Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny brandvägg

Ny brandvägg

Hej!

Jag har kört Sygate Personal Firewall rätt länge nu och jag tycker att den är helt suverän. Men företaget har blivit uppköpt av Norton (såklart) så det kommer inte fler uppdateringar.

Jag har testat med Norton Internet Security 2006 och usch nä!
Kraftsugande program som håller låda hela tiden!

Jag letar efter en bra brandvägg,
Med "bra" menar jag;
1. Inte kräva mkt processor kraft.
2. Enkellt interface
3. Inte hålla stuga som norton gör hela tiden
4. Effektiv
Hellst så skulle det också vara gratis, men det gör inget om det kostar. Jag är bara intresserad av brandvägg för antivirus har jag redan från Avast!

Är det någon som har något förslag? Egen erfarenhet?
Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Telamundo:
Det finns inga brandväggar, varken hårda eller mjuka som inte kräver lite pyssel för att det ska fungera som man vill. Uppdaterar man regelbundet bör det inte vara några problem med Xp´s brandvägg. Säg så här; öppnar du din dörr hemma själv eller har du outsourcat det till någon annan?
Jag öppnar själv, men jag delar ut nycklar till de som skall kunna komma in själva eftersom jag inte alltid är hemma när de ändå skall kunna komma in. Dvs administrera portarna i datorn och det fixas inte enkelt med XPs brandvägg
Göcke: Jag har en brandvägg i routern, så det är en mjukvarubrandvägg jag behöver.
Jag kör väl alla bra antispyware prog. som ad-aware, ccleaner, spybot, registry mech. m.m.
Hellst så skulle det vara bara en brandvägg för jag är grymt nöjd med mitt avast pro.

Bubben: med smutsa ner menar jag, skräpar ner registret och lämnar efter sig onödiga filer. Jag tror jag läste det i pc för alla.

tejay4u: Jag har xp pro och jag litar inte dugg på xp brandväggen, jag tror att det är som ett startskydd på en ny dator innan du instalerat en riktig brandvägg.

Jag har en 3.4ghz + 1gig ram dator, så det är inte så att jag har en dålig dator men jag tycker det är rätt onödigt att en brandvägg ska slösa min processorkraft.
Annons
Micke.
Testa några olika brandväggar på
https://www.testadatorn.se/
och använd den som du tycker verka bra.
Jag avråder att använda Zonealarm den är riktigt påfrestande att ha att göra med.
Ok..men köp en billig hårdvarubrandvägg på claes ohlsson då..sen har du en för resten av livet..

Denna har jag:

Brandvägg/bredbandsdelare, med inbyggd 4-ports switch är speciellt lämpad för bredbandskoppling mot Internet. Den fungerar som en router och har adressöversättning vilket gör den till en mycket effektiv brandvägg mellan dina datorer och Internet. Brandväggen ansluts enkelt mellan din internetkoppling (t.ex. bredbandsuttag eller kabel/ADSL-modem) och dator. Enkelt kostnadseffektivt och säkert. Alla internetoperatörer, banker m.fl. rekommederar att man ansluter en brandvägg mellan sin dator och Internet för att försvåra för ovälkomna dataintrång. Inbyggd DHCP-server för max 253 användare, vilka samtidigt kan dela internetanslutningen. Möjlighet till DMZ, re-direct, virtuel server (portmapping) och VPN (PPTP & IP-Sec pass through). Webb-gränssnitt för enkel konfigurering. 10/100 Mbps-port för anslutning till bredbandsuttag, kabel- eller ADSL-modem samt 4 st 10/100 Mbps-portar för anslutning till dina datorer eller nätverk. Flash-bios för enkel uppgradering. Lev. med batterieliminator. Storlek 134x90x29 mm.

38-1057

495,00
Micke:

Vänta nu lite..

Om du redan har en hårdvarubrandvägg..vad ska du då med en mjukvarubrandvägg till..

Dom kommer slå ut varandra..precis som man inte kan köra 2 antivirus program samtidigt..helt onödigt!
Bubben: jag har en i routern på mi d-link men kallas det hårdvarubrandvägg?
jag har kört med sygate i ett år nu och det har inte krockat.
sygate kan du bestämma vilka applicationer som får gå ut på internet. Min brandvägg i routern är nog inte så bra som din är tor jag

tejay4u: jag får ingen anmärkning på min rapport
Micke:

Alla routrar innehåller inte brandvägg och eftersom jag inte vet vilken modell du har så kan jag inte svara på din fråga tyvärr..

Men här kan du kolla upp din modell och läsa om den innehåller brandvägg eller inte..

http://www.dlink.se/
Micke:
Perfekt!!
Din brandvägg i routern är nog inte påslagen och ja det det är en hårdvarubrandvägg. Du verkar ju inte behöva göra nånting mera.

Surfa lugnt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem