Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Vilken dator startade ni med

Vilken dator startade ni med

Tänkte att det kunde vara kul att veta vilken dator vi började med och hur det utvecklades vidare.
Själv så började jag med VIC-20_60 , Texas Ti-99a , fortsatte med Atari sen Pc , nu har jag 3 pc varav 1 bärbar , 1 som jag kör som server o 1 stationär som frugan får låna ibland.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Började 1981 med en beg sinclair zx80 sedan zx81 för att slutligen landa på spectrum. Fast första minnet av en dator är en Telmac, en finsk burk. Jag och farsan satt med en programutskrift i en tjock lista. Matade in koden, hexkod, och när vi var klara spelade den säkkijärven polska.
Sedan fortsatte det via C128, Amiga och så småningom ledde det ena till det andra och jag hamnade i IBM s/36 världen, programmerade i RPG II.
IBM XT på Pc-sidan. Idag vet jag knappt vad jag har Utvecklingen har liksom rasat på. Jag minns när det var en bedrift att få ut ÅÄÖ på en epson matrisskrivare. Idag får vi ut färgbilder i klass med fotolabbens kvalitet.
En 286 med de stora, svajiga 5,25" disketterna som följde med när jag köpte företaget. Då visste jag inte ens hur man satte igång datorn, så de första 3-4 månaderna blev det en sådär 18 timmars arbetsdag, först jobba och sen försöka lära sig datorn och hur man bokförde.
Därefter köpte jag en hypermodern Pentium 60 och det väl beprövade Windows 3.11.
Windows 95 var då alldeles nysläppt och där jag köpte datorn rekommenderades 3.11:an då de kunde ge mig bättre hjälp med detta.

Sen följde en P3 450:a(Win98)...en 600 (Win Me), därefter en 1 Ghz (XP), en 3.0 Ghz (XP)...och till sist nu en Intel Duo 3.4 (XP x64)

Och först NU...äntligen har jag hittat ON knappen..

//Breeze
Vic 20 sedan Macintosh 512
Annons
Vic64 först. mest för att spela, sen lärde jag mig att programmera i Basic.
Kommer ihåga tt man köpte tidningar som det fanns basickod man kunde skriva av, så satt man en hel kväll och knappade för se 2 bollar studsa runt på skärmen. hehe.

Sen blev det en 286:a med Windowa 1.0 svartvitt. 20mb hårdisk, den rymde även "claris works". Ett spel rymdes på en 720kb diskett.
*hmmm*

Det har ju varit några som har passerat förbi genom åren...

Min första kommer jag inte ens ihåg modell nummer på, men det var en IBM, med 2 stora dikettfack vid sidan om skärmen, som visade endast gröna bokstäver och siffror....

Sinclaire ZX81 med utökat minne och en liten skrivare! ( Stor som en kassakvittoskrivare med silver papper! )

Sen blev det en V64, tätt följd av Amiga 500 och flera timmars spelande med "Lemmings"...

Efter det så var det en paus innan den första PC´n dök upp! Processor på 233 MHz och en HD på 40MB, Opertaivsystemet hette Win 3.1 och fick plats på 10 disketter ( Dom har jag kvar ).

Idag sitter jag med en specialbyggd dator med dubbla Processorer á 3,2 Ghz och 4GB i ram, 6 HD och dubbla DVD-RW Dual Layer....

Tiden går rätt fort i denna världen.......

// X
Ja snacka om att det går snabbt i denna värld.
Kommer ihåg tidningarna som som White_Trash skriver om.
Vilka tider det var:)
Nu tankar man frå nätet, köper tidningar med färdiga program.
Vart är vi på väg:)

Började med en Luxor 800 i slutet av 70-talet och Machintosh 1983 (Plus 9" skärm sv). Sen blev det dessvärre PC 1992 då den arbetsgivare jag hade bannlyste allt annat än PC. Han och företaget var själva mutade av IBM, så det är ju inte svårt att förstå sammanhanget. Idag har jag Acer 3400 Ferrari som jag stortrivs med samt en Palm Tungsten W som komplement. Viva Mac!!
Jag tillhör också dem som startade med Macintosh 1989 SE/30, fortsatte sedan med en LCII 1994 och sen skaffade jag imac 1998. Jag bytte sen jobb och fick lämna tillbaka den då, sen blev det att vi gick över till PC och har haft olika modeller av Dell sen dess. Nu har jag en Dell dimension 9150. Men jag måste säga att jag saknar mina Macar eftersom de var så enkla att sköta. Det var väll därför man kallade windows 95 för Macintoch 87, eftersom det windows kunde 95 klarade Macen 87.
Ja mycket nostalgi....men ni har ju utvecklats under tiden. Själv började jag med en 286:a 14" skärm. Installerade office-paketet 26 disketter..då hade man att gör en stund.

En annan sak. Jag har kört PC sedan 1990 och trivs med det men hur är det med MAC. Har funderat lite att gå över men är lite orolig för alla bra program som jag har i windows. Är programvaran begränsad till MAC? Någon som har erfarenhet från bägge....?

Hej cribbe.
Vad är det för program du funderar på som du är lite orolig över när det gäller macen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem