Söndag 19 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Drickspengar???

Drickspengar???

Det vore trevligt att debattera,om drickspengar eller ej.
Själv tycker jag att det börjar gå för långt,och röstar emot
allt vad dricks heter.
En krognota på 4000:- på Liseberg,tarvar 500:- i dricks,för
att man inte skall bli generad.
Sen taxi 300:-,vill ha 50:-i dricks,annars kör han över dig.
Frisören blir lite grinig,om han inte får några tior.

I snabbköpet behöver man inte betala dricks,varför?
Korvståndet är inte mottagligt för dricks.Skulle man betala
dricks där,kommer väl mentalvårdare och hämtar dig.

Varför ingen dricks på bensinstationen.Ja det finns massa ställen där man inte ens reflekterar på denna uppfinning.

Jag vill ha en lag som förbjuder dricks.Förr kallades det
bettleri,och är väl fortfarande olagligt.
Vad tycker ni? Lag emot eller inte.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Ni tycker inte själva poängen med dricks försvinner då det "alltid ska ingå". Själv ser jag dricks som något som jag ger om jag blir speciellt trevligt bemött eller dylikt.

Det är enligt mig helt absurbt att kompensera låga löner med dricks. Ett förslag till Leif är att du slutar att ge dricks till dem som inte förtjänat det. Om vi är två som gör det kommer nog samhället ändras snabbare.
Jag håller väsentligen med Jorak.
Jag ger dricks relativt sällan, men det beror inte på att jag är snål, det beror på att när jag betalar för en service, oavsett om det är restaurang, taxi, frisör eller någonting annat, så förväntar jag mig att få bra service. Om servicen inte når upp till mina krav får dem inte en krona.
Men om t.ex. personalen på en restaurang utmärker sig och ger excellent service så är det klart att man dricksar 10-15% - det ska löna sig att vara extra charmant.
Men det är viktigt att ALLA slutar vanedricksa. Det finns vansinnigt många människor som arbetar med ett serviceyrke fast de är otrevliga och inte borde befinna sig i möblerade rum.
Ett flertal debattörer,har mage att kalla mig snål.Detta tar
mig hårt.
Kan berätta att jag för några år sedan,lade en krona i Frälsningsarmeens bössa,och jag ångrar mig ännu.Men att
kalla mig snål,är hårt.

Okej!! Jag är snål,och tycker dricks är att betrakta som rån.

Bort med dricks och tiggeri.Vi har ju socialhjälp,eller skall
dom supa upp pengarna på sina kongresser.
Annons
Jag förstår inte vad du klagar över Leif. Om du inte vill ge dricks varför gör du då det?

Det är aldrig någon som tvingar dig att lämna dricks.
Rob!!!

Jag skäms,och känner olust,när servitörer visar sitt missnöje.

Har du inga sådana skrupler,eller går du aldrig till samma ställe.
Kan bara inte låta bli att kommentera en liten sak i denna tråd.
Leif skrev: "Straffsatsen skall vara mycket sträng.
Jag har föreslagit livstids halshuggning."
Kan du inte komma på ett sätt med en 10 årig halshuggning istället ? Du skulle du nog få ett Nobelpris samtidigt!
När jag äter på krogen och tycker att maten var helt OK/servicen mycket trevlig ger jag dricks. Tipset om mynt är ju bra, är notan högre kanske nån sedel åker med. Men det är ju för att markera att ngt var exakt så bra som jag trodde eller bättre. Inte för att jag tycker att personalen är lågavlönad. Skämmas inför bekanta fattar jag inget av.
Ge dricks är ju som sagt frivilligt!
Förstår inte att dricks kan riva upp en sådan massa irritation.
Den är frivillig och har man ågren för detta så har man förmodligen ågren för en massa annat också.
Kanske en psykolog skulle hjälpa.

som sagt Dricks är inget som skall ges i Sverige.
Vill du ge dricks ändå så är det förmodligen för att man vill stila för kompisar eller sin partner.
Och då bör man hålla tyst om det.
eftersom dricks faller under svart betalning och kan bli en riktigt dyr sväng för den som tar emot pengarna.
mvh göcke
För de som är intresserade t.ex. Leif kolla in dessa länkar... det står mycket intressant i texterna.

http://www.mru.se/gast/restaurant/dricks.htm

http://www.dn.se/DN
et/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=328160&previousRenderType=6

/lb
Jag lovar att ingen som jobbar inom restaurang skulle vara kvar inom yrket om det inte var för dricksen. Jag har ingen aning om vad du jobbar med Leif men jag serverar din mat fram till midnatt för 15 kr och 50 öre mer i timmen - efter det putsar jag bestick och glas fram till klockan 02.00 och för det får jag o c k s å 15 kr och 50 öre i OB-ersättning. Jag lovar dig att jag inte har råd att åka till Japan eller dra in en nota på Liseberg på 4000 kr - men dricksen gör att jag i alla fall slipper gå hem från jobbet för att de kollektiva möjligheterna inte existerar en tisdag natt klockan 02.15. Gå hem efter att dessutom ha haft Leif som gäst under kvällen - nej, roligare kan man ju ha... Jag tycker inte du ska ge dricks Leif - det är ingen som vill tvingas att ta emot dina pengar - behåll du dom och gå och ät och drick på Liseberg för 4000 kr så kan någon annan servitör eller servitris kanske tröttna på dig och göra något bättre med sin tid och tjäna mer så slipper du få service överhuvudtaget och njuta av känslan av att någon tar hand om dig vid ditt restaurangbesök. Du beställer, äter, dricker och går och så pratar vi inte mer än nödvändigt med varandra och jag gör inget extra alls för dig för det har jag ju ändå inte betalt för... Vad trevliga kvällar du kommer få i framtiden... Hoppas att det ska smaka...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem