Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Klona hårddisk

Klona hårddisk

Jag köpt en SSD disk och har en kloningskit av tvivelaktigt fabrikat. Fick lov att skicka tillbaka min nya Samsung SSD efter kloning och då den slutade fungera. Väntar på ny och jag är orolig att kloningskitet kanske gett strömspikar.
Måste man ha USB anslutning, kan man inte koppla den som slavdisk under kloningen, eller fungerar inte det?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Clonezilla går oxo
Vilken skillnad det är på en gammal hårddisk och en SSD.
I min något sånär nya stationära dator fanns från början en SSD som jag nu har klonat och bytt ut till en lite större och lite snabbare.
Den datorn startar på ca 15 sekunder om man inte skriver fel lösenord vid inloggningen.
För säkerhetsskull så klonade jag min nya SSD disk till en äldre hårddisk så att jag iaf har operativsystemet kvar eftersom detta ligger på en dold partion.
När kloningen var klar testade jag att köra hårddisken och istället för ca 15 sekunder så tog det nu flera minuter att starta trots Pentium i7, gb minne osv.

Nu ska jag klona hårddisken i min gamla stationära till SSD så får vi se hur det blir. Den datorn var en värsting HP. på sin tid. Fungerar fortfarande klockrent, men segt. Den levererades som Hempc 2006
de jag har satt in ssd i funkar klockrent i på de gamla datornerna redan från 2000.
kör en dell Dimenssion och en HP från den tiden fortfarande och nu skall jag uppgradera min HPpavilon dv6 som är 3år gammal och har en slö disk

det ni bör tänka på är att det skall få att uppgradera RAM minnet till minst 4Gb om det skall vara någon glädje i att gå upp till 64bitars..
Annons
HJÄLP Göcke.

Så här är läget.
Tog min "gamla" SSD och monterade in som slav i den gamla datorn som ska uppgraderas. Hade installerat Macrium Free. Samma program som jag använde i min nyare dator för att klona diskarna med. I den nyare datorn fungerade det utan anmärkning.
Nu händer detta.
I den gamla datorn så hittas slavdisken "SSD" och kan öppnas i utforskaren. Startar Macrium och börjar klona och programmet börjar att jobba. Efter en stund uppstår kloningsfel.
Därefter försvinner SSD disken från utforskaren och från Macrium och från Windows diskhantering.
Startar om datorn och till slut så hittas HD igen och jag försöker ånyo. Samma fel uppstår och samma problem.
Startar om igen efter en stund och kör nu först Windows diskhanterare och formaterar HD. Försöker klona på nytt men det går inte.
Skillnaden är dock att efter min formatering så försvann alla (tror jag) dolda partioner men jag kommer inte vidare. HD är en Kingston 300V på 120 GB.
Har du någon idé
Det brukar inte gå att få bort en dold partition med att formatera rakt av.
Jag uppfattar det som att du försöker klona en disk som är aktiv..
Ett annat hinder kan vara UEFI den nya bootfunktionen (ersätter bios)

Och skapa alla räddningsdiskar i det OS som fungerar innan man börjar klona. Med dem kan man fixa bootfelet om sådant uppstår.

Annars så har jag svårt att se vad som går snett.
Förutom att den nya disken är mindre än den ursprungliga
Nu har jag gett upp. Har provat även med Clonezilla men det går inte. Har nu monterat SSD och kört en ren nyinstallation vad det nu medför med alla uppdateringar
PerAsk
Jag har använt Corsairs cloning kit ett 10-tal ggr utan några som helst problem. 349 kr på NetOnNet.
http://korta.nu/1-7
Står här med ett stort ?
Fattar nada.


Somliga råkar då ut för mer än andra...
ja du Göcke. Inte nog med det. I samband med det här så har jag lyckats lägga bort en extern hårddisk någonstans i huset. Håller på att vända upp och ned på allt, men ännu inget resultat. Den var iof tom och en gammal hd som jag tog ur en skrotad laptop och skaffade ett kabinett till
PerAsk , det där låter illavarslande.
Jag har oxo börjat märka att man förlägger saker på de mest konstiga plattser.
Men jag skyller på Blomman att hon lagt något över..

Hoppas att du hittar disken..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem