Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Telefonbluff

Telefonbluff

Hello, en liten varning bara, två samtal inkomna idag och båda två från utlandsnummer, det ena från Tyskland och det andra från Malaysia. Ett litet tips bara till er som har nummervisare ring INTE upp det numret för enligt tidigare rapporter så lyfts luren där och sedan ligger den av i flera minuter vilket gör att den uppringande drabbas av otroliga telefonräkningar. 0049 vilket är Tysklands och det andra 0060 vilket går till Malaysia av alla länder. När/om ni svarar så säger de ingenting, bara ett knäpp hörs. Ok , hälsning L.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

lagera !

Mina telefoner har nummerupplysning. Det är bra.
Okänt nummer står det när det är skurkar.
Men om ingen svarar i luren lägger man ju på, hur kan då det bli skyhög kostnad?

Bryts inte samtalet och kostnaden då omedelbart?

Jag fattar inte! Kan nån förklara!?

Okänt eller anonymt nummer är en variant, men det beror på att den uppringande kör med ¤31¤ , då blir de automatiskt okänt eller anonymt även om din bäste vän ringer. Men de här bovarna kör inte med okänt, de vill att man ska ringa upp och fråga, vilket flera har gjort och fått betala för det. Som sagt, ring inte upp. Hälsn. L.
Annons
Harlekin, ingen kostnad om du inte ringer tillbaka, men många kan inte låta bli att fundera och ringer upp, det är då det blir kostnader. Det kostar inget så länge du inte ringer tillbaka, givetvis, men som sagt, flera har åkt på det där genom att vilja veta vem. Hälsn. L.
Hej, kolllade lite på google, så här till ex, plus en massa andra finns. Det här är ju ett tag sedan men det är just den sortens bedrägerier det rör sig om. Så undvik.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/flera-klagomal-om-mystiska-telefonsamtal/
lagera!

Vi människor är nyfikna. Helst om vi får mail eller konstiga samtal och SMS.
Då skall vi ringa upp fast vi vet att det är en blåsning.

Dom senaste åren har jag dämpat min nyfikenhet till 100%. Det är svårt att
dämpa så mycket, men det är lönsamt och krångelfritt.

Sant leiake, och detta med en massa mail "till just dig" med erbjudande åker ju raka spåret i sopkorgen, aldrig ett ögonblick att man öppnar sånt längre. Så är det nu, och värre lär det väl kanske bli också. Nu, PÅ Spåret. Hälsn. L.
Det är tydligen ingen ide att anmäla det till polisen om det händer men Interpol eller FBI eller CIA då?

Harlekin,, inte så mycket de kan göra åt det troligen. Om vi ringer upp ett nummer kan man ju säga att vi är de som startat saken och då får man nog räkna med ointresse. Men som sagt, bara lägg på om du ser ett utlandsnummer, det enda säkra man kan göra. Hälsn. L.
Hello, ännu ett försök, från 0030 vilket är Grekland, alltså, nu blir det snart besök hos myndigheten här. Men som sagt, bara öppna och stäng direkt. Snö i dag igen. Nu räcker det. Hälsn. L.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem