Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Mobil i bilen

Mobil i bilen

Har svårt för att förstå att man fortfarande får använda en mobil telefon när man kör. USA som inte direkt är kända för att ha den bästa säkerheten på vägarna, har i många stater för länge sedan förbjudit det, i vissa stater helt och hållet, och i andra måste man använda "handfree".

I England anser man telefoni i bilen vara farligare än rattonykterhet.

Varför inför inte vi restriktioner, vi anser som alltid att vi är föregångare i trafiksäkerheten, så jag undrar vilka intressen som styr våra lagar i detta ämne?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Nja riktigt så enkel är det nu inte båke!

Kör man bussresa så är det ca. två timmar mellan rastställen i bland längre!

Och det finns viktiga mobilsamtal som inte kan vänta! Men å andra sidan,har man guiden med sig så kan ju den ta samtalen! Om det inte är privat!
Sätt mobilen i hållan och sätt på högtalaren! Ingen polis i värden kan se om du prata i mobilen! Så vart ska vi med förbudslagar som ingen följer?

Polisen har nog viktigare saker att hålla koll på!
Thomas2.
Det är väl inte 2 timmar mellan hållplatserna? Då kommer man naturligtvis in på att det går inte att stå på hållplatsen och tala i mobilen. Då kommer tidtabellen i kläm, som redan är väldigt tajt. Men, är nu samtalet så väldigt viktigt så får man väl ta den olägenheten. Jag har svårt att se att en busschaufför har så viktiga samtal, såvida fordonet inte har gått sönder, men då står man ändå still.
Annons
båke! Jag tala om turistresor!
Tycker också att man borde förbjuda mobiltelefoni i bilen såvida man inte har headset/Hörlurar på sig.
Jag håller med om att det kan vara väldigt distarherande att tala i mobil. Ja cyklade en gång över ett övergångställe och då blev jag nästa påkörd av en bli, jag kikade in och personen bakom ratten pratade i mobiltelefon =/. När jag själv kör bli vet jag dock att jag kan göra samma sak utan att tänka på det. Jag har dock för mig att man inte får prata i mobil med headseat för att då hör man inte trafiken. Stämmer detta?

/ Sofie
www.stylight.se
Varför ska det vara förbjudet? Inget hindrar väl att man låter bli att prata i telefonen, om man vill. Om det är själva pratandet som får vissa att tappa koncentrationen (inte klara två saker samtidigt) så är det väl lika farligt, om inte värre, att prata med medpassagerare, som man kanske ger ögonkontakt ibland (vrider på huvudet) Ännu värre med bråkiga barn i baksätet. Inga förbud, som iallafall inte går att kontrollera (utom vid en olycka) utan mer upplysning. I vissa länder kan få tänka själv, utan att någon annan alltid ska tala om vad man får och inte får (som till ett barn)
Cykla över ett övergångsställe?
Där ska man leda cykeln om jag förstår det rätt och man bör ha ömsedsidig hänsyn till medtrafikaterna och se om det kommer bilar innan man tar "steget" ut i vägen.

Mobilprat distraherar föraren även med headset.
Fick jag bestämma så skulle telefoni och bilkörning inte höra ihop.
patrikke!

Man måste ju få prata i sin mobil eftersom det är ofarligt. Men att skicka SMS
och annat som kräver delad koncentration är inte bra. Det skulle finnas en app som
stänger av bilmotorn om man pysslar med sådant.

Då skulle det bli färre olyckor. Men hur många vet ingen.

Jag kom ihåg när man rökte cigaretter bakom ratten och tappade ciggen i
skrevet. Då var man livsfarlig bilförare en bra stund.

Omdöme ,hänsyn och annat larv som man lär sig när man tar körkort är som
bortblåst, veckan efter man fått sitt körkort. Konstigt men sant.
http://nt.se/nyheter/?articleid=8028132

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem