Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Klockintresse

Klockintresse

Är det fler än jag som är intresserade av klockor? Tycker det är intressant med hantverket bakom riktigt bra klockor och kan sitta och drömma om dyrgripar ibland. :) Har hittat en del fynd här: http://www.chrono24.se/ De har de flesta märkena du kan tänka dig och eftersom det finns begagnade dessutom till anständiga priser. Man kan dock vara säker på att det är äkta klockor. Går även att som privatpersoner att sälja sina klockor där om man vill byta upp sig. Kolla om det är något för er.
Antal svar på detta inlägg: 8
När jag fyllde 50 år fick jag ett armbandsur av kvalitetsmärket Certina. Klockan gick aldrig bra. Batteriproblem mm. En stjärnurmakare vill byta ut verket då han anser klockan är mycket väl värd ett nytt verk. Jag har avböjt.

Jag köper numera snygga, hållbara och pålitliga armbandsur på Lidel för under 100 kr, ikl. hållbart batteri.
om dom är hållbara och pålitliga och har ett hålllbart batteri så har du väl troligtvis bara köpt ett armbandsur på lidl........
Folk kollar mest på klockan i mobilen, klocka på armen är fåfänga
Annons
en gammal hederlig mekanisk klocka , slår allt annat

det är det enda ur som kommer att visa tiden den dagen elen är borta.
och den snålar på natur resurserna.

men kräver regelbunden service , för att hålla länge.

Ett element av fåfänga finns det väl, men det är verkligen inte pråliga klockar jag är ute efter. Snarare enkla, funktionella designer, gärna mekaniskt som Göcke säger.
Klockor med diamanter i boetten är en investering och skall förvaras i bankfack.
Man går inte på krogen med en klocka värd 500.000:-.

Själv har jag en Seiko som har gått i 25 år med några batteribyten. Det är nog ett
av mina bästa köp genom tiderna. Den går så perfekt så jag ställer om datorns klocka som är inställd efter atomuret i Tyskland.

Bättre kan det inte bli.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04457.jpg
Ärvde en Omega Constellation med stämgaffelverk från min far.
Klocka + länk i 18 karats guld. Ligger i säkert förvar hos bank, och självklart är batteriet urtaget.

Klockor är roligt, har en mindre samling med fickur. En del med silverboett o nåra med guldboett.

Tiden går men dessa gamla klockor har stannat.


Ha det så bra i sommaryran

Masken
Svärfars "rova" av märket Lanco 15 rubis Swiss made hänger här på väggen.
Silverboetten har svartnat under årens lopp. Den har bara ett känslomässigt värde för oss.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem