Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny brandvägg

Ny brandvägg

Hej!

Jag har kört Sygate Personal Firewall rätt länge nu och jag tycker att den är helt suverän. Men företaget har blivit uppköpt av Norton (såklart) så det kommer inte fler uppdateringar.

Jag har testat med Norton Internet Security 2006 och usch nä!
Kraftsugande program som håller låda hela tiden!

Jag letar efter en bra brandvägg,
Med "bra" menar jag;
1. Inte kräva mkt processor kraft.
2. Enkellt interface
3. Inte hålla stuga som norton gör hela tiden
4. Effektiv
Hellst så skulle det också vara gratis, men det gör inget om det kostar. Jag är bara intresserad av brandvägg för antivirus har jag redan från Avast!

Är det någon som har något förslag? Egen erfarenhet?
Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Min router är Di-624+
Funktioner:

54Mbps trådlös bredbandsrouter
IEEE 802.11g
Kompatibel med AirPlus produkter i 22Mbps läge
Kompatibel med andra 11b/11g produkter
10/100Mbps WAN port
Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch med Auto MDI/X
NAT firewall med VPN pass-through, låter som en brandvägg?
Innehållsfiltrering med URL och domännamnsblockering samt schemaläggning
64/128/256-bitars WEP kryptering
Stöd för 802.1x samt WPA i framtida firmware uppgradering
Anslutning för extern antenn (Reverse SMA-kontakt, hona)
Webb baserad konfiguration
NAT (network adress translation) är ett protokoll för att ge alla datorer i det lokala nätverket samma adress mot Internet. Så adresserna inom ditt nät(192.168.0.0-255.255.255.255) syns inte utifrån utan där syns din adress som du fått från din ISP (internet service provider). VPN (virtual private network) är till för att upprätta en säker förbindelse över Internet mellan två datorer eller mellan dator och server.
Jepp..

Vad jag fattar som så har du inbyggd brandvägg i din router.

Då bör det räcka med den och ev. windows egna brandvägg påslagen.

Och är du säker enligt testet på tp-test så..

Eller ska man ha mera..?

Jag personligen är lite paranoid eftersom jag kan för lite om hur man ser om man är hackad..det är ju inte direkt som om någon bryter upp dörren till lägenheten..det ser man ju direkt men med datorer finns ju massa bakdörrar och annat så man märker inte alltid sånt.

Därav ligger nog problemet att många känner sig osäkra på säkerhetssystemen/programmen/hårdvaran.

Men å andra sidan kan man inte gå omkring och vara sömnlös bara för att man tänker "tänk om..."

Man måste ju försöka lita på det som finns!

Annons
Här kan man också scanna datorn men som sagt var..

http://security.symantec.com/sscv6/default.asp?productid=symhome&la
ngid=in&venid=sym

Lycka till!
se extra mjukvarubrandvägar som extra just för den datorn

jag försökte förut att se vad jag hade och fann dessa som ni kan titta på. noteringarna jag har sablar inte ned dem.
men den innfon kanske bör uppgraderas.

Norman Personal Firewall
http://www.norman.com/

Outpost Firewall
http://outpostfirewall.com/

SoftPerfect Personal Firewall
http://www.softperfect.com/products/firewall/
Bubben:
Det räcker om man ställer routerns brandvägg på default och använder XP´s brandvägg i normala fall. Sen om man ska surfa i den osäkra världen får man väl skärpa upp säkerheten lite grann. Det är inte så många illvilliga typer som vill in i våra hemdatorer, uppdatera antivirus och op-system regelbundet så är det lika säkert som att påven är katolik.

Tejay4u:

Precis..

Och är man säker på tp-test och nortons securitysccn så ska man nog inte överengagera sig mera tycker jag i alla fall..

Resten är upp till Gud..
Bubben:
TP-test är en metod att mäta bandbredden och hastighet på din Internet-lina men båda testen finns på PTS hemsida.

Gud har ingen koll...
Asch då..

Jag menade pts-testet..

Förlåt.
Bubben:
Självklart..

Men jag fårstår inte riktigt varför man ska gå över ån efter vatten. Dvs köpa en xtra brandvägg när den bästa för Windows (som majoriteten använder) finns gratis i op-systemet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem