Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp med bildfiler på datorn??

Hjälp med bildfiler på datorn??

Fått köra om datorn och nu när jag installerat kameran och lägger in bilder upptäcker jag ett problem. Om jag tex bara tar upp och tittar på en bild och roterar den rätt och väljer spara så blir datumet på bilden ändrat till dagens datum och då kan man ju inte se exakt när bilden är tagen. Så var det inte innan! Oavsett vad jag gjorde så var det alltid datumet när bilden togs som visades! Vill man ju gärna! Hjälp, vad gör man nu? Säkert någon pytteinställning jag inte fattar
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ärligt talat... har läst frågan och inläggen ett par gånger... nu vet jag inte om det är Exif/metadatan som åsyftas, eller?

"I själva mappen på hårddisken"
Breeze: uttrycker mig kanske som en kratta.
Jag menar när jag öppnar en mapp, gul på min dator där jag kör win2000 , jag visar bilder som miniatyrer. Vänsterklickar enligt vana för att få upp info till vänster.. där syns ett datum. Det datumet ska vara från när det är taget. Så var det innan. När jag öppnar bilden i tex Paint Shop Pro och roterar den rätt och sparar... så ändras datumet till ändrat datum och skapandedatum försvinner. Totalt. Finns inte alls kvar inne i egenskaperna för bilden heller. Och det SKA synas och ligga kvar. Det har varit så sedan 96 då jag köpte min första dator
Blev det ännu snurrigare nu?
"i själva mappen på hårddisken" vara bara dumt att skriva, klart det gäller bilderna på hårddisken
Annons
Ramlade av stolen...

Ska kolla lite närmare på det hemma.
Breeze: kul att du fick ett gott skratt
antubis
Varför blir alla dina kort spegelvända?
Vänder du på alla?

Jag använder MS Office 2003 Picture Manager. enkelt men har allt jag behöver.

Jag gjorde ett test.
Spegelvände, justerade storlek och ändrade ljusstyrkan.

Fick besked ner till vänster.
Senast ändrad datum 20080828
Men
Datumet på kortet som jag ändrade finns kvar i miniatyren. i katalogen. datum 20080623

Besked och rekommendation av testet:
Använd Ms Office Picture Manager
Ozzy: din buse, jag vänder för bövelen bara på dom bilder som ligger ner!
tycker INTE jag ska behöva använda nåt särskilt program för det här...
hos mig finns inte ursprungsdatumet någonstand. *grinig*
vilket os kör du
win2000
högerklicka på namnraden i utforskaren och välj vad som skall visas i information om filer

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem