Söndag 19 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Övrigt

Stoppa terroristerna

Stoppa terroristerna

Hur sksa man som vanlig människa kunna hjälpa till eller kunna påverka att terrorister utrotas???.... kan inte hjälpa att komma med denna fråga för jag e så SATANS sne på dessa terror dåd vi ska behöva uppleva via media som påvekar en så satans.
sitter å blir så arg.... kom en tanke som jag inte hafft innan men som jagmer och mer har förståt kommer påverka forsatta livets åsikter om muslimer UTROTA dessa satans sjuklingar!!!!!!

jag behöver svar å hjälp,vägledning och framför allt förståelse för deras terror dåd som har och som kommer!!!!
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

fidde:

en intressant fråga..

hm..såvitt jag förstår är det inte muslimer som du vill ska utrotas utan terrorister ?

Terrordåd är ju en typ av utageranden som brukar hamna under luppen inom ramen för Internationella relationer och när jag läste den kursen på avdelningen för Fred o Konfliktsforksning på Universitet framstod diplomati och ytterst känsliga försök till dialog som den enda vettiga lösningen.

Säkerhetspolisen i olika länder verkar behöva arbeta aktivt och professionellt med varann istället för att förebud aktioner av typen 11 september nonchaleras i förväg, som var fallet då Twin Towers rasade på Manhattan.

Och vad gör man när en bunt terrosrister tillfångatar en hjälparbetare o hotar halshugga henne om inte ett antal fångar friges ? Bara som ett exempel.

När världen tycktes stå vid randen av ett tredje världskrig 1963 och ryssarna skeppade lastfartyg med medeldistansmissiler tänkta att styras mot USA:s östkust från Cuba var J.F Kennedy nödgad att ta till alla medel för att öppna dialog med Chrustjev.

Att som Bush gjort gå ut och deklarera krig mot terrorismen är en annan metod. Många experter menar att den är rätt vansklig
- då den spelar terrorismen rakt i händerna istället för att göra upp med de brustna överrenskommelser som U.S.A gjort sig skyldig till gentemot den muslimska världen ( konflikten Israel-Palestina är här ett exmpel ) som ligger bakom dåden.

Ett farligt sätt att utmana ödet..

Hej!

Angel:

En fråga: Varför var FN så himla snabba med att godkänna staten Israel?

Hade inte det gjorts så hade kanske utvecklinegen varit en hel annan idag?

Ha en bra dag.
Ja..håller helt med dig Bubben..

- Hade det inte att göra med eftergifterna av Andra Världskriget ?

När staten Israel utropades som hemvist för judarna 1947 skedde det ju mot bakrund av att 6 miljoner judar gått om intet i koncentrationslägren..
Kanske var man förblindad av detta och såg inte att man tog ett land i anspråk som redan hade en befolkning?

Lustigt ; idag skulle man nästan kunna säga att Israelerna med Sharon i spetsen och U.S.A bakom ryggen (förser dem med resurser både ekonomiskt och materiellt) har lika mycket blod på händerna som tyskarna en gång hade för Judarnas räkning ?

Om man vill dra det hela till sin spets..

När jag var i Israel för några år sedan, slogs jag av att palestinierna hade det så mycket sämre ställt än Israelerna - man använde sig av ganska egendomliga metoder - stängde av varmvatten, el och andra förnödenheter . som tillsammans med alla dessa gränsavspärrningar där Palestinierna tvingas legitimera sig på olika sätt för att komma ut 7 in från Gazaremsan, verkar tjäna till att bryta ner deras självkänsöa kollektivt.

Efter det har jag sett konflikten ur ett annat perspektiv

/ Angel
Annons
Hej!

Angel:

Denna info hittade jag på wikipedia om den nu är att lita på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arab-israeliska_krig

D
et hade tydligen inget med 2:a vk att göra..

Men som sagt var skadan är ju redan skedd och...

Ha en bra dag
Ett annat intressant exempel är kanske vad som hände i München -73 , när ett gäng terrosrister tillfångatog ett antal idrottsmän och tyska polisen misslyckades fullständigt med att spränga ligan som befann sig på ett hotell och bl.a kunde se poliserna smyga sej på dem via tv:n på hotellrummet ( som sände händelserna live (..) Man hade heller inte praktiserat skjutövningar och oskyldiga dog i onödan p g a att s.w.a.t.:sen missade målet och sköt sina egna istället.

Påminner ruskigt nog en aning om vad som hände på den där ryska skolan i höstas..

*ryser*
Yterligare andra exempel på en ny typ av krigföring finner man om man studerar bilologisk-kemiska vapen som praktiserats i s.k. terrorattacker i de asiatiska länderna.

Där har det bevisligen varit fråga om sekter och delvis religiösa grupper, där ledarna duperat underhuggare att döda som självändamål - mord kans ju kanske ses som ett yttersta uttryck för makt - makten över någon annans liv.

Hej hopp, nu får nån annan skriva ´nåt
Hej igen!

Men..det var ju inte jag undrade över..ehhh?

Vad hette "staten"/"området" Israel innan det blev Israel?

Och hur var det innan dessa problem uppstog..?

Bubben:

Området kallades Palestinamandatet och var under brittisk kontroll sen de erövrade det området m.fl. från turkarna. Se gärna Lawrence av Arabien som ju handlar om den berömda Thomas Edward Lawrence, en nyckelfigur i den brittiska erövringen av Palestina.

Redan 1917 skrevs den berömda Balfourdeklarationen, stadgandes en vilja att upprätta ett judiskt hemland inom ramen för det brittiska Palestinamandatet.

Från dess fram till andra världskriget så ökade antalet judar i området explosionsartat, dels genom invandring och dels genom naturlig förökning. Även den arabiska befolkningen ökade rejält varför spänningar mellan judar och araber uppstod. Dessa spänningar eskalerade till öppna konflikter och britterna såg sig nödtvungna att begränsa den judiska invandringen till området. Flertalet av dessa judar som alltså tvingades återvända till Europa dog sedermera i Hitlers koncentrationsläger.

Efter andra världskriget var Storbritannien inte i skick att upprätthålla sin stormaktsposition utan släppte successivt sina kolonier runt om i världen, Palestinamandatet var en av de första.
För att få hjälp med Palestina vände sig britterna till FN vars organ UNSCOP lade fram resolutioner för uppdelningen av området. När så den brittiska kontrollen över området försvann 1948 så kunde David Ben Gurion (Israels första premiärminister) utropa självständighet.

Det är visserligen sant att UNSCOP och FN hade förintelsen i färskt minne, men man ska inte glömma att de realistiska planerna på en judisk stat alltså tog fart redan 1917, vilket är ganska samtida med många av de arabiska länder vi ser på dagens karta.
Hejsan!

Jaha..så det är egentligen Turkiet som har rätten till palestina och Israel..(skojar)

Vad fanns innan det Osmanska riket då?

Nånstans finns det en sanning om vem som skall ha vad och vem som äger vad..låååångt tillbaka i historien..

Det gäller bara gräva riktigt djupt..
Judarna hade ju dessutom levt i diasporan, landsflykt, från år 63 f.kr. då romarna erövrade Kanaan (Israel), som då var judiskt område.
Man hade allstså inte haft någon egen stat på nästan 2000 år.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem