Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Telia adsl..

Telia adsl..

...har jag men krångel nu. Det står längst ner på datan "anslutning till lokalt nätverk 3 en nätverkskabel är inte ansluten. Jag kilade iväg och köpte nytt modem men det hjälpte inte så det är något annat fel. Enligt Telia så är det inget fel på bredbandet heller, har kollat alla kablar men de verkar sitta där de ska. Någon som har en susning om va det kan vara för fel? "surfar" nu runt med 56k uppringt . Rätt segt faktiskt.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Gå in i enhetshanteraren och avinstallera nätverkskortet, klicka sedan på Åtgärd och välj "sök efter maskinvaruförändringar"
Det kan vara så att drivrutinen tappat nåt och då installerar den om den med detta förfarande!
Jag var inne i enhetshanteraren o kollade på nätverkskort Emans och märkligt nog stod det "den här enheten fungerar korrekt" och "inga konflikter"
Knixigt detta.
Jepp, gjorde som du skrev Nettspell, och enda skillnaden nu är att det står "anslutning till lokalt nätverk 5 en nätverkskabel är inte ansluten" istället för"anslutning till lokalt nätverk 3
Annons
Pluppen: Det ska bli så, när man tar bort den och återinstallerar så lägger den upp och numrerar upp en ny.
Eftersom den kunde installera en ny så fungerar det fram till och med pci-sloten eller fram till moderkortets nv-kort om det är ett integrerat.
Mitt råd är att du testar med en annan dator, får du samma fel då så vet du att felet är mellan kontakten du pluggar i nätverkskortet och routern/adslmodemet.
Testa att rensa cacheminnet i nätverket.
Starta kommandotolken (CMD) och skriv
ipconfig /flushdns
Det bör inte vara det men bara för att vara på den säkra sidan.
Hej på er!

Jag fick liknande problem som pluppen!
För 2-3 dagar sedan kom den texten upp om lokalt nätverk3.

Jag kör router, trådlöst, har 4-5 datorer på den. Endast den "riktigt gamla" datorn som jag använder kabel till funkade någorlund man gick sakta, men den "tappade" internetanslutning efter ett tag också. Försökte på en massa olika sätt anslut men det gick ej.

Har varit bortrest en dag och vid hemkomst så funkar allt igen!!?? Måste ha varit ngt. med TELIA.
Mornings!! netspell, ok då fungerar det fram till nv-kortet iallafall. Har nu rensat cacheminnet också och som du trodde var det inte det.

Jag ska försöka låna en annan dator idag som jag ska försöka med men eftersom vi har uteslutit fel fram till nv-kortet + att det nu sitter nya grejer efter så ska det väl inte kunna vara något annat än just nv-kortet som har havererat.
Mitt nuvarande nätverkskort är integrerat i moderkortet men jag hoppas att det räcker med att bara klämma in ett nytt nv-kort i datorn(beställde ett igår) så att jag inte behöver köpa rubbet, moderkort också för det lär väl kosta skjortan.

rylle, enligt telia så ska allt vara som det ska med själva bredbandet.

tack för tipsen.
pluppen , du måste vara väldigt säker på att det är nätverkskortet på moderkortet som har rasat, eftersom du går och köper ett löst nätverkskort.

och att du inte kunde kolla setupen så att den var ok
men vågar dona med mekaniken i en dator.

var finns logiken?

för att testa anslutningen/felsöka
kan du använda en såkallad loopback plugg, som man kan göra själv
sök på google så hittar du hur man gör en.

att testa om nätverks delen kan vara hel, kan du ju göra med att skapa en live linux skiva och starta upp datorn från den.
fördelen med det är att du har helt andra drivrutiner som körs.

varför jag ifrågasätter logiken i felsökningen, är att flera fall av just missade anslutningar har dykt upp på datorer , och där har det visat sig vara ett virus/trojan som sabbat anslutningen. eller att datorn har skadade filer på hårddisken, något många kan ha drabbats av i sommar , med alla de strömavbrott åskan har skapat.

men jag kan bara önska dig lycka till i ditt sätt att byta delar
idogt letande kan ge dig en lösning till slut.
Jag hade samma problem också under ett dygn ungefär, men för min del löste det sig själv över en natt.
Nytt modem och nätverkskort med mera hjälpte inte alls så jag tröttnade och skaffade mig en ny dator.
Krånglet nu med denna dator är att nu när jag har varit inne på inställningar under fliken verktyg och ändrat textstorleken så är det bara vissa sidor som det fungerar på, det borde väl bli större text överallt tycker jag.
T.ex is-sidan har inte ändrat textstorlek, görkönstigt ju.
Jo förresten, sökfältet blir större när jag ändrar textstorlek men inget annat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem