Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Inget ie explorer

Inget ie explorer

På dotterns dator fungerar det inte med ie 7 nu men däremot går det att chatta på msn eller skicka e post, sonen o jag har fungerande ie. Brandväggen är ok (Panda) och övriga inställningar verkar vara ok och ska inte vara rörda. Hon kan alltså inte surfa men chatta går bra så det är väl någon inställnig med ie eller?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Har kollat lite enl. ovan men inget av det jag prövade hjälpte så en systemåterställning gjordes som en test ska ju gå och ångra men se på.....
vad hände jo windows laddas som vanligt men efter den blå skärmbilden där det står att windows startas så blir skärmen svart. Pilen syns och aktivitetshanteraren går att få upp och jobba med men till vilken nytta?
Försökte starta den i felsäkert läge men det gick inte första ggn, ska väl försöka igen. Men vad är det som händer och vad göra?
menar du att du inte får upp skrivbordet?
om det är så , prova starta explorer.exe genom aktivitetshanteraren på dett sätt
klicka på fliken "Program" sedan "Ny aktivitet..." där skriver du
explorer.exe

om du då skulle få upp felmeddelanden så skriv ner exakta felet och klicka också på länken med mer info kolla om det står nån fil omnämnd där.

ju mer info desto bättre

/grizzly
Man kan väl säga som så att skrivbordet inte finns... I aktivitetshanteraren är det många processer igång och man skulle kunna starta ie därifrån men det går inte eller något annat som det verkar. Det kommer inte upp i akt.hant. iaf som program igång. Ska ställa hennes dator bredvid min idag så jag slipper springa upp och nerför trappen så mycket...
Kanske är läge för en ny hd?
Annons
om skrivbordet inte finns så är det explorer.exe oftast som spökar, inte IE det är webbläsaren.

skrivbordet hanteras av explorer.exe som har hand om gränssnittet, till exempel skrivbordet eller då du öppnar en mapp (explorer=utforskare) den har även hand om hel del annat och flera program använder explorer.exe utan att man ser det. Har något program installerats före skrivbordet försvann?
Jan_e
Jag har inget belägg för detta. Men överväg om inte Panda kan vara boven. Har hört att det har låst andra datorer.
upa
Ska kolla det där med explorer, det var efter systemåterställning till ett datum som vi visste att allt fungerade eftersom ie inte öppnades eller rättare sagt inte "hittade sidan". Kan det vara något problem med "Super Antispyware" det har installerats efter det att ie började krångla och ev. att det inte lirar riktigt med Panda? Men jag har samma kombination på min dator efter att jag fick in något "skräp" som inte Panda eller något annat hittade och tog bort.
Jan_e
Vad jag har hört så kan olika säkerhetsprogram slåss om samma plats på datorn pår en svenska. Alltså det blir en konflikt. Jag vill inte råda dej hur du ska göra. Jag vill ligga lågt. Men jag skulle avinstallera ett av programmen på försök.
om du har flera säkerhetsprogram se till att bara ett av varje aktivt
ett antispyware ,ett antivirus osv.. annars kan det uppstå konflikter när flera program försöker kolla samma filer och utföra samma sak. I värsta fall kan man få en dator som inte startar eller ger blåskärmar. Man kan få många olika fel på grund av sådana konflikter.
Jan_e
Om Grizzly och jag har rätt vill jag veta det. för då kanske jag kan uppgradera mej till en trea.
Hej o hopp tra la la
Om jag nu ska stata i felsäkert läge, hur gör jag det? F8 fungerde på 2000 men i XP ska man visst skriva i : kör7msconfig osv men jag kan inte komma åt det eftersom jag inte ser något.... och kan alltså inte stänga ner något eller göra ett jota för att prova mig fram.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem