Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Köpa på nätet

Köpa på nätet

Kan aldrig drömma om att detta har en framtid. Hur kan man vara så dum att man betalar innan man har fått utlovad vara.

Inom prostitutionen förekommer detta (tyvärr) alltid. Har gått på det några gånger i Tyskland. Men då är man ju inte vid sina sinnes fulla bruk. Men jag får säga att jag har blivit besviken efteråt varje gång( 300 ggr). He,he!!

Vi leker med tanken att du beställer en TV för 20.000:-. Skickar likvid i förskott. Du vet knappt hur TV:en ser ut.

HUR KAN VI VARA SÅ DUMMA
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag har handlat mycket på nätet och aldrig haft några problem, enda skillnaden är att det oftast är billigare än i butik.. Men jag handlar mest från välkända företag,när jag handlat av privatpersoner brukar jag använda payson eller paypal så har man eliminerat risken att bli blåst.
Att betala via Payson eller Paypal är säkert och enkelt. Brukar själv använda mig av dom när jag köper via auktionssajter eller handlar av privatpersoner. Du betalar när du har godkänt varan. Lätt som en plätt! Varför göra saker och ting svårare än nödvändigt. De stora elektronikkedjorna, som också har nätbutiker, tror jag är ganska säkra att handla av. Nej, handla gärna på nätet för att komma ner i pris, men var medveten om vilka risker som finns.
Har också handlat lite grann på nätet, bl.a däck till bilen från Tyskland.
Har ej heller stött på några problem... sparade däremot en hel del slantar genom köpet. (Nästan halva priset mot däckhandeln här)
Nackdelen var ju att man själv fick kränga på däcken, men har man en brorsa som är bilmek är det en baggis...

//Breeze
Annons
Leiake: Jag har även en magisterexamen i företagsekonomi med inriktning på just E-handel och vet av stor erfarenhet att det är minst lika säkert att handla via INternet som att handla ur en affär, så länge man är uppmärksam vem man handlar ifrån. Du kan bli lurad i en vanlig affär också.
I vanliga affärer kan du sällan handla mot faktura som privatperson, det är mycket vanligare att det erbjuds vid Internethandel.

E-handel är dessutom inget nytt. Det är som katalogförsäljning fast via INternet och Ellos mm är väl beprövade.
Jag har handlat på nätet sen 1999. Datorprylar från mängder av företag, kläder från ca 5 företag, hemelektronik från ca 5, böcker ifrån 4 och en massa annat. Dessutom köpt och sålt saker via Blocket, där det är vanligt med lurendrejeri. Jag har inte blivit lurad en enda gång och det har inget med tur att göra.
Man kollar upp företagen lite innan man handlar av dem och första gången så undviker man att handla mot förskott om man inte känner till företaget eller kan få referenser från andra personer.

Den som blir lurad när den handlar via Internet har varit oförsiktig eller saknat kunskap.

Ibland läser man artiklar i tidningar om folk som har blivit lurade och det är skrämmande hur godtrogna och rent av dumma de har varit.
Telamundo!

Jag är inte heller rädd att handla på nätet, men överväger noga vad det
handlar om. Vill gärna att min bank är med på en logo.

Men det som gör att förskottsbetalning med kort är lurigt är ju att utlovad
leveranstid inte hålls. Man är ju helt utlämnad. Man ringer och dom lovar.
Jag kan inte finna att det är någon vits att köpa på nätet för att tjäna
några kronor. Många glömmer ju fraktkostnaden.

Garantijobb blir försenade. Ja!! Allt är bevärligt. Handlar du på mammas
gata, så får du bättre hjälp i kritiska situationer.

Man är dum som betalar i förskott. Du måste hålla med om detta.

Om du kollar pricerunner så kan du hitta tusentals som säkert ångrar sig.
Var tredje kommentar är ju personer som är missnöjda med support och
felleverans samt lång väntan på sina prylar. Men valet är fritt!!
Om du kollar pricerunners svarta lista så finns där en massa företag som man skall akta sig för
Visst kan det vara leveranstid på vissa ställen. Jag föredrar att handla på ställen som visar lagertillgången bredvid produkten. Visar de då att det är lång leveranstid så betalar jag inte i förskott.
Annars vet jag vilka företag jag kan lita på och då har jag inget problem att betala i förväg, det brukar snarare leda till lägre priser och snabbare leverans.

Garantijobb har jag aldrig haft problem med. Det har mest varit aktuellt med hårddiskar och då blir det oftast direkt med tillverkaren ändå. Hade ett garantijobb hos Netonnet en gång och det gick fort och smidigt och jag fick tillbaka en nyare uppdaterad produkt.

Pricerunner är bra för där kan man just läsa om folks omdömen om olika företag och undvika de som inte är bra. Lokala handlare brukar ligga avsevärt högre i pris och ha ett lager som ofta blir inaktuellt.

Dessutom får man ett avsevärt större utbud när man har alla handlare på Internet att välja mellan.

De tråkiga erfarenheter som du har tycker jag inte alls befogar ett inlägg avsett att förmå andra att avstå från att handla via Internet.
Tycker detta passar in tråden och med förskottsbetalning.
Alla leverantörer anger inte bankkonto utan vill ha betalning via kort. Detta att lämna ut sitt bankkortsnummer bör ju ge en eftertanke. Men har man internetbank kan man genom banken skaffa ett E-kort som man då bara laddar med det aktuella beloppet, så slipper man vara orolig att det tas mer pengar.

Att kunna handla via nätet tycker jag är ypperligt. Inte alla som har affärerna på gång eller spårvagnsavstånd, den kanske ligger 15-20 mil bort.
Telamundo!

Jag avråder ingen från att handla. Men i sak är vi väldigt naiva. Vi skickar
pengar till vilt främmande personer utan eftertanke.

Det är som en person kommer fram på torget och frågar?
-Kan du låna mig 5000:- en vecka. Du får 5500:- tillbaka.
-Javisst!! Här har du. Vad heter du förresten???

Det finns en annan variant på mygel. Du köper en resa. Betalar kontant.
Konkurs! Du får inte en spänn.

Du betalar med kort. Du får rubbet tillbaka av banken. Det är en annan
variant med kortbetalning som är bra.

Men köper du en datorprodukt, och firman kursar. Inte ett öre!!

Varför kan man inte betala med faktura på vissa ställen. Ja säg det.
Dom litar inte på oss. Men vi skall lita på dom. He,he!!

Jag tror nätet är ett ypperligt ställe att handla, om man bara kunde känna
sig " bombsäker " på att inte bli blåst. Men vi är inte där än. Tyvärr!!

Banken skulle stå för alla förluster, och pengarna tillbaka om inte leverans-
tiden hålls. ( 14 dagar max)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem