Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: InternetStart

Varning för Blocket

Varning för Blocket

Alla som köpt eller sålt något på handelssajten Blocket blir ett eftersökt objekt för nätfiske! Efter en tid så får personen ett mail från "Blocket kundservice" där Blocket vill återbetala ett visst belopp till kunden.

Mailet är utformat med blockets logotyp och ser helt äkta ut. Man skall bara klicka på bifogad adress https://www. Blocket ... så återbetalas beloppet inom 24 timmar.

Tycker nog att det skulle ligga i Blockets eget intresse att själva ta i tu med problemet.
Antal svar på detta inlägg: 6
Nilho !

För min egen del kan dom lägga ner "Blocket". Skulle aldrig köpa något genom dom.
Där händer ofta folk blir blåsta både på det ena och andra sättet.

Det måste ju vara bäst att undvika sådana sajter som är utsatta. Men då får man
väl klippa av sladden som går till Internet .Det vill man ju inte.

Alla sidor som har med betalning att göra är intressanta för "hackers", därför
vore det bra med e-legitimation eller säkerhetsdosa på sådan sajter.

Hackers vill åt ditt kontonummer och pinkod genom att skicka falska mail till
ett tusental. Av dessa tusen är det några som "torskar". Då blir det lönsamt.
Tråkigt är det när man blir ett föremål för skojarna

Men det kan ju knappast vara Blockets fel, precis som om det var Internets fel att vi sprider falska budskap.

Felet måste ju ligga i dem som utför dessa handlingar.

Men Nilho, det är bra att du varnar oss lättlurade

Ett annat lurendrejeri som förekommer runt omkring oss är att man beställer varor i andras namn till personens hemadress och , står utanför när budbilen kommer för att ta emot godset. De använder kontantkort, för sms motagandet. och fakturbetalning.
Har både sålt och köpt mycket bra saker på Blocket, och aldrig blivit missnöjd. Att alla får hem ett sådant brev stämmer inte, har aldrig sett till det
Annons
Inte jag heller..........
North; Du har säkert rätt! Alla som har haft kontakt med Blocket blir naturligtvis inte utsatta för nätfiske eller försök till bedrägeri via mailkonto. Jag använder mig också gärna av Blocket. Men det var inte Blocket i sig som här avsågs, utan företeelsen att Blocket även attraherar folk som har oärliga syften.

Blocket själv känner väl till problemet. Vilket alla kan kontrollera genom att klicka sig fram på Blocket> kundsäkerhet > skumma meil.

Det har kommit flera sådana meil i år. Det senaste kom nu den 13 okt.

Meilet finns att se på IS bildgalleri>övriga bilder.
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04501.PNG
Jag har fått ett sånt brev. Där stod något i stil med att jag hade betalt in för mycket och därför skulle ha pengar tillbaka. Men jag ringde till Blocket och frågade dom för jag misstänkte att det nog inte stod rätt till. Och mycket riktigt dom hade inte skickat något mejl till mig. Men så väldigt intresserade verkade dom inte. Men om man misstänker att det är något skumt så ring till avsändaren. Det är väl bättre att ringa och kolla än att bli lurad.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem