Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bandbredd

Bandbredd

Jag har uppgraderat mitt ADSL från 2 MB till 24 MB men får bara ut ca 7 MB vilken tid på dygnet jag än mäter. Vad tycker ni? Skall jag vara nöjd med det? Eller skall jag bråka utav bara den med leverantören? Jag vet att bandbredden kan påverkas av mycket yttre och inre omständigheter men jag tycker att det är alldeles för stor skillnad på 7 och 24. Vad får ni andra ut av ert bredband mot vad ni har beställt?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Tjena Viktor:
Tycker nog att du ska gå ner ett snäpp till 8 Mb.
Det finns nog hos din ISP eller?
Varför betala för nåt man inte får?
Det brukar finnas alternativ på 0,5mb, 2mb, 8mb och 24mb att välja mellan.
Själv betalar jag för 24mb men får bara 12mb så det är gränsfall för uppsägning från min sida.
jag har upp till 24 mb och idag får jag ut 12.9 mb enl tptest och ca. 300 meter till telestationen.

TCP nedströms : 12.22 Mbit/s

TCP uppströms : 851.93 kbit/s

UDP nedströms : 12.19 Mbit/s

UDP uppströms : 902.18 kbit/s
lasse940!

www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1307 - 17k

Kör med komsumentsverkets test. För windows 3,12. Den mäter i %.
Det är det enda vi fattar i denna djungel. Har du Sändning 80% och
mottagning 95 %, så får man vara nöjd. Är man inte nöjd så skriver man
ett brev om sitt problem, och förbereder dom för uppsägning, när
bindningstiden om 17 månadet är slut. He,he.( Över ett år)

Vi är torsken allihop. Bara att betala, eller slänga ut hela datorn genom
fönstret. Det är för hård konkurrens. Inget bolag har råd att vara ärliga.
Annons
Nej man mäter alldrig bara UDP antingen båda eller bara TCP då all trafik när du surfar går över TCP protokollet. Att du får 24 på UDP och bara 7 mb på TCP visar att du har problem nånstans, vilket inte har att göra med telefonledningen att göra. en viktig sak att tänka på när du testar är att du ej får använda uploaden till nånting då den används för att skicka ACK på alla TCP paket som skickas. Vilket inte är fallet när man skickar över UDP.

Har du någon router inkopplad mellan modem och dator? har du uppgraderat modemet sedan du fick ny uppkoppling?

och 2.06mB/s på en 2 mbits uppkoppling är strax under 2 mb.
en kilobyte är inte 1000 utan 1024.
Rob
Ja, jag har en trådlös router Netgear som ger 54 mb/sek. Modemet (Zyxel)är inte uppgraderat, enligt Telia skulle det inte behövas.
Fel av mig. Det fanns uppgradering till modemet vilket jag nu gjort. Just nu märker jag dock ingen skillnad på hastigheten. Kollar vidare.
Leiake...
Tack för tipset, jag har nu testat och sändningen blev 96 % och motagningen blev 97.8 &.
Man får väl då vara glad med att man är nöjd...eller nöjd med att man får vara glad...???!!!
När jag kopplar bort routern och kör direkt från modemet får jag nu ut så att jag är nöjd dvs ca 18 mb.
Tack för hjälpen.
De flesta som köper billiga routrar är inte medvetna om att de ofta inte klarar hastigheter över 10 mbit om ens det. VIlket ofta säljaren säger att självklart stöds det men i själva verket är det något helt annat som gäller.
Ja så är det nog Rob.
Har du förslag på router som klarar hastighet som stämmer bättre med modemet?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem