Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Mobil i bilen

Mobil i bilen

Har svårt för att förstå att man fortfarande får använda en mobil telefon när man kör. USA som inte direkt är kända för att ha den bästa säkerheten på vägarna, har i många stater för länge sedan förbjudit det, i vissa stater helt och hållet, och i andra måste man använda "handfree".

I England anser man telefoni i bilen vara farligare än rattonykterhet.

Varför inför inte vi restriktioner, vi anser som alltid att vi är föregångare i trafiksäkerheten, så jag undrar vilka intressen som styr våra lagar i detta ämne?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Så länge man inte sms-a så är det väl inget problem?
Det går inte att kontrollera om folk pratar i mobilen och kör bil. Fler och fler använder hörpropparna.

Idag hoppade en herre in i sin bil och tog fram mobilen innan han skulle köra.
Trodde jag.!! Han blåste i sitt alkolås.

SMS:a är lite lurigt när man sitter bakom ratten. Jag klarar knappt av det när
jag sitter på en pinnstol. Det har blivit lättare med smartphonen när man
har tangentbord.



Jag tror du har fel Thomas. Själv cyklar jag väldigt mycket i Malmö, och nästan var gång jag håller på att råka ut för något, så nog sitter det någon med en mobil i handen.

Jag tycker det talar mot all logik att man kan vara lika uppmärksam när man talar i mobilen som annars, det har man också kommit fram till i väldigt många länder, men inte i vårt duktiga land.
Annons
mobilen är ett hinder , oavsätt om man kör bil eller springer med en barnvagn över ett övergångsställe.

alla i trafiken borde ängna sig åt den istället för att snacka i telefon.
Jag är lite kluven i denna frågar! Men kanske har ni rätt. man bör nog hålla ögonen på trafiken till 100 %.

Fast ute på landsväg prata jag ibland om det ringer,fast aldrig i städer,och aldrig sms-a!!
Samtal med föraren under körning är förbjuden.

Så står det i bussarna jag åker med, men vem bryr sig. Ingen.
Föraren sitter ibland och pratar i sin mobil oxå.


Samtal med föraren under körning är förbjuden.

Detta har hängt kvar sedan 50-talet! Och ingen bry sig har aldrig gjorts!

Man måste ju prata i mobil om någon ringer! (Buss) Det kan ju vara av stor vikt!

Om det är förbjudet i ex. Tyskland vet jag inte! Men chaufförerna bry sig inte alls om detta.
Tog mig friheten att kopiera lite info jag fann på internet.

Den som tänker sig ut i Europa med bil bör man känna till att ett flertal länder har ökat sina böter från ifjol. Storbritannien har till exempel fördubblat böterna från 400 kronor till 800 kronor. Även Belgien har fördubblat böterna till 900 kronor. Bland de dyraste länderna är Portugal, där det kostar upp till 5.300 kronor, samt Spanien (upp till 2.770 kronor) och vårt grannland Norge där det kostar 1.500 kronor.
Sverige är det enda land i Europa som ännu inte har straff eller böter på att köra bil samtidigt som man talar i mobiltelefonen. I Tyskland får man även böter om man cyklar och pratar i mobiltelefonen.


Absolut ska det vara förbjudet att tala i mobilen och köra samtidigt.
Idag var det väldigt nära att bilen jag körde blev påkörd av annan bil där föraren var mer uppmärksam på mobilsamtalet som pågick, än att vara uppmärksam på övrig trafik. Vad gäller eventuella busschaufförer, som får samtal. Alla mobiler visar i displayen vilket nummer som har ringt. Det är bara att vänta till nästa hållplats, att stanna och ringa upp. Även i detta moderna digitalsamhälle, är vi absolut inte oumbärliga. Ett mobilsamtal kan absolut vänta, och ringas upp vid lämpligt tillfälle.
Vi behöver egentligen inte så mycket mer lagar,
däremot behöver vi ändra attityd till våra medtrafikanter.
Är vi i trafiken ska vi ängna 100% av tiden till att vara trafikanter.
det här gäller även alla musikdiggare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem