Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Produktnyckel till XP PRO funkar ej

Produktnyckel till XP PRO funkar ej

Jag har en IBM T40. Under den sitter en liten fin påklistrad etikett med en produktnyckel på. Problemet är att nu när jag tänkte installera om windows så funkar allt som det ska ända tills jag kommer till stället där man skall ange nyckeln.

När jag har angivit produktnyckeln så talar datorn om att: "the product id you entered is not valid"...

Varför gör den det? Jag kommer inte vidare så jag hoppas någon här på forumet kan tala om vad det beror på.
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

andreas , det kan vara så att din dator kom med w2k installerad
och att den fortfarande finns som preinstallerad

kolla denna länken

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MI
GR-4UFUYK

du måste nog klippa och klistar hela länken
Göcke: Men då skulle det väl inte sitta ett äkthetsbevis som det står XP Pro på? Eller?

Om den nu skulle ha varit preinstallerad då skulle det väl finnas en mapp eller dyl som skulle innehålla nån slags återställningsfunktion och det finns inte...
nej mappen är osynlig för vanliga användare och du kan ju ha en
preinstall av xp ligga dold också.
enda sättet de kan försvinna på är via tredjeparts programvara
när man formaterar om hela disken för att få mer utrymme.

Här finns det alltså en möjlighet som du kan kolla upp mer om.
Annons
Tack förresten för länken Göcke! Jag testade att gå in i servicemenyn genom att trycka på Access IBM knappen. Då kommer det upp en ruta där det står "Reformat your harddisk and install Windows XP, device drivers, and preinstalled applications"
Jag kan här trycka F1 för hjälp och då står det att "use this option to delete all files from the operating-system partition of your hard disk, reformat the partition, and install Windows XP, the device drivers, and the original preinstalled applications."

Hårddisken är uppdelad i en C-partition NTFS och en D: i FAT32...
Som jag uppfattar detta kommer jag inte förlora info på D: Eller?
Nu har jag satt igång recoveryn... Får hoppas att den inte hittar på nåt dumt med partitionerna bara, men som jag tolkar det så handlade det ju bara om partitionen där OS:et låg...
Så! Det funkade hyfsat...
XP blev installerat och nu är det bara ett problem kvar. D-partitionen är inte synlig i "den här datorn"
I adminstrationsverktygen i kontrollpanelen står det att disken är "healthy (Unknown partition)".
Hur löser jag detta?

Det här förresten med en preinstallerad dator eller vad det nu kallas när det går att göra en sån här installation. Brukar det vara så på märkesdatorer?
Hur kommer man i så fall åt det på en HP T360? Nån som vet på rak arm innan jag hinner kolla efter på HP:s sida...
andreas det är olika för olika märken och modeller
lika olika varianter som det finns skjortor alltså.

därför så säger jag varken bu eller bä , utan att hänvisa till
respektive guid på respektive datortillverkare

IBM´s preinstall har funnits ända sedan dos tiden på ps2 datorerna och var ett utmärkt sätt för okunniga försäljare att
få en fräch installation igen på datorn om det strulade för kunden

Mac hade det på sina modeller också så det har funnits länge.

ditt disk error kan ha uppkomit på grund av att partitionen inte fans från början, utan har lagts till via tredjeparts program
eller så är det den partitionen som imagen ligger på

jag bara gissar
Ok, jag misstänker också att partitionen inte fanns från början, men finns det något verktyg jag kan använda för att försöka få disken synlig?
kan du se hur stor den är
Japp!
19,86 GB är den...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem