Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Terrorism

Terrorism

Eftersom Sverige ar ett sadant fredligt land jag tror att det INTE kommer drabba Sverige, men det kan ju naturligtvis vara mojligt! Tyska ambasaden ar ju ett exempel.
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Det anda kanda terrorismen i USA som JAG kanner igen ar ju World Trade Center, och det var efter Tyska ambasaden i Sverige. Och det var ju Usama Binladen som skickade terrorisstena.
Det är psykologisk krigsföring. De vill göra så att de civila blir rädda och osäkra och faller för trycket att följa terroristernas krav eftersom de civila kommer pusha på politikerna. Därför de flesta regeringar har som praxis att inte förhandla med terrorister .
alla gerillor har utövat terror av olika slag, det är inte något påfund av
USA., och vi hade ju BaderMejnhof ligan , det som då kallades stadsgerilla mfl i europa, vi hade de olika fallangerna i mellanöstern
hisbolla och hamas och allt vad de heter, de sprängde civila flygplan och båtar i luften osv
Vi har säker haft terror i tider före sprängämnenas tid , fast då i en annan tappning,
Ta massakrerna i Afrika nu , där kvinnor och barn bara huggs ned för att de bråkar om vatten.

Så det är nog mer som Rob nämner , psykologisk krigföring.
Och att det är en mängd lurade mäniskor som går i döden för något
som de aldrig kommer att få uppleva.
Annons
Lägger väl inlägget här då

"Många av dem spränger sig själva i luften för att de blivit itutade att de då hamnar i paradiset. Jag såg några sådana där Mullor på tv en gång som skrattande berättade om det.
"De tror att de skall få obegränsad tillgång till en massa oskulder, ha, ha, ha!", sade de och skakade glatt sina huvuden.
I ljuset av det så ter sig kanske inte handlingen som så uppoffrande, eller?
Dessa Mullor trodde uppenbarligen inte så mycket på det de själva förkunnat. Det är kanske det som jag avskyr mest med arabvärlden. Hyckleriet, förljugenheten, dubbelmoral och lögn. Hela deras samhälle verkar bygga på sådant, och vågar någon uttrycka det så utfärdas en Fatva, eller vad det nu heter. Nä fy fan vad arg man blir!"

Alla nöjda?
Då gör jag väl det med...

Hakim:
Jag tror du har fel när det gäller rekrytering av självmordsbombare. De fyra männen i London var inte ställda utanför samhället och utan framtid. Dom hade jobb och familj och var väl ansedda i samhället (utom en som tydligen ansågs väldigt obehaglig av sina skolkamrater). Inte heller tror jag att rekryteringen av terrorister i Irak sker bland dom som förlorat tron på framtiden.

Dessa män har av olika anledningar kommit i kontakt med fanatiska islamister och hjärntvättats. Några av dem har rest till Pakistan och gått i sk 'religiösa' skolor. Där har dom bl.a. fått lära sig att hata allt västerländskt och att dom kommer till paradiset om dom utför sina gärningar. För självmordsbombare i mellanöstern betalar vissa krafter pengar till familjerna. Dom har indoktrinerats med en perverterad version av islam. Det är de ansvariga bakom självmördarna man måste komma åt.

En annan vanlig uppfattning är att rekryteringen av terrorister tog fart i och med invasionen i Irak - då har man kanske glömt att tillväxten av terrorapparaten ägde rum under hela 90-talet i Afganistan där talibanerna härskade och skyddade Bin Laden. Invasionen av Afganistan och Irak var en reaktion på terristernas tillväxt och aktivitet. Under den tid som terrorismen odlades i bl.a. Afganistan ingrep USA och Europa i flera tillfällen till skydd mot muslimska befolkningar, t.ex. i Bosnien och Kosovo.

Mycket bra inlägg här senast av Ramon. Jag kan inte annat än hålla med.
Inte jag heller.
Ingen som har något mer att säja om detta?
Vi kan konstatera att Tommie hade fel....
Åter har ougrundlige Emans varit i arkivet och letat. Obegripligt vad han kan finna. Tråden är nästan 12 år gammal men är i hög grad ännu aktuell.

Men sedan är frågan om det nu aktuella händelsen är kopplad till terrorism? Kan kanske lika gärna vara en stundens ingivelse av en ensam tok som floppat över. I så fall är det inte ett fall för någon nationell insatsstyrka eller för högtravande politiska uttalande på rad. Snarare bör det vara en fråga för psykologer och sjukvården att hantera.

Slutligen bör man ge de inlägg som skrevs för 12 år sedan en eloge. De var balanserade, rappa och välskrivna. Något för oss att ta över?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem