Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

HDD kass

HDD kass

Toshiba HDD2J51 R ULD1 T 2011. Datorn slutade fungera 2013- 10-12 pga laddar anslutnig utsliten?? ASUS LapTop inköpt 2012-04-20
2013-12-26 River ner skrotet i småbitar och laddanslutningen på moderkortet är bristfällig dvs kass. Repar & byter till en annan hdd och allt är ok
Lågformaterade och formaterade hdd. Backup av diverse program & kör den som ext hdd.
2014-01-16 hdd tom ?? HDDRegenerator hittar inga fel, Piriform Recuva finner inget. Hdd är bör enligt Win 7 formateras.
Samma fenomen på en annan ASUS inköpt 09 med samma livslängd. Nu är det gratis datorer som jag fått från olika personer. Är det en kass hdd leverans på dessa ca 7-800 GB hdd ASUS fått?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

HDD , kan vara dålig livslängd på

men de kan också rasa om spänningsmatningen är felaktig

eller att du har labbat själv och get dem en statisk urladdning.

vad som är orsak , är ju lite diffust att säga på distans.
Så här går det alltid till oavsett datorn är "kass" eller en gåva.

1. Tar bort batteriet om det är Lap Top
2. Tar ur Hdd
3. Monterar som ext hdd på en EJ nätansluten desk top
4. Ägaren får vara med hela vägen och bestämmer vad han/hon vill ha kvar.

Dålig livslängd är nog det mest troliga när hdd är över 500GB. Den sista går att formatera och fylla med diverse "musik/data/bilder". Efter ca två veckor är den "oformaterad enligt Win 7". Då satt den monterad i en ext hdd case
sitter den i en extern HDDlåda . är det troligt att det är dålig spännings tillförsel
eller att du utsatte den för en elektrostatisk urladdning
sådan problem kan prylen fungera för under en tid, men till slut rasar den


storleken i GB har ingen betydelse, en mekanisk disk är en mekanisk disk
Annons
Karlmann

Nu kan jag inget om datorer, men om jag tolkar detta rätt så snackas det om
spänningen, och då kan det kanske vara så att du kört dem mycket "ombord" på 60Hz istället för 50Hz som de har iland. Kan det vara så??
En undran bara??

BRGDS
Båsen. Lokalbefolkning som åker färjor någon gång om året.
Ok

Bara en tanke som slog mig, för det kan väl bli så??
Det har andra Eng people sagt iaf.
Göcke: Du hade både rätt & fel.

Skiftade ext hdd case och då fungera det. Skiftade tillbaka igen och det fungerar.
Har nu testat på 4 olika och den fungerar på 3 av dem. Kjell o Co likaså 50% att den fungerar av sex olika starter.
Felet ? den är på 850GB, på No 2 fungerar 500GB av 850GB. Bad cluster säger test programmet.
Karlmann , fel kan jag inte ha, eftersom jag försöker svara på frågor och de svar du kommer med , Något annat kan jag inte göra . Jag sitter inte i ditt knä
skulle jag göra det så var det en annan sak.

diskkabinet kan ha firmware som klarar upp till visa storlekar på diskar
de kan också vara dimensionerade så de inte klarar diskar som har för högt strömutag. osv kylningen kan vara bristfällig mm

men hur du har det , kan jag inte se, bara svara vad som kan vara problem.

det jag vet är att vissa diskkabinett fick diskar att rasa , jag har nämligen
sett det flera gånger och själv blivit drabbad av eländet.
och hamnar man i ditt läge , och har data som man vill ha kvar, är det en backup
i flygande fläng det som gäller
för får du en disk att parkera huvudet inne på skivorna och den fastnar där
är det troligt att du inte får igång det mer.

men du lär dig så länge du testar.
det är den hårda skolan.
Göcke!

Jag måste tillstå att karlmann är autodidakt på innanmäte av datorer. Jag har
provat med att byta minne och moderkort, men det slutade jag med snabbt för
det blev galet. Dessutom är det inte lönt för man måste byta annat också.

Enda gången jag lyckades var att gradera upp ramminnet. Hittade en video på
Youtube som visade varje moment.

Jag har hunnit med att plocka sönder 3 datorer på min väg.

Nu sitter jag med fabriksmonterade ordentliga grejer.
Jodu Göcke om jag berättat allt jag testat skulle det bli idiotförklaringar direkt.

Att testa olika sätt är tidsfördriv och inget annat. Allt är inte svart och vitt.
Det är inte mina egna hdd och inte mina desktop/laptop hdd jag försöker rädda data ur. Jag får icket fungerande alster och försöker ge tillbaka de data som eventuellt kan räddas till de som skänker mig "skrotet".
Vad som förvånar mig att samma hdd fungerar 4 ggr på raken och sedan lägger av. Lägger den i frysen något dygn (-18,7) så fungerar den åter och fungerar efter +10 starter i samma ext hdd case. Låter idiotiskt ja men jag har provat värre än så. Gratis grejor kan man leka med utan att tänka på följderna.



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem