Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

BIOS-problem

BIOS-problem

Jag fick för mig att flasha om min bios med en nyare version som jag hittade hos min datortillverkares hemsida (Acer)

Men nu så funkar datorn inte alls.
När datorn statar så kan jag komma in i bios-menyn genom att trycka på del-knappen
Men försöker jag stara upp datorn mer så kommer jag bara till en svart skärm där det står "Verifying DMI Pool Data.."
Sen kommer jag inte längre.
Jag kan inte starta upp den ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

har du hittat rätt bios uppdatering ? den uppdaterade eller den du hade före måste du också ha med. sedan är det att lösa det hela med diskett. Enligt vad det stod ska man kunna använda en usb floppy.
Då är det bara att försöka hitta min USB floppy som jag lånade ut till nån för ett par tre år sen.

De senaste länkarna så står det att det är en laptop Det kanske inte spelar nån roll?
enda jag såg var punkt 2 men där står ett alternativ

(Fn) knappar finns på laptops bara, så du får använda det andra alternativet som stod där Win+B (windows-tangenten kan även vara en flagga på tangenten eller stå start på den.
Annons
Jag ska prova detta lite senarre ikväll då min bror kommer över och hjälper mig lite.
Jag meddelar hur det går.
Tack för all hjälp och info hittills. ni har hittat enormt mycket info om detta problem.
1000 tack
Har du testat att noll ställa moderkortet i biosen.det finns en inställning som återställer moderkortet till lägre hastighet.hade liknade problem för ett tag sedan,sedan jag ändrade till det ,så funkade det efter ändringen.om det funkar, så kan du höja hastigheten lite i taget tills den hamnar i den nivån du hade förut. (DET SKA STÅ , ÅTERSTÄLL TILL STANDARDINSTÄLLNING) I BIOSEN,men det är olika
och funkar inte det så vet jag inte
Det finns en ställe där man klickar på Load default settings men det funkar inte heller.
Vi har prövat med att försöka starta upp den med Usb-floppy diskett men det funkade inte heller.

Det jag och lillebror bestämt oss för är att försöka hitta en manual och läsa på oss lite om hur man nollställer moderkortet manuellt med swich.

Tänkte ringa till återförsäljaren å höra om han har några tips (en mindre affär med bra kundkontakt)

Det är synd att man inte är yngre.
Då kunde man sitta ett par dygn non stop med sånt här. Nu så måste man göra lite annat också som gör att det drar ut på tiden.
Men skam den som ger sig.
då du var i bios , såg du om usb var med i boot-sekvensen ? Den kanske behöver ligga inställd som första boot-enhet.

såg du om lampan tändes på usb-floppyn?

Det stod att det kommer inte att märkas nåt mer än att lampan lyser på den och det skulle ta tid.
De enda sakerna jag kan välja är följande:
Removable
Hard Disk
CDROM
Network
Disable

Jag valde Removable som first boot device sparade och startade om burken och då tändes diskettlampan i typ 3-4 sek sen så kom den i det läget som det brukar nämligen Verifying DMI Pool Data.. och lampan slocknade.

Och nu när jag starta om datorn så reagera den inte ens.
Den är helskum.

Jag la in något som heter B1800_crisis_recovery_disk på disketten.
Det var en sak som jag läste mig till skulle hjälpa till att återställa Biosen till ursprungliga läget.
du la in det plus bioset du ville återställa på disketten?

och döpte om det som skulle döpas om?
Jag får inte plats med allt på disketten.
Recoverydisken ligger på 1,38mb och bioset på 5,85mb

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem