Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorproblem

Datorproblem

Hej, igen.

Nu krånglar datorn mer än någonsin för mig.

Det började med att det tog ca 2 min att logga in jämfört med ca 10 sec innan. IE funkar inte på vissa sidor, tex föreningssparbankens hemsida visar bara en del av sidan och hotmail.com funkar inte alls(opera/firefox funkar det med).
Tänkte då göra en systemåterställning, men när jag trycker där är det tomt i rutan som kommer upp.
Har testat att starta i diagnostikstart och felsäkert läge, men funkar inte då heller.

Har sökt efter virus och spy men inte hittat nåt.

Något förslag någon?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Är nog beredd att hålla med minion, men att skjuta disken är nog för lindrigt... Ta och koka den i olja för att sedan hoppa lite pån den och till sist skjuta den.
=)
Jag rekomenderar dig att scanna igenom alla dina .EXE-filer med ett antivirus program.

Kika gärna igenom windows om du hittar en mapp som heter Msviev.

ex: c:\windows\msviev

Hittar du något liknande se då till att ta bort allt detta..
Det är en mask som lägger in en massa filer och söker sedan genom din dator.

Använder du P2P-program så använd dessa först när du neutraliserat masekn, den kommer tillbaka och sprider sig sedan snabbt vidare till andra användare (förutsatt att de laddar ner någon av dessa filer från dig)

Jag tror kanske inte det är avgörande för dig, men kanske en liten bit på väg?

Lyckat till
Tjena Elias
Du har tur jag kolla din forum.
allt Minion sa är helt sant orsaken är temp
om du skall tömma allt temp katalogen
kan du inte göra vissa filer.
starta om datorn tryck på F8
gå till DOS "Kommandotolken"
SKRIV:
cd windows [enter]
cd temp [enter]
del *.* [enter]
datorn frågar är du säker?.

en sak till Elias
nu finns idioter som försöker tracka folk
tips uppdatera säkerheten <update>
eller köp dynamit spräng datorn.
Det finns en program du skyddar dig såna idioter.
hör av dig på min mail
Annons
Hej.
Har varit bortrest över påsken så har inte kunnat gå in och titta här på en tag.

Daniel,
Jag hittar inget mapp med det namnet i min windows-mapp.
Har sökt datorn efter virus med NOD32 och TrendMicro on-line virus scanner. NOD32 hittar endast Crack searcher (och endast om man sätter den på att leta efter annat än bara virus) vilket jag avänder för att ladda hem cracks.
Trend Micro hittade IFinst25.exe i windows-mappen, men kollade lite om det innan jag tog bort det, och det verkade vara nåt från Ragnarok Online, vilket min bror har installerat på datorn. Alltså ingen fara.


Gösta DATANÖRDEN,

Gjorde som du sa men ingen skilland.


Finns det fler förslag där ute? Börjar blir jobbigt att det inte funkar.
Tack.
Kör aktivitetshanteraren istället för msconfig, och kör en ruta bredvid med www.processlibrary.com och kolla alla processer som du inte känner igen och ta sedan bort de du inte vill ha. Sen räcker det inte med att köra msconfig för att vissa processer inte skall köras, du måste även köra regedit för att ta bort dessa överhuvudtaget så de inte ens finns med på listan i msconfig.
Lycka till!
Ja, jag har följt debatten kring ditt problem och tittat på webben för att se vad som i slutändan fungerar. Ingenting, verkar det som! Jag har haft samma problem och testade precis allt, tyckte jag, utan att lösa problemet. Som du förstår är din webbläsare, Internet Explorer kapad. Det finns ett antal program som kan tänkas hjälpa, t ex Spysweeper, Pestpatrol, Spybot, Ad-aware. Hijack This är ett bra gratisprogram som talar om för dig vilka Active X-kontroller som finns i din webbläsare och om du vet vad du kan ta bort kan du här göra det manuellt.
Det kan också vara ett virus eller en trojan som spökar och det program som hjälpt mig mest, tycker jag, på den fronten är McAfee (som härmed rekommenderas varmt).

Vad gjorde då jag i slutändan? Jag formaterade hårddisken, installerade SP1 och SP2 (vilket jag först tyckte verkade onödigt) men framförallt slutade jag använda Internet Explorer. Numera använder jag Opera, men Firefox duger också bra. Om du får ett liknande problem med dessa webbläsare kan en enkel lösning vara att helt enkelt avinstallera och ominstallera webbläsaren, något som du inte kan göra med IE, såvida du inte har SP2.

Undvik också skumma sajter och håll dig till de du känner dig trygg med - nuförtiden är det lättare än någonsin att få problem med datorn bara genom att besöka en sida!

//Joakim
loan,
De enda processer som jag reagerade över(efter att ha kollar upp dom) var "System", vilken jag haft länge(känner igen den ) och därför inte reagerat över. Men när jag kollar upp den så ser hittar jag ingen som heter bara "System", närmaste jag kommer är system.exe. Går inte stänga av den heller; åtkomst nekad. Är det en vanlig process som ska vara, eller nåt skit?

Den andra är rstrui.exe, systemåterställningen, vilket inte fungerar på datorn för tillfället :-S


Joakim,
Jag använder också Opera, tyvärr fungerar ju inte alla sidor då, annars skulle jag nog ta bort IE på en gång.
Men jag tror inte det är nåt som kapat IE, för det är så mycket mer som inte funkar eller funkar dåligt.


Kom att tänka på en sak idag, för ett tag sen provade jag ett program som skulle defragmentera min hdd. Verkade fungera bra men den hade en process igång hela tiden som jag tror arbetade i bakgrunden. Blev trött på den(vill ju inte ha en massa onödiga igång) och hittade inget sätt att ta bort den i programet, utan dödade den med taskmanager. Kom just på att det kankse inte var så smart gjort, att nåt fil blev korrupt.
Kan det vara det som spökar?
Elias, vet du själv vad grundfelen sitter?
verkar inte så.. du har massa temp..
kan du skriva punktligt fel din burk jag skall fixa felet
[jag är säkerhet programmering]
Elias,

Ta och kolla upp tjänsterna på datorn och se om du hittar nå't där, om du inte vet hur så högerklicka på den här datorn, välj hantera, tjänster o program, tjänster. Här finns det mer utförlig information om olika tjänster, om du klickar på dem så kommer det upp en förklaring upp till vänster i rutan. Värt att kolla upp. Jag tycker att formatering verkar vara en universallösning som alla människor tror hjälper mot allt. Datorn har hängt sig - formatera! Det blinkar i skärmen - formatera! Modemet krånglar - formatera!
Gösta,
Okej, ska försöka beskriva problemet närmare.
När jag ska starta datorn tar det ca 30 sekunder att komma till inloggningen- som vanligt. Men när jag ska logga in tar det ca 2 minuter, mot ca 10 sec innan.

IE: Vissa sidor fungerar, vissa fungerar delvis(tex www.fsb.se) och en del fungerer inte alls(tex www.hotmail.com).

Systemåterställning: Första gången jag ska starta det så händer ingenting, andra gången jag trycker så kommer rutan upp, men inget i den, bara vit.

Sökassistenten: När jag trycker på sök(windows inbyggda) så kommer rutan till vänster fram men det är inget i den.

Windows Media Player: När jag ska starta: "Ett internt programfel har uppstått.". Händer också när jag ska öppna en .wmv-länk på internet.

Det är säkert fler problem som jag inte kommer ihåg eller inte har upptäckt än.


loan,
Tack! Precis min inställning, hur kul är det om man ska formatera varje gång det blir ett problem, och hur mycket lär man sig då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem