Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Jerring priset

Jerring priset

Nu är det tid igen, dags att rösta fram Svenska Dagbladets bragdpris till främste svenske idrottare 2013.

Min favorit är tveklöst skidåkaren Johan Olsson, hans VM seger på 5 milen var en bragd utöver det vanliga.

Här är de nominerade

De kan få Jerringpriset

Abeba Aregawi, friidrott – dominant som vann VM-guld 1500 m i Moskva och EM-guld 1500 m inomhus.

Caroline Hedwall, golf – historisk som första någonsin att vinna alla fem matcher i Solheim Cup när Europa skrällvann borta mot USA.

Henrik Stenson, golf – blev historisk som den förste att vinna både PGA-slutspelet i USA och den sammanlagda Europatouren samma säsong.

Innebandylandslaget herrar - kom tillbaka efter två VM-besvikelser och vann VM-finalen i utklassningsstil.

Johan Olsson, skidor – satte sig överst på tronen i skidvärlden med VM-guld på 50 kilometer och kompletterade med VM-silver på 15 kilometer.

Lag Niklas Edin, curling – tog hem ett VM-guld mot Kanada, i Kanada, och vann också EM-guldet under samma säsong.

Li Fen, bordtennis – i sitt första mästerskap, som 37-åring, vann hon Sveriges första EM-guld på damsidan sedan 1994.

Lotta Schelin, fotboll – skytteligavinnare i EM, skytteligavinnare i Ligue 1 och mästare med Lyon i Frankrike.

Maja Reichard, handikappidrott – tog VM-guld på 100 meter bröstsim och satte världsrekord på nytt.

Petter Öström, kanot – paddlade hem VM-guld och EM-guld på OS-distansen K1 200 meter.

Sarah Sjöström, simning – vann VM-guld på 100 meter fjäril, och tog VM-silver på 100 meter frisim

Sofia Mattsson, brottning – fixade EM-guld och kompletterade med VM-silver i olympisk gren.

Tre Kronor, ishockey – blev första nation på herrsidan att vinna VM-guld på hemmaplan sedan 1986.

Zlatan Ibrahimovic, fotboll - skytteligavinnare Ligue1 och mästare med PSG i Frankrike, på sin karriärs högsta nivå hittills.

Röstningen på de fjorton kandidaterna pågår till 19 december. Därefter blir åtta finalister kvar och röstningen på dessa pågår ända fram till prisutdelningen vid Idrottsgalan den 13 januari.
Antal svar på detta inlägg: 6
Det är Radio sporten som delar ut Jerringpriset, inte Svenska Dagbladet. SvD delar ut Bragdmedaljen, det är en "jury" som utser det, inte Svenska folket.

Rätt ska vara rätt.
Helt rätt Brinken, det är precis som du säger
Man kan ju drömma ,
Tre Kronor , då
Annons
Jag tycker Ronaldo i Portugal skall ha alla priserna. Han bygger ett museum i sin
hemstad, så han behöver material.

Han är inte svensk men det gör inget. Det är inte dom andra heller.
leiake, om man tittar till så är i alla fall 11 av 14 svenskar, som det ser ut . Om jag skulle rösta skulle jag definitivt lägga min röst på Maja Reichard, en sån otrolig tjej, och dessutom svenskfödd,, entusiasmen brann om henne trots sitt handikapp. Inte ett enda gnäll där inte. I motsats till många av de stora "stjärnorna" som inte tål minsta lilla motgång. Hälsn, L.
Nu har Johan Olsson fått min röst.

http://korta.nu/pflv6

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem