Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Colon irritabile

Colon irritabile

Jag har sedan många år haft besvär med denna irritrerande men ofarliga åkomma. Är det någon mer som har bekymmer. Man kanske kunde få lite tips.

PonGot!!

Vad säger du till dina patienter när du har konstaterat denna åkomma.
Hoppas du svarar innan du flyger iväg till USA. He,he!!

www.vardguiden.se/Article.asp?articleID=3069
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Här finns lite info:

http://www.magotarm.se/attleva.html
Sökte på Google och hittade på länk
http://www.e-health.se/halsa/Nyckelhalet_har_gjort_oss_feta_3780.html

följande (en bit ner), citerar:
"Äntligen frisk
Jag har kämpat med Colon Irritabile, förstoppningar och annat elände i drygt 25 år av mitt liv. Jag har varit kroniskt trött och haft andra diffusa åkommer som ingen läkare förstått sig på. Tack vare denna kost är jag numer frisk och piggare än någonsin. Jag sover minst 1 timme mindre per dygn och jag vaknar utvilad utan väckarklocka. Att jag dessutom gått ner 11kg i vikt utan att banta ser jag bara som bonus"

Jag har själv gått över till LCHF och nu -20 kg på 4,5mån, slutat snarka, myrkrypningar i benen (Restlesslegs) har upphört, utvilad efter 5 timmar, bättre "vattenkastning", tycker att jag blivit 10-20 år yngre, går ej till kylskåpet kl 0300 och undrar vad jag skall stoppa i mun.
Trodde att det skulle vara svårt att ändra kosten, skippa kolhydraterna men det har varit förvånansvärt enkelt. Sockersuget borta. Lever nu på naturligt fett som smör, grädde, ägg, proteiner som fläsk, kött. Behöver ej räkna kalorier. Skippat margariner som jag tror är en mycket stor bov i förkalkning av blodkärl.

Lägger ut en del länkar för mer info om LCHF.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
Se särskilt i högerkanten på bloggen om
Kostprogram för LCHF
Hälsovinster av LCHF
Viktiga blogginlägg

Goda recept http://airamsmat.webblogg.se/

Min inkörsport till LCHF http://www.skaldeman.se/ och hans bok Ät dig ner i vikt

Observera att LCHF är ett sätt att må bättre även för normalviktiga. Alla bör prova på det/gå över till det och inom 2 veckor känner du en klar förbättring.
LYCKA TILL!
(Jag undrar vad PonGot har för synpunkter på detta.)
Birger och Viktor!!

Tack för länkarna. Nu har jag att läsa en stund. Visste inte att det hette IBS.
Nu blir det genast lättare att hitta bot.
Annons
Har du verkligen kollat alla allergier och intoleranser?
Jag har fått den där diagnosen också, tills någon upptäckte att jag inte tål mjölkprotein. Efter att jag själv uteslöt ägg så är jag numera fullständigt bra i magen.
Flia!!

Jag skall prata med min husläkare när han kommer tillbaka. Jag undrar om inte du är rätt på det. Antingen ägg eller mjölk. Kolsyrat är lurigt oxå!!!
Man lär så länge man lever. Jag citerar ur patientfass:

Däremot ska man inte använda laxermedel som retar tarmen. De kan ha motsatt effekt och i stället försämra besvären. Exempel på laxermedel som inte är bra vid kolon irritabile är Dulcolax, Toilax, Pursennid, Cilaxoral och Laxoberal. Om man är så förstoppad i magen att sådana läkemedel behövs i alla fall, ska man alltid först rådgöra med sin läkare. Det är viktigt att tänka på att det också kan finnas tarmretande ämnen i en del naturläkemedel så man ska alltid fråga innan man köper något sådant


Ser ni att det djäkla Dulcolax är med på svarta listan. Men det står inte på
bipacksedeln.
Kolsyrat säger du... Sötningsmedel brukar känsliga magar inte tåla. Jag har lärt mig undvika alla sötningsmedel utom socker och fruktsocker. Aspartam och alla som slutar på -ol är rena laxermedel.
Flia!!

Jag fick tips på nätet att Provita Shot skulle vara bra. In i affären på stubinen. Frågar en kille i 30-årsåldern var denna fantastiska vara står. Han visar. Samtidigt berättar han att han har samma problem som jag har, och hör och häpna, han bekräftar att det hjälper.

Priset verkar överkomligt 27:90/6 pack. Då har jag lärt mig att det är seriöst när det är så billigt.
Leiake - du är inne på att det är kosten det beror på - helt rätt. Vi är ju olika som människor så det är inte så enkelt att säga bestämt hur du ska lösa ditt problem. Testa dig fram. Det är ju din kropp så du märker ju själv vad som funkar och vad som inte funkar. Men glöm inte min rekommendation - LCHF
Irritabile Bowel Syndrome (IBS) är en uteslutningsdiagnos. Jag träffar åtskilliga patienter/vecka med tillståndet IBS efter tarmkikarundersökning (Koloskopi). Jag kallar det för stresstarm, dvs orsaken finns att hämta i vår livsstil. Sluta stressa, drick inte kaffe, och börja med probiotika = ProViva eller likande produkter som ni lätt kan söka upp på google. Dessvärre är det svårt att behandla, men många blir bättre av att veta att det INTE är cancer i tarmen. Kvinnor tycks vara emottagliga för hypnos enl den terapi som Ersta sjukhus är berömt för. Inga läkemedel har dokumeterad effekt!! Om Ni vill läsa mera googla på IBS
Spec Internmedicin & Matsmätnings organens medicinska sjukdomar med 30 års erfarenhet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem