Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

IP baserad videoövervakning

IP baserad videoövervakning

Hej
Finns det någon därute som kan något om ip baserat videoövervakning. Önskar sätta upp en videoövervakning på och i vårat hus. Vi har haft grannar som har varit utsatt för inbrott.
Jag har letat på nätet efter hjälp men ej hittat något. Kan ni ge mig tips om länkar eller konkreta tips jag behöver tänka på vore jag väldigt tacksam.
Bredband har jag.
Vi kommer inte att filma eller ritka kamerorna utanför våran gård så inga kommentarer om tillstånd osv behövs.

Micke
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

mokos inte 10 meter då är det allmän.

wicke:
Om du tar kort mig man måste be lov med det.
Wicke och Gösta ni har lite fel båda två.

Wicke har rätt att man får ta kort på vem man vill och där har du fel Gösta. Det behövs inget tillstånd från dig.

Man måste dock skilja på fotografering och övervakning.

Så länge som du själv håller i kameran eller står intill den och hela tiden övervakar den, så behövs inget tillstånd. Det är när du har ett automatiskt system som det fordras tillstånd på allmän plats, dvs där allmänheten kan råka att komma med på bild.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM
http://lagen.nu/1998:150
stupar man , så är det på att allmänheten/offentligheten kan filmas, och ljud får ej upptas.
Det är länstyrlserna som har beslutsrätten.

Men åter till kameraspecen tycker ja
vga upplösning är det minnsta som man kan använda om man vill
kunna ha någon nytta av det, 680*480, 800*600. zoom och natt seende är bra också. Programvaran är nog här det som är avgörande för hur mycket hårddisk som kommer att behövas.

behöver man inspelning i realtid hela tiden?
räcker det med motiondetect? (rörelse aktivering)
Monacor nämndes tidigare de har jobbat med övervakning länge
framför allt har de utrustning som man bygger runt själv.

Annons
gösta:
Jag kan ta hur många foton av dej som helst utan att du lagligen kan göra ett smack åt det. Se Svensk Författningssamling SFS 2005:757, där det bl.a står följande:
1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har
upphovsrätt till verket oavsett om det är

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

2. datorprogram,

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

4. filmverk,

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning eller
grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar
gälla även förberedande designmaterial för datorprogram.
Lag (1994:190).
Precis som jag också har rätt att TITTA på dej, har jag också rätt att rikta min kameralins mot dej och ta ett foto. MEN kära Gösta; det är hur jag sedan ANVÄNDER bilden som är det knepiga. Men rätten att fotografera vad jag vill kan ingen bestämma över. Inte ens du Gösta
Wicke, tror inte det var upphovsrätten det Gösta menade heller.
Tycker att vi skall återgå till disskussionen om just kamera tekniken som micke frågade om.
Tack alla ni som har bidragit till denna tråd. Jag har lite att bita i ser jag. När det gäller Monacor så verkar det bli lite dyrt. Eftersom vi (familjen) ska stå för kostnaderna så vekar detta inte vara intressant. Ska ändå gå vidare därifrån och söka information. Den andra länken som jag fick verkar definitivt intressantare. I vilket fall tack alla ni.

Efterom tillstånd om kameraövervakning kom på frågan fast jag nämnde att vi inte skulle ta upp det. Så vet jag att så länge jag filmar i min egen gård och inte utanför gränserna på min tomt så har jag all rätt att fotografera allt och alla hur många gånger som helst som kommer in på min tomt och hus. Inga tillstånd krävs för detta Gösta.

Kommer ni på mer länkar så uppdatera tråden isåfall. Men endast länkar tackar.

God JUL på er alla.
micke det är nog så att om du ska ha videoövervakning som du faktiskt kan identifiera någon utifrån så blir det nog dyrt.
Bara o plocka fram plånboken om du vill ha det..:)
Om du får inbrott din bostad och har bildbevis kan icke rätta ta mot denna bevis tyvärr.
några har gjord det andra länder det funkar inte så.

kanal5 skall filma någon får fotografen be lov först.
jag tror att du har rätt Rob. Får se vad det blir för kostnad, oftast är det kameran som är dyrast.

Jo du Gösta. Så här är det, om jag sätter upp en lite skylt med kameraövervakning på dörren så har jag all rätt att lägga fram dessa som bevis vid ett eventuellt inbrott.

Hej hopp
Gösta: lär dig någonting nu; Om kanal 5 skall filma någon, frågar dom inte om dom får filma personen ifråga, utan dom frågar om dom får SÄNDA ut materialet i TV.n. Har du fått klart för dej detta nu. Att filma eller fotografera är än så länge fritt i Sverige !

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem