Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: TV, film och musik

Textade program

Textade program

Vi har sedan länge kunna åka till månen! Men år 2013 kan man inte texta direktsända program i tv.

Det måste väl kunna lösas med dagens teknik? Fan,textsniken kommer ju låååångt efter att dom pratat färdigt. Dessutom stava dom fel i tid och otid!

EX. När rapport presentera väder,kommer den sista meningen långt efter att rapport är slut!!

Skärpning!!
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

leiake!

Deras röstläge finns ingen hörapparat i världen som klara av! Så du kan lämna den hemma!

Ponera att jag köper hörlura för dyra pengar. Det skulle kanske hjälpa mig att höra bättre på tv.

Men då sitter frugan 2 meter i från och prata om allt mellan himmel och jord,och då får jag lyfta på hörluren och fråga "Vad sa du"? Och då hör jag inte vad dom sa på tv!!

Det är supersnabb textning som gäller!!
Men alltså, ursäkta, men ska vi inte hålla oss till ämnet eller? Om Thomas ser textningen efter programmets slut då är det nog dags för en ny TV eller kanske rentav nya glasögon. Inget ont menat nu. Men den mänskliga skrivare finns inte som kan skriva lika snabbt som någon talar, vare sig i TV eller på annat sätt. Det måste få bli några sekunder efter. Om du menar program som kommer efter rapport så är det ju en annan sak. Tyckte du skrev om Rapport enbart. Nog om detta nu. Hälsn. L.
Du hör henne också. Dessa lurar är inte tättslutande.

Min hörapparat kostar 75.000:-. Jag hör t.o.m delfiner.
Annons
lagera!

Är det något jag har kvar så är det synen. Men när vädret är slut och rapport är slut,så ska textningen upphöra!

Men det sista vädermannen sa textas fortfarande när man börjat visa trailers!!

Min tv är bara tre år!! så det är inget fel på den! Det är svt som inte hänger med i utvecklingen!!

Ska man fortsätta så här är det lika bra dom lägger av med direkttextade program.

I bland kommer det två rader med samma text! Felstavning titt som tätt!

Det är inte dom som sitter och texta dom gör nog var dom kan. Tekniken går frammåt! Men inte för svt!!
Tekniken kallas in och uttoning
och det gör man med bild & ljud & text

någon är för snabb att lägga in det nya
förmodligen har de några nya gesäller som ska läras upp
Thomas2 , du kanske skall ge dig till huvudstaden och lära dem hur man ska göra.
Direkttextning är nog dömt att misslyckas. Det måste bli fördröjning på några sekunder. Annars är jag Kalle Anka.

Är man helt döv så är det givetvis bra. Men är man halvt om halvt som jag är så är det bara irriterande.

Mina trådlösa hörlurar älskar jag.
Bra för dig leiake! Men du har ju ingen som sitter bredvid och käbblar hela tiden!!
Okay, jag ger upp. Ska kolla detta och återkommer med resultatet senare. Verkar i alla fall helt obskyrt. Om det nu inte har att göra med din mottagning Thomas. Finns ju en hel del olika sådan också. Vi ses. L
Det är klart att det blir fördröjning när man texta med dagens teknik!

Men det är ny teknik jag är ute efter! Har för mig att jag hörde det för ett par års sedan i vetenskapens värld! Men det har inte kommit hitills!
I några länder har därför en övergång skett till automatisk taligenkänning för hantering av direkttextning. Den nya tekniken har visat sig vara en bra metod. Man använder då i första hand så kallade ”skuggtalare” som formulerar och uttalar den text som skall visas. Man kan därför göra taligenkänningen talaranpassad. Automatisk taligenkänning förutsätter emellertid att en språklig infrastruktur finns tillgänglig. Av naturliga skäl har skapandet av denna grundval främst inriktats på ett begränsat antal världsspråk. Taligenkänningstekniken är därför idag enbart förbehållen TV-företag som verkar inom stora språkområden, exempelvis BBC.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem