika dokument. Att flytta en sida inom mapstrukturen kan göras och alla relaterade dokument ändrar i länkningen internt på sidan, också en ovärdelig funktion när man jobbar med större projekt......

Jag förespråkar att man skall lära sig att skriva grundkoden som den var tänkt, men att arbeta på det sättet vardagligen, är helt enkelt inte genomförbart ekonomiskt.....

// M
Tack Rob, jag såg det, men huvudsaken att det strömar in tips.
och du kom ju med ett till. och jag är också intresserad av hur det skall bli i framtiden, har visualstudio 2005 någon nedbantad version för vanliga användare?

microsoft har kommit ut med en Visual Web Developer 2005
Express edition. Har inte testat den och vet inte vad det är för grejor. Någon kanske kan lämna tips om den.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem