Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Pappas rätt

Pappas rätt

Detta läser man titt o tät om i tidningar, att pappans chanser i en vårdnadstvist är små jämfört med mamma, och det är självklart fel om det är så.

Jag känner många som kämpar och kämpar för att få träffa sina barn, det borde vara lagstadgat att en förälder måste ha umgängesrätt, om han eller hon inte är missbrukare eller kriminell.

I min familj har raka motsatsen skett, min dotter har fått ensam vårdnad om sin son 11 år efter en flera år lång tvist. På sätt och vis fick hon vårdnaden av pappa, eftersom han inte accepterade att pojken inte ville spela ishockey, och i vårdnadstvisten ställde krav på att få träffa pappa mer än ibland en dag i veckan, Detta sporadiska umgänge har pappa själv bestämt, han ansåg det viktigare att bo hos sin nya kvinna än med sonen.

Domslutet kom i början på mig, och ett par dagar sedan träffades pappan och sonen i skolan, där sa pappan till läraren att de inte fick kontakta honom på något sätt, och till sonen sa han att han aldrig ville varken träffa honom eller prata med honom.

Förstår inte hur en pappa kan bete sig så, självklart vill grabben träffa båda sina föräldrar, men sedan den dagen i maj har han varken fått se eller träffa pappa, inte heller sina 2 äldre farbröder eller farmor o farfar, hans bröder har skrivit till honom och sagt att de inte får.

Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja så vi beter oss , vi vuxna.
Rättelse.

Sista stycket innehöll ett fel, det skall se ut så här.

Förstår inte hur en pappa kan bete sig så, självklart vill grabben träffa båda sina föräldrar, men sedan den dagen i maj har han varken fått se eller träffa pappa, inte heller sina 2 äldre Bröder eller farmor o farfar, hans bröder har skrivit till honom och sagt att de inte får.
Stackars barn, dom kommer alltid i kläm då föräldrar inte kommer överens.

Vissa föräldrar tycks använda sina barn som verktyg för att kunna utmana varandra.

Än en gång, stackars barn...
Annons
Ställ ett ensamt barn mitt på en fotbollsplan.

Ställ barnets mor i vä. hörn. Barnets pappa i hö.hörn.

Skräm barnet riktigt ordentligt.
Barnet springer alltid till sin mor när det blir skräckslaget.

Naturen har nog tänkt sig att modern är den som vårdar barnet och pappan
bara betalar och ser glad ut.

Är pappan är snäll och köper dyra presenter och inte pratar "skit" om sitt ex. till
barnen, då får han hälsa på när han vill.

Är pappan stökiig och dessutom snål, så får han besöksförbud.
I detta fall leiake så har pappa själv valt att inte ha kontakt med sin son, trots att socialen, familjerätten, vårdnadsutredaren och mamma försökt få honom på andra tankar, men hans ego vill att det skall vara så, vilket i alla fall bevisar att tingsrätten dömde rätt!
north!

Blir det mycket ovänskap och hårda ord innan skilsmässan då brukar det bli en
massa strul. Kan man skiljas på ett ordnat sätt så blir det lättare.

Du är morfar förstår jag. En morfar som lägger sig i en familjetvist är inte bra.
Du blir jävig. Då är det kört, eller blir värre.

Pappan blir äldre och söker säkert kontakt när han blir mogen.
Du har ju tagit över papparollen, så ingen skada skedd.
Bara du orkar. Det är ingen lätt uppgift.
Hela systemet med vårdnadstvister är snett. Här är lite länkar till sajter som behandlar hur det brukar gå till och ser ut i "jämställda" Sverige...

[ www.daddys-sverige.com/daddys-blogg.html ] ..

[ www.pappaliv.se ] ..

[ www.pappamanualen.se ] ..

[ http://genusnytt.wordpress.com ] ..

[ www.pellebilling.se/blogg ] ..

[ http://artikel19.blogspot.se ] ..
Vad i hela friden hände med länkarna ?
Nåja, det blir att kopiera och klistra in för den intresserade...

det är inte tänkt att vi skall översvämma en post med flera länkar Breeze,
hoppas att jag fixade till dem så att de går att gå till /Göcke
Breeze!

Det var länge sedan vi hörde från dig. Jag trodde du var död, men där trodde jag fel.

Vårdnadstvister är fel säger du. Jag tror att hela systemet är "vrickat".
Har kollegor som skilt sig med två barn. Dom har går rätt in i väggen, och hamnat
i rena fördärvet. Underhåll och annat kan "knäcka" den starkaste.

Det går knappt att starta ett nytt liv. Skuldkänslor och dålig ekonomi gör det
omöjligt för många att" resa sig igen", som Torsten Flink sjunger.

Här har du en "klant" som har stökat till sitt liv ordentligt. Hoppas att hans
bok säljer bra, så han kommer på fötter. Jag tror han är helt "pank".

http://tinyurl.com/ctvtz2w

Ett sätt att komma ifrån allt, är att inte bilda familj. Men som alltid så är det
lätt att vara efterklok. Det är dessa hormoner som förstör vårt omdöme.
Nej Du leiake... ont krut förgås inte så lätt, även om de där uppe (bland molnen) har försökt.
Man har nu erfarenhet av vad en hjärtinfarkt innebär, att man faktiskt hänger på en rätt skör tråd ibland. Och ändå så har man inte hunnit bli sådär himla gammal än.

Jag vet också vad skilsmässa och barn innebär... som tur är har jag haft en väldigt "mild" upplevelse av detta. Dock så har jag tagit intresse och involverat mig i MRA rörelsen och har fått se hur snett systemet är vinklat mot pappor och män i allmänhet. T.o.m i skolan lider pojkarna idag under dagens system. Jag ser ju också i mina barns egen skola var prioriteringarna ligger...

Glömde lägga upp en länk till en sida som mycket väl tar upp pappors situation.
Kolla in www.minpappa.nu Inte speciellt kul historier direkt från verkligheten.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem