Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Drickspengar???

Drickspengar???

Det vore trevligt att debattera,om drickspengar eller ej.
Själv tycker jag att det börjar gå för långt,och röstar emot
allt vad dricks heter.
En krognota på 4000:- på Liseberg,tarvar 500:- i dricks,för
att man inte skall bli generad.
Sen taxi 300:-,vill ha 50:-i dricks,annars kör han över dig.
Frisören blir lite grinig,om han inte får några tior.

I snabbköpet behöver man inte betala dricks,varför?
Korvståndet är inte mottagligt för dricks.Skulle man betala
dricks där,kommer väl mentalvårdare och hämtar dig.

Varför ingen dricks på bensinstationen.Ja det finns massa ställen där man inte ens reflekterar på denna uppfinning.

Jag vill ha en lag som förbjuder dricks.Förr kallades det
bettleri,och är väl fortfarande olagligt.
Vad tycker ni? Lag emot eller inte.
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Hej DES, om jag har uppfattat dej rätt så är det dricks som
är din egentliga lön?
Tar du upp det som lön i deklarationen eller är det svart.
Förlåt
det var en ful fråga.
Om din lön skall vara penssionsgrundande? så skall det si och så ..... osv.
Annars så skulle jag inte vilja vara i dina kläder.
Men Göcke - vad tror du jag drar in för fantasisumma som jag undanhåller staten?? Och ja - jag går ju givetvis med en påse pengar till Skattemyndigheten varje månad och ber dom att ta hand om dom. Jag är ju precis så dum - dum servitris som inte förstår bättre...
Hej, DES.
Hur gör du när du hamnar i dricks-situationen privat?
Tycker du att man ska dricksa som regel, för att de pengarna går ju till servitören och inte till "restaurangen"?
Anser du att man när man gör sitt jobb ska ha extra pengar för att man gör jobbet...? Eller bara när man gör det extra bra...?
Vad tycker du om sista meningarna som står i artikeln på Dn?

"- Många av våra medlemmar vill ha ett yrke som de utövar på samma grunder som alla andra. De vill inte behöva vara extra vänliga för att få extra pengar. Det blir ett slags social prostitution. Och det gillar man inte."
Annons
Göcke nu är du liite väl petig... Låt folk behålla dricksen det är en gåva. och om jag inte mins fel är det ingen gåvoskatt på saker under 50000:-.
Egentligen är det ju bara en tradition. Avskaffa dricksen!
Varför dricksar vi inte sopphämtaren?? Eller dricksa sjuksköterskan (om hon för en gångs skull är trevlig) .. Dricks till bilmekanikern om han är duktig!! ..:. Var ska det sluta egentligen ?
Restaurangbranshen är i alla hänseenden ett svart hål när det gäller pengar. Jag startar en ny tråd.
Tack IB,Jorek och Los Lovos.Ni fattar vad det handlar om.

Tack IB för hänvisning till DN.Den artikeln visar hur snett
allting är.Man skiljer alltså på serveringsavgift och dricks.

Serveringsavgiften ingår i notan,och skall väl betraktas som
lön till servitören.Sen luras dom med att hyvla på med dricks.

Är jag missnöjd med ett ställe,går jag knappast dit igen.
Dålig mat och service=konkurs.

För att inga missförstånd skall uppstå,vill jag klargöra min
inställning:SKYLT SYNLIG VID ENTREEN!!!!!!!
På denna restaurang ingår alla serveringsavgifter,dricks och
samliga kostnader i notan.Servitören är bra avlönad av oss.
Tja.
Jobbar själv som Servitör på en fin krog i Malmö.
Varför förbjuda dricks Leif ? Du är inte tvingad att lämna..
Jag tar inte förgivet att mina gäster ska lämna dricks och blir inte sur om dom inte gör det.Självklart ska man få bra och trevlig service ,god mat och en trevlig upplevelse även om man inte lämnar dricks.
Men dom som vill lämna gör det också för att dom kanske tycker att Servitören/kocken har varigt duktiga och gett dom en trevlig kväll.
Dricksen är upp till var och en tycker jag!


Då ställer jag en fråga till Henke!

hur gör man oftast på en restaurang, har ni dricksburk som delas upp en gång i månaden eller dyl. eller får du som enskild servitör ta alla pengarna själv?

För hur får kocken annars sin beskärda del?

Om fallet är så att det finns en dricksburk, blir du förbannad om du måste dela med dig av DIN dricks till restaurangens suraste och otrevligaste servitör?
hehe, Tzwintoo det sista du skrev var bra
Tzwintoo vet inte riktigt hur gammal du är men du verkar inte har varit på krogen eller på resturang.

På de flesta krogar och resturanger (iaf i sverige) så är det en gemensam pot som delas upp mellan alla i slutet på kvällen.

Sen komma med kommentarer som att dricksa sophämtare, fan vet du vad de har i lön? de har väl drygt 7000kr mer i månaden än vad en servitör har, ska de ha dricks då?

Sen en bilmekanike behöver man inte dricksa, de har ju redan tagit ut dricks när de lurar dig på pengar när de lagar fel på din bil som de inte fixar för att de aldrig har existerat.. :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem