Söndag 19 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Pappas rätt

Pappas rätt

Detta läser man titt o tät om i tidningar, att pappans chanser i en vårdnadstvist är små jämfört med mamma, och det är självklart fel om det är så.

Jag känner många som kämpar och kämpar för att få träffa sina barn, det borde vara lagstadgat att en förälder måste ha umgängesrätt, om han eller hon inte är missbrukare eller kriminell.

I min familj har raka motsatse...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

Det har iallafall blivit bättre i dag! För då var det så att pappan struntade i barnen i mångt och mycket!

Det enda dom begrep sig på var en "Dagsedel" per dag!

Inte konstigt att man har kronisk huvudvärk efter alla "Hjärnskakningar".

Pappans roll är nog så viktig! och ska ta ansvar för sina barn,och ge dom den kärleksuppfostran som barn behöver!
Thomas2!

Min mor hotade mig om jag var besvärlig, men hon slog mig aldrig.
" Om du inte gör som jag säger så berättar jag för pappa".

Han slog mig, men inte så hårt. Därenot ryckte han mig i håret vid örat och lyfte
mig en bit. Jag känner än idag hur ont det gjorde.

Han försökte göra ett "hårryck" när jag var vältränad 18-åring Men då såg han i mina ögon
att han nog hade fått dubbelt tillbaka. Han erkände själv detta efter många år.

Men så var det på den tiden. I småskolan hade vi en lärare som vi kallade
"fantomen". Han var jag rädd för. Han kunde hitta på vad som helst.

Fram till 1957 stod det i lagen att en vuxen som agade sitt barn inte skulle straffas för det, om barnet inte blev skadat.

Fram till 1966 stod det i lagen att föräldrar fick tillrättavisa och uppfostra sina barn med de metoder som var lämpliga utifrån vad som hade hänt och hur gammalt barnet var.

Mellan 1966 och 1979 fanns det inte någon bestämmelse i lagen om att föräldrar fick aga sina barn för att uppfostra dem. Men det stod heller inte något om att aga var förbjudet.

1979 blev det förbjudet för föräldrar och andra vårdnadshavare att aga sina barn.

Efter 1979 så är det fritt fram ungdomar att göra precis hur dom vill.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem