Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Däck mönsterdjup

Däck mönsterdjup

Hejsan tänkte påminna oss alla om att kolla djupet på däcken så här inför den kommande vintern
http://bit.ly/2eoTzaz
Antal svar på detta inlägg: 4
Hello Göcke, exakt, time att fixa till saken. Tur att man bor och befinner sig i det klimatet att man klarar sig med så kallade vinterdäck, utan dubbar visserligen, men vissa av oss behöver ju inte ut när det är hårda bud utan vi kan vänta till snöröjning och saltning gjort sitt. Bor man däremot uppe i Norra delen av landet Sverige, då finns ju inget val, dubbdäck på bara. Hälsn. L.
lagera.
Jag håller inte riktigt med dig om att man i Södertälje inte behöver dubb, fast det kanske är så.
Det är ju inte så många tillfällen här i Katrineholm heller då det är riktigt vinterväder eller is, men ibland och hjälper inget annat.

Minns från min polistid när vi kom fram till ett rödljus och stannade och bilen började glida i sidled, trots dubben. Det var många tillfällen man åkte på trafikolyckor där det nästan inte gick att gå på vägen och utan dubb hade vi nog inte kommit fram.

Förutom detta inlägg så var det en bra länk Göcke lade ut.
usch @PerAsk , alla som åker många mil på hala vägar vet betydelsen av bra grepp.

vi är nog så gamla att vi körde bil med statliga fordon som enbart hade sommardäck året runt , och sedan odubbade vinterdäck .
otaliga är de gånger man mötte fordon som tappade greppet och for rakt ut i periferin. Mötte en ambulans på utryckning från Linköping på 60talet och som överraskades av det glasklara väglaget i en vänsterböj och gick rakt ut i kurva.

det enda man kan säga är att det gick lite långsammare än det gör idag.

själv så har jag bara tvingats åka av vägen , när jag mötte en snöplog på en liten byväg i Småland , när jag passerade taggtråden så blev bilen välpaketerad när jag snurrade runt, det var på den tiden när man inte använde säkerhetsbälten.
och jag hade aldrig klarat att banga in i plogen
Annons
Ok,klart Per A att det kan behövas dubb, men inte i lika stor utsträckning som i norra delarna av landet , felet att det smäller då och då numera ligger mest i att; Jag kommer, jag ska fram, jag ,jag, etcetc. Sen verkar det ju också som att nya chaufförer aldrig i undervisningen fått lära sig att man är inte ensam på gator och vägar, står det 50 så kör man 50, står det 70 så kör man 70 oavsett väglag och trafiken runtom. "Du skall visa hänsyn mot dina medtrafikanter, etcetc ," Men som jag skrev,,om man inte behöver ut i ottan som förut då är ju läget ett helt annat än den som måste fram i ottan. Och Göcke, visst var det annat förr i tiden ja,,vinterdäck existerade ju inte på det sättet, det fanns ju olika mönster men det avgjorde man ju själv . Ok, kör långsamt, herr chaufför jag ber,,,,,,,,osvosv. Hälsn.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem