I dessa svåra tider, för såväl SJ som dess resenärer, vill jag hänvisa till denna definition av en Tidtabell lanserad någon gång under 1960-talet av ansvarig person i dåvarande SJs ledning: 
"En tidtabell är att betrakta som ungefärlig - och vintertid endast som en vag rekommendation grundad på en rent idémässig målsättning". Just det och så tycks det vara alltjämt, cirka fyrtio år senare. Håll hjulen igång!
"En tidtabell är att betrakta som ungefärlig - och vintertid endast som en vag rekommendation grundad på en rent idémässig målsättning". Just det och så tycks det vara alltjämt, cirka fyrtio år senare. Håll hjulen igång!
   Antal svar på detta inlägg: 8
 		 Det är lätt att skylla allt på SJ.
Jag gör likadant....
Men vi ska ha klart för oss att i dagens läge,
är det faktiskt Banverket som äger spåren. Inte SJ.
SJ säger ju typ till Banverket: Ser ni till att vi kan komma fram, så gör vi det!
(Naturligtvis finns det en viss felprocent av lokfel,
personalbrist osv) Men skyllas skall den som skyllas bör!
Dock är ju resultatet att det gamla bevingade uttrycket
"Det går som tåget" .. Har numera en helt annan innebörd 
 
/Zap
Jag gör likadant....
Men vi ska ha klart för oss att i dagens läge,
är det faktiskt Banverket som äger spåren. Inte SJ.
SJ säger ju typ till Banverket: Ser ni till att vi kan komma fram, så gör vi det!
(Naturligtvis finns det en viss felprocent av lokfel,
personalbrist osv) Men skyllas skall den som skyllas bör!
Dock är ju resultatet att det gamla bevingade uttrycket
"Det går som tåget" .. Har numera en helt annan innebörd
 
 /Zap
 		 Zaphod. Du har fattat vad det handlar om!
Jag började på sj 1966 och blev lokförare 1977 för att gå i pension ifjol vid fyllda 60. Jag har utbildning på ca 25 loktyper och jag har under alla dessa år ställt 2 lok för lokskada!! På dom gamla D-loken räckte det med att ha en sopborste med så tog man sig fram. Man kunde nämligen med den kila underspänningsrelät så gick loket! Men när det gäller x2000 så är det annorlunda, ett sånt jävla skittåg ska inte finnas på kartan!
När det gäller förseningar och inställda tåg är det ca 90% som beror på infrastrukturen dvs helt utan sj:s eller andra tågoperatörers förskyllan.
Vad beror det då på att banverket inte klarar av underhållet??
Enkelt. På 80-talet när politikerna tog beslut på att bilda banverket så gav man för lite pengar till underhåll så vad gjorde banverket?
Man sa upp ca 6000 man och började med entrepenörer och där har ni orsaken till att det ser ut som det gör idag!
Jag började på sj 1966 och blev lokförare 1977 för att gå i pension ifjol vid fyllda 60. Jag har utbildning på ca 25 loktyper och jag har under alla dessa år ställt 2 lok för lokskada!! På dom gamla D-loken räckte det med att ha en sopborste med så tog man sig fram. Man kunde nämligen med den kila underspänningsrelät så gick loket! Men när det gäller x2000 så är det annorlunda, ett sånt jävla skittåg ska inte finnas på kartan!
När det gäller förseningar och inställda tåg är det ca 90% som beror på infrastrukturen dvs helt utan sj:s eller andra tågoperatörers förskyllan.
Vad beror det då på att banverket inte klarar av underhållet??
Enkelt. På 80-talet när politikerna tog beslut på att bilda banverket så gav man för lite pengar till underhåll så vad gjorde banverket?
Man sa upp ca 6000 man och började med entrepenörer och där har ni orsaken till att det ser ut som det gör idag!
 		 Ja du  --det  här med SJ-Banverk  å  övriga  aktörer--  är  inte så  förvånad att  inget fungerar längre .Cirka 1500-1700  man-- inom   underhåll   på spår  har   försvunnit   på senare  år    så  det  finns  helt  enkelt  inget  folk  ute  längre --det  går inte sitta  inne  vid  en  dator  å varmt  kontor ...å  röja   snö is  i en växel---det  värsta  är ---  finns inga  kvar   som vill     vara  ute kl 4 på morgon  i 15-20 minus   hugga  is  soppa snö i växlar ....beundrar   dom som  är  kvar  jobbar  sliter  15-18 tim   per dygn ---är i övertidstacket för länge sedan--det  dags   den här  regering   å alla  berörda  börjar  fatta --å gör nåt --mer pengar mer  folk ute i  spåret--  inte  mer  på trafikverkets  kontor det  för mycket  redan--MVH   en med  30 år  erfarenhet.Jocke.
	
Annons
 		 Tror ni det finns någon på SJ eller banverket som har sett en sådan här 
tingest. Den går på diesel, men vad gör det.
SJ får köra dieseltåg på vintern, eller kunde man ha en liten dieselmotor i en
av X2000:s bistro i stället för smörgåsar. Om eltrådarna ramlar ner så kunde
man ta sig till närmaste station med denna hjälpmotor.
På vintern går det inte att hålla växlarna rena, därför lägger man in en växel
i December och lägger om den i April. Låter hopplöst, men sant.
http://tinyurl.com/32ygvb7
tingest. Den går på diesel, men vad gör det.
SJ får köra dieseltåg på vintern, eller kunde man ha en liten dieselmotor i en
av X2000:s bistro i stället för smörgåsar. Om eltrådarna ramlar ner så kunde
man ta sig till närmaste station med denna hjälpmotor.
På vintern går det inte att hålla växlarna rena, därför lägger man in en växel
i December och lägger om den i April. Låter hopplöst, men sant.
http://tinyurl.com/32ygvb7
 		 alla gillar plogtåg nuförtiden
men plogningen hade inte stoppat frusna växlar
men det är häftigt att se, och ännu roligare att hamna i snösprutet.
annars så måste jag sälla mig till loket55 och Jocke458
måste även fylla i att SJ har fått en överkucku i trafikverket.
så det är soppa på en spik och spillvatten minsan.
om någon vill räkna på problemen , så ta fram modelljärnvägen
gör en tidtabell realistiskt med tider mellan 3-4stationer testa med dubbelspår och stopppa sen ett tåg mitt på ett spår mellan stationerna , försök sen räkna ut hur många och långa förseningar ni får och vad som händer om ytterligare en växel slutar att fungera. sen kan ny bygga på modellen.
snart inser ni att med dagens system där det finns flera privata aktörer så
kommer nästa fråga in, vem skall få ta sitt tågsett av banan, så de andra kan
får rulla vidare närmare sin tidtabell, eller skall alla få samma förseningar.
har vi sen inte lok och folk på de få stationer som finns kvar,
så tar det tid det också. att skaffa fram dem med.
eller som på service biten här med ösgötapendeln som exempel, så drar de ett tågset, ned till Hälsingborg ToR ca70mil för underhåll varje natt, kostnader som resenärerna får ta.
mångfaldets filosofi har bara grötat till det och get färre personer arbete
nu när alla skall gå med sina egna vinster.
	
men plogningen hade inte stoppat frusna växlar
men det är häftigt att se, och ännu roligare att hamna i snösprutet.
annars så måste jag sälla mig till loket55 och Jocke458
måste även fylla i att SJ har fått en överkucku i trafikverket.
så det är soppa på en spik och spillvatten minsan.
om någon vill räkna på problemen , så ta fram modelljärnvägen
gör en tidtabell realistiskt med tider mellan 3-4stationer testa med dubbelspår och stopppa sen ett tåg mitt på ett spår mellan stationerna , försök sen räkna ut hur många och långa förseningar ni får och vad som händer om ytterligare en växel slutar att fungera. sen kan ny bygga på modellen.
snart inser ni att med dagens system där det finns flera privata aktörer så
kommer nästa fråga in, vem skall få ta sitt tågsett av banan, så de andra kan
får rulla vidare närmare sin tidtabell, eller skall alla få samma förseningar.
har vi sen inte lok och folk på de få stationer som finns kvar,
så tar det tid det också. att skaffa fram dem med.
eller som på service biten här med ösgötapendeln som exempel, så drar de ett tågset, ned till Hälsingborg ToR ca70mil för underhåll varje natt, kostnader som resenärerna får ta.
mångfaldets filosofi har bara grötat till det och get färre personer arbete
nu när alla skall gå med sina egna vinster.
 		 Verkar inte som poängen gått fram. Alltså intet nytt vad gäller tidtabeller på 40 år.
	
 		 Telomer, du har rätt om poängen, den har inte förrändrats
	
 		 Telemor!
Så här lyder begreppsförklaringen i sj säo:
Tidtabell (TdT) = samlingsnamn för alla dokument, t.ex. den grafiska tidtabellen och tågordningslistor, som tillsammas beskriver den planerade trafiken på en bana.
Den har aldrig förändrats och den behöver inte heller att förändras för den säger allt!
Så här lyder begreppsförklaringen i sj säo:
Tidtabell (TdT) = samlingsnamn för alla dokument, t.ex. den grafiska tidtabellen och tågordningslistor, som tillsammas beskriver den planerade trafiken på en bana.
Den har aldrig förändrats och den behöver inte heller att förändras för den säger allt!
Sida:
	
	
	
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
	 Logga in eller klicka här för att bli medlem
 Logga in eller klicka här för att bli medlem
	

