Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Spotify..

Spotify..

hur funkar Spotify, går det att spara låtar på mapp, hur?
någon som vet mer om Spotify...?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Read
spara mitt val av låtar i spotify är som att bränna nedladdat...???


tack för svaren
"spara mitt val av låtar i spotify är som att bränna nedladdat...???"

Nä, du sparar spellistor och det är som att spara ett bokmärke till en favoritsida på internet!
Nästa gång du öppnar Spotify så kan du spela upp din favoritmusik igen, men inget sparas på din dator, utan det streamas på nytt.
Det är därmed onödigt att spara en massa musikfiler på datorn.
Har du inget Spotify-konto så kan du testa Grooveshark som är en liknande tjänst.
http://listen.grooveshark.com/

Spotify är imponerande snabbt och smidigt för att vara en webbtjänst!



Annons
Tack för länken Emans, det där måste man ju prova.
Pellet

Om du läser kommentarerna längre ner på sidan så verkar det som att Spotify har satt stopp för just det där programmet.
Emans:

Jag hade inte för avsikt att ladda ner programmet, tyckte bara att det var lite lustigt att du fördömer nedladdning samtidigt som du länkar till ett sådant program.
Kanske det var lite grinigt när programmet slutade att fungera?
Sorry Emans, ta det inte för hårt.
Det är inte menat för att såra nån.
Spotify är ett helt lysande program för att lyssna på och kolla upp ny/okänd musik.
Jag lyckades vinna nån simpel tävling eller utlottning på nätet och fick ett gratis-konto, men jag insåg snabbt att detta vill jag både stötta "ideologiskt" och använda så nu är jag betalande medlem - vilket alla som vill kan bli.
99kr i månaden är helt ok pris, tycker jag.

Man laddar alltså inte ner något, (förutom själva programmet Spotify) man slipper en massa filer som skräpar ner på hårddisken - och jag förstår verkligen inte de som försöker cracka Spotify och komma runt regler & hela systemet för att kunna ladda ner låtarna... *suck*
Detta är helt klart framtiden - jag är helsåld.
Visst, man kan bara lyssna vid en dator uppkopplad mot nätet, men det är så smidigt att kunna lägga upp spellistor med favorit-artister, att kunna "surfa runt" och kolla upp ny musik eller artister man aldrig hört.

Nackdelen är att många skivor/artister inte finns med (än?) så det är långt ifrån all musik som är tillgänglig, men förhoppningsvis blir det bättre.
Ni som är nyfikna men inte kan få tag på inbjudan (som är enda sättet att få gratis-versionen med reklam) - kan det inte vara värt 99spänn för att prova?
Om ni inte gillar konceptet, så är det ju bara att säga upp abonnemanget och det kostade bara 99kr att kolla... (Visa/Mastercard)



Jag har aldrig gillat mp3-strulandet riktigt, föredrar att köpa skivor framför att ladda ner, men har använt mig av nedladdning för att kolla upp artister - vilket lett till määääängder med mp3-filer som ligger och skräpar överallt.
Det är så skönt att slippa detta med Spotify!! Går blixtnabbt att leta/lyssna musik!
Nu måste jag visserligen rippa mina skivor till mp3 för att kunna lyssna i mobilen, vilket är ett "nödvändigt ont" i dagsläget. Någon gång i framtiden kanske musik kan streamas direkt i mobilen så man har tillgång till Spotify även där...och varför inte även till bilstereo!

Fast i ärlighetens namn så ligger nog smärtgränsen för vad det får kosta just runt 100kr/mån för en sån här tjänst. Iallafall för min del. Kan tänka mig att de snikna skivbolagen ska in och peta i detta och ha mer pengar så småningom...

Har inte kollat - kanske har ni redan avhandlat vad Spotify är och hur det funkar här på forumet tidigare...
Om jag förstår trådstartaren joppedi's fråga rätt, så - ja man kan spara låtar/låtlistor i Spotify - det är superenkelt bara att klicka och dra till fältet till vänster. Antingen enstaka låtar eller hela skivor...
Detta sparas på ditt "konto" så var du än loggar in på ditt konto i världen sen, så har du dina spel-listor där.
Låtarna finns alltså inte i din dator, utan online på nätet, på ditt Spotify-konto.

Åsikter/frågor?
jigsaw skrev

"du kan inte spara utan att ha en programvara men det finns att få tag i.
Audacity (inte säker på stavningen) är ett."


Det var anledningen till att jag skrev som jag skrev eftersom han (jigsaw) krävde att göcke skulle stänga en tråd bara för att det var någon som frågade om en bittorrent klient. Vilket göcke naturligtvis hörsammade .

Då tycker jag det är lite dubbelmoral att rekommendera program som inte är tillåtna.
Njae... Audacity är inget otillåtet program, däremot är det inte tillåtet att rippa musik från Spotify med hjälp av detta program.

Ser egentligen ingen direkt nytta med att rippa musik från Spotify... om man nu inte har en mp3 spelare förstås... tycker hela upplägget med Spotify är genialt, att kunna välja egen musik... det enda är att man får stå ut med lite reklam emellanåt.

Däremot kan jag tipsa om ett annat, Spotify liknande alternativ där man faktiskt KAN ladda ner låtarna gratis och helt lagligt. (än så länge)
Det är egentligen en internetradio, men man kan söka på "On-Demand" efter artister, låtar och då även ladda ner dem i mp3 format. (128 kb/s)
Det går även att spela in radio med max 384 kb/s bitrate.

http://www.nexusradio.com/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem