Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stängs inte av ordentligt

Datorn stängs inte av ordentligt

Hej

Jag har fått ett problem med min ASUS VivoBook S551LN som gjort mig sömnlös och håller på att göra mig galen.

Jag uppdaterade till Windows 10. En "ren installation med Microsoft egen avbildning som jag laddade ner och helt plötsligt fick jag massor av problem. Det har vart jättemycket problem med att hitta drivrutiner som fungerar och som inte krånglar på ett eller annat vis. Nu har jag efter veckor fått ordning på det mesta, men ett j-la problem återstår som inte jag lyckas fixa.

Datorn stängs inte av ordentligt. Skärmen slocknar och det mesta stängs av, men powerknappen lyser och något program eller något står och snurrar i datorn och den blir varm. (märkligt) Jag har snart provat med allt. Jag fick tipset att gå in i "energiinställningar" och stänga av funktionen "aktivera snabbstart" men inte heller det hjälpte.

Jag har provat att uppdatera bios och jag har lagt in de senaste drivrutinerna och uppdaterat via windows uppdate. Jag har provat att avaktivera autostart på olika program men inget hjälper. Jag har till och med provat att gå tillbaka till windows 8,1 och uppdaterat till windows 10, men inte ens det hjälpte.

Vad kan det bero på? Har någon, någon aning om det och kan komma med tips på hur jag ska felsöka? Jag blir knäpp tror jag och är så less på datorkrångel att jag funderar på att köpa Mac då alla säger att det ska vara bättre.

Vad kan det vara som inte stängs av ordentligt i datorn och hur felsöka samt åtgärda det tro??

Tips och hjälp mottages tacksamt.

Brickan



Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Din dator är inte kompatibel med w10

eller så har det blivit fel.. version du laddat på

win10 64bitar är den du skall ha och följ ASUS tips

http://korta.nu/Vac
Jas nog har jag Win 10 64 bitar alltid och nog ska den vara kompatibel med min dator alltid. Det är 64 bitars system jag har nämligen, så där har jag inte gjort fel. Jag är inget proffs på dator. Men inte helt tappad bakom en vagn heller, tror jag i alla fall

Jag tycker heller inte datorn går felfritt heller. Laggar lite och med lite fördröjning i bland när jag stänger fönster och så. Jag får påminna om det jag skrivit tidigare att jag också har provat att gå tillbaka till Win 8,1 utan att det blivit bättre. Som sagt även uppdaterat bios.

Även raderat hela disken med tanke på virus, men nej. Inget tycks hjälpa. Tröttsamt och märkligt. Bara o köpa ny dator känns det som.

Nästa gång blir det Mac den saken är klar
Det som det strulat mycket med har annars varit Intel (R) Platform and Thermal Framework har jag sett i loggboken och jag undrar om det kan vara något som krånglar där. Du som är riktigt haj på datorer Göcke. Vad är Intel (R) Platform and Thermal Framework för något ?
Annons
om du hade w8 innan så ser det ut som om du har något fel i hårdvaran
Thermal Framework är den programvara som just sköter power och temperatur i datorn med uPC från inter och är en interprogramvara .
flaggar den för denna programvara så har du fel mjukvara..

har du backat och det inte har blivit bättre så tyder det nog på att du har något värmefel i datorn .. (mellan tummen och pekfingret)

och får du något sådant problem i en appeldator , så har du lika mycket problem där , glöm att appel är så mycket bättre , jävlas det så jävlas det på alla plattformar.
värmefel? hm

Ja hur menar du då? och hur kollar man det?

Det som är fel just nu är att datorn med jämna mellanrum inte stängs av annat än att jag trycker ner strömknappen manuellt. Jag försöker lista ut när och vilka program jag kört innan då den inte stängs ner ordentligt. Men det verkar bara vara som att det sker när jag haft datorn på ganska länge oavsett vilka program jag kört. (tror jag i alla fall)

Men det är ju så också att jag märker att datorn "laggar" lite också. Det tar en stund innan fönster stängs efter jag klickat i krysset som ska stänga ett fönster t. ex.

Fan vet vad som hänt mede min dator. Den är bara ett år gammal och kostade 8000+2000 när jag installerat ny SSD disk i den. Den har gått bra fram till för 2-3 veckor sedan då jag gjorde en ren installation av Windows 10.

Massor av problem började som jag löst dom flesta men de här problemen återstår oavsett jag går tillbaka till Win 8,1 . :-/
Brickan , ditt problem liknar mitt , när jag investerade i en ny mac bärbar. Och det sen visade sig att de skrotade den plattformen redan samma år. Det i särklass sämsta köp jag någonsin gjort. Men köpte du din dator med W8 och den är mindre än 3år borde du kunna få den reparerad. Om den beter sig lika illa i w8an.
Kontakta asus
vad händer om du kör systemconfiguration av avaktiverar olika program. Har du testat detta i autostarten?
Per Ask

Jodå. det har jag redan provat.
Har fått samma problem, efter att det tidigare fungerat. Kanske kommit med någon uppdatering? .. Får dra ut batteriet för att det ska stänga av helt! .. Men i sällsynta fall fungerar det!! ?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem