Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Jäkla biljäkel

Jäkla biljäkel

Hej. Då jag inte är någon speciellt begåvad bilmeck måste jag fråga er på IS om ett problem jag fått. Jag har en 10 år gammal Kia som har börjat krångla. Den vill helt enkelt inte starta. Så har det varit många gånger under vinterhalvåren men jag har alltid klarat av det med en sk jumpstarter. Att det blivit så beror på att jag kör väldigt lite och då oftast korta sträckor. Bilen har bara gått 5000 mil. Nu är batteriet urladdat men när jag sätter på en fulladdad starter händer ingenting. Det finns lite ström i batteriet för jag kan låsa upp och låsa med knappen på nyckeln. När jag låser upp tänds även innerbelysningen. När jag försöker starta försöker den dra runt motorn några sekunder. Detta även om jag använder jumpsartaren. Jag provade en nyköpt helt uppladdad starter, men det blev samma resultat. Jag har en känsla av att det är batteriet som knasar, men då borde det väl inte ens att gå att låsa/låsa upp. Har Ni några ideer att dela med er av.
Antal svar på detta inlägg: 6
med stor säkerhet är det ditt gamla batteri som inte vill hänga med längre, alternativt generatorn som gjort sitt

vore jag du med de kunskaperna så lade jag hellre pengarna på en märkesverkstad än att fortsätta att leka mekaniker.
Jag kan inte Kia men jag skulle koppla bort minuspolen på batteriet för att nollställa elektroniken och sedan ladda batteriet med minuspolen bortkopplad antingen via din starter eller med en batteriladdare. Sedan sätta tillbaka minuspolen ochse vad som händer.

Det räckte med att jag köpte ett nytt batteri
Annons
BoboSlacke
min rekommendation är nu att du får generatorn kollad också.
Vill bara kommentera att är bilen 10 år å man inte bytt batteri så är det konstigt att det hållit så länge. Man får max 3 år i garanti på ett batteri.
Det blir ju avlagringar i botten på batteriet och med åren så blir det så mycket att det når upp till cellerna å kortsluter en cell då finns det bara enstaka ampere kvar å har ingen ork kvar.
det påminner mig om när en bubbla VW kom in en vinter som inte startade och teknikern sprang efter det stora ladd stället med starthjälpsläge, när kablarna landade på batteriet så small det och batteriet for genom taket på bubblan, batteriet satt ju under baksätet på dem.

(förlåt utanför ämnet, men mina gamla bosch minnen sitter kvar)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem