Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Trojaner spyware och hijackers mm

Trojaner spyware och hijackers mm

**Förklaringstråd**
Tänkte skriva lite om dessa elaka angrepp som man kan bli utsatt för på nätet.

*Trojaner*
Det finns ett flertal olika slags trojaner och det ska mycket till för att man ska bli utsatt för dessa. Då får man nog vara ute och surfa på vääääldigt suspekta sidor

*Remote Access Trojans =Ger angriparen full kontroll över den utsattes system

*Denial-of-service attack (DoS) Trojans =Spammar ner ett nätverk med onödig trafik för att sänka ett större nätverk

*Data Sending Trojans=Ger angriparen lösenord, kreditkortsnr mm

*Proxy Trojans =Ger angriparen möjlighet att utföra attacker mm via den utsattes dator utan hans/hennes vetskap

*FTP Trojans =Öppnar port 21(standardport FPT) och angriper via FTPprogram

*Destructive Trojans = Utvecklat för att förstöra och deleta filer. Kan mer ses som ett virus men kan missas av antivirusprogram

*Security software disabler Trojans =Utvecklat för att slå ut säkerhetsystem så som antivirus eller brandväggar

*Spyware*
Är lik trojaner men sitt primära syfte är av kommersiellt syfte för att följa användaren över dess vanor på internet. Kan dock även kolla mailadresser, lösenord och kontokortsnr. Kan finnas i program (freeware/shareware) som hämtas från internetsidor. Eftersom spyware är ett program (exe), alltså ett program är det inte samma som ad-ware, och kan även logga tangettryck som görs på den smittade datorn. Detta kan INTE ad-ware göra, då det inte är ett program (exe).

*Ad-ware*
Är reklam som kan finnas i shareware tills man reggar programet el. köper det. Detta är ett sätt för tillverkaren att få betalt för programet, även om ingen köper det. Mail programet Eudora är ett exempel på det.
Ad-ware slutar när du tar bort det från datorn, om du inte har köpt det.
Ad-ware behöver inte logga dina surfvanor för 3dje part och är inte nödvändigtvis farlig för dig el. din dator. Utan bara reklam, som kan vara nog så störande.

*Hijacked Web Browser*
Din startsida kan bli kidnappad och du kan inte byta tillbaka den för att det har körts ett script som har ändrat din webläsare ända ner i
registret. Tex du har IS som startsida och är ute å surfar på skumma platser och plötsligt när du ska öppna IE igen så är det en ny
ful sida som du inte har valt. Du skriver åter in IS som startsida men när du öppnar IE igen så är samma hemska sida där!?
Du har fått din webläsare kidnappad
Hämta hem Spybot S&D, hijackthis , uppdatera programen till senaste version. Dra ut nätverkskabeln och kör programen, kolla internetalternativ
om sidan är borta. Är den borta ,sätt i nätverkskabeln och öppna IE. Hur ser det ut? Är sidan borta och du ser din vanliga startsida är allt lugnt. Är den hemska sidan kvar är det lite jobbigare, tyvärr. Hör av dig om det skulle vara så, för hur man tar bort det då är krångligt och kräver lite mer text

Tänk på att inte klicka på allt som ploppar upp på skärmen, läs och ha bra skydd som brandvägg, antivirus och uppdatera ditt OS (operativsystem) ofta. Det ska mycket till för att man ska bli utsatt på så allvarligt sätt att man inte klarar av att åtgärda det.
Allt är inte så farligt som det verkar, det finns hoax också
Surfa som du skulle köra bil, försiktigt och tänk på att det är föraren bakom ratten som styr
Själv har jag inte , hiten tills, fått något virus, trojan el. spyware på 9år, bara en massa ad-ware, som man lätt tar bort. Vill ni ha hjälp så hjälper jag gärna till

Rätta mig om ni anser att jag har missat något el. har fel, vi är ju alla här för att hjälpas åt

Bra program för att skydda sig finns på http://www.castlecops.com/
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

huckleberry:

Då har jag en fråga...

En kompis säger till mig att yahoo och google searchbar/toolbar skickar infon man söker på någonstans..kanske en server som yahoo eller google har..

Ex. om man använder deras searchbar och söker på fotbollsskor så skickas den sökningen till någon eller något..

Dessutom ligger ju sökningen kvar i fältet..ex. om man trycker på en bokstav så får man upp alla gamla sökningar som börjar på den bokstaven.

Med tanke på att många använder deras tjänster kan man ju kartlägga ett helt folks surfvanor/intressen/matvanor..

Jaa..i princip ALLT!

Stämmer det?

Och vem i såna fall får den informationen och till vilken nytta och är det förenligt med lagen?

Det kallar min kompis i fall en trojan!

Komplettering:

Om man ex. söker på fotbollsskor så kanske det helt plötsligt ramlar ner massa reklam från Adidas om fotbollströjor..eller Fotbollsshorts från Nike..

Eller om någon söker på potatismos så kanske man får massa pop-up reklam med fiskpinnar eller köttbullar.

Vart hamnar den informationen och varför?

Först så kan du tydligt läsa vad som är en trojan, alltså har din kompis fel då han säger att google och yahoos toolbar skulle vara trojaner!

En trojan är ett program som installeras utan din vetskap, om du nu inte själv klickar ok på installatinsfönster som du inte har bett om.

För det andra så sparas din sökhistoria på din dator och du kan rensa historiken när du vill. JA visst kan google se vart du surfar , men bara för det så betyder det inte att det är farligt eller förbjudet. Din nätverksadmin på ditt jobb kan följa ditt surfande och dina mail (inte läsa), även din isp kan se vart du surfar. Men det betyder inte att de kommer använda det imot dig, så längde du håller dig inom landets lag. Inte heller så sparas något från dina sökningar via google toolbar, om du inte använder det avancerade funktionerna
Mer om google toolbar finns att läsa på
http://toolbar.google.com/T4/

Jag har själv googletoolbar sedan den släpptes och har inte fått oönskad reklam eller spam i min mail. Alltså NEJ du får inte reklam bara för att du använder ett verktyg som är integrerat i din webläsare.

Nu vet jag inte vad din kompis har för kunskaper i detta men jag vet att googletoolbar INTE är en trojan. Så det är upp till dig att antingen tro din kompis, mig eller söka information på egen hand :)

En förklaring ang. lagar osv.
Den lag en sida följer går under det land där servern ligger. Så om en server i ett annat land tillhandahåller en sida som enligt svensklag är olaglig kan inte svensk lag gälla.
Det är därför filmbolagen i US inte kommer åt piratebay

Det är inte farligt att surfa på nätet, inte heller att hämta hem programvara som är kopplade till seriösa företag så som google el. yahoo.

Hoppas du fick ut något av det jag skrev
Annons
Huckleberry:

Jag har inte pratat nåt mera med min kompis ännu om yahoo eller google searchbars eller toolbars utan vi bara undviker dom på ren rutin numera så jag kommer inte riktigt i håg vad anledningen var men jag ska fråga honom mera exakt när jag pratar med honom..

Personligen tycker jag att det räcker gott och väl med allt annat jag har i datorn och IS har ju redan googles sökfält inbyggt så flera sökfält och verktygsfält stör bara mig i mitt datoranvändande.

Jag ska kolla närmare vad han menade..

Jo men frågan var ju om du fortfarande står på dig om att de skulle vara trojaner. För mig spelar det ingentligen ingen roll, du får tro vad du vill i den frågan. Tycker det bara är tråkigt att man får för sig något som inte stämmer.
Men som sagt , det är upp till var å en. Jag vet ialla fall att de inte är några trojaner


Skillnaden mellan IS sökbar är att googles alltid är där så du behöver inte öppna ett nytt fönster för att göra en sökning. Sen har den en utmärkt popup stopper som fungerar bättre än XPs inbygda.

Förstår dig om du tycker ca 400kb är mycket i minnesandvänding, win defender tar säker mycket mycket mindre ;)
Toolbars är väl mera spyware, om man nu ska kategorisera. Men som Huck skriver, det går att styra själv. Åtm vill man låta oss tro det. Man kan inget säkert veta om man inte sett källkoden själv. Om man tittar i DNS-managern i en server på ett vanligt företag efter en dags användande så kan man sluta sig till att betydligt fler än man tror har haft besök av ens IP:nr. Alltså jag menar att det är en jädra massa länkar på websidor, till olika trackers t ex. Så uppgifter om ens internetanvändande är inte så lite kommersiellt värde i för internetföretag.
Nja jo men jag anser att toolbars inte kan sättas in i någon av de kategorierna.
Då kan man ju säga att Skype är en trojan, eftersom den loggar ip nr man ringer upp, och om man vill dra det lååååångt, kan användas direktreklam till datorn. Eller t om MSN och IE eftersom den lägger till msn search i registret utan att du har valt det. Tar du inte och ändrar det i registret så "ser" MSN alias Microsoft vad du söker mm
Då är hela IE en stor trojan/spyware eller kalladet vad ni vill

Vad jag hade för tanke med tråden var att FÖRTYDLIGA vad som är TROJAN, SPYWARE och AD WARE
Eftersom det är många som inte vet skillnaden mellan dessa utan tror att antivirusprogram tar allt, vilket det inte gör.
+ att man inte behöver vara rädd för allt eller för att surfa.
Tex hur många går på Hoax?
Varningsmail om ett virus som cirkulerar men som ingetligen inte alls är ett virus utan bara ett sätt för att oroa och göra folk rädda för att surfa, eller enbart skrämma och skämta.

En vanlig person som använder dator och internet för att läsa nyheter, mail, bank, spel mm behöver ett bra
Antivirusprogram
Brandvägg ( inbyggt i XP, mjukvara eller en router)
PopUpstopper
+regelbundna uppdateringar från win update
Sen är det upp till "föraren" vad han/hon vill göra med sin burk



Trackers , jo men jag har då inte märkt något speciellt och inte har jag fått mail som har med de sidorna jag surfat på.
GL&GF
Huckleberry:

Det kan kanske vara DETTA min kompis menar!!!

Du kan läsa det under tiden jag rensar min burk..

http://sakerhet.idg.se/ArticlePages/200601/04/20060104041348_SOS/20
060104041348_SOS.dbp.asp
Trackers används t ex till att styra vilken reklam just du skall se vid besök på en sida. Har man sökt efter t ex volvo, så skall reklam till dig inriktas på fordonssaker, sånt som just du är intresserad av för att annonsörer skall få högsta möjliga utdelning på sina reklampengar. Däremot går trackers inte in i din dator och kollar vilken e-postadress du har för att sedan använda i direktreklamsyfte. Har aldrig hört talas om att sånt har inträffat iaf.

Att toolbars är "spyware" ligger oxo i t ex googles intresse för att "kartlägga" vad du är intresserad av för att på så vis öka antalet relevanta träffar för just dig.

F ö var det mycket bra förklarat och ett bra initiativ Det råder alltför stor okunnighet om de här sakerna och det är just därför som hoax:en får så stor panikeffekt...
Jag tror min kompis egentligen syftade på den personliga integriteten!

Läs mera här!

http://www.idg.se/2.1085/1.66493

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem