Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mini reningsverk

Mini reningsverk

Hej vänner , jag efterlyser ett minireningsverk för hög skydds nivå
som är litet och kan befinna sig över mark/berg på skärgårdsklippor.

Är det någon som har kännedom om detta .

OBS jag är ute efter något som inte ska grävas ned men ändå klara de nya högre kraven för högre skydd. och att vara i vila i en månad eller mer. och klara gråvatten
disk och handtvätt för 5personer.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Göcke......det står inte vad det kostar men att det passar t.o.m. i ytter-skärgård.....http://treewellbiologiskavloppsrening.se/minirening
sverk-for-enskilt-avlopp-norrtalje-treewell-artic/
Sökte på minireningsverk ovan jord och fick ganska många träffar
https://www.proexpo.nu/sv/reningsverk/
tack , de ser ju bra ut, jag är även ute och letar även efter något mindre
ingen brunn finns för vatten så vatten som förbrukas måste man ta med sig för en helg (ca3-5)dagar.
Annons
Det är väl ännu inte helt förbjudet att bada och tvätta sig i havet?

Om man i då stället tvättar sig i några liter medhavt rent kommunalt dricksvatten, så kan inte jag se någon logik i att först rena detta tvättvattnet innan det går ut i havet!
där har du fel Nilho , det är rätt hårda krav på att kasta gråvatten i sjön.
pissa kan man göra men inte skita eller kasta diskvatten.

just nu så löser vi det med att ta med diskvattnet hem till staden och dumpar det i toaletten
skita gör vi i en förbränningstoa.
Låt sol och vind dunsta in gråvattnet i ett öppet kärl med tak. Funkar bara sommartid.
pedhan så kunde man göra förr ,
nu springer kommunens folk och kollar avlopp hos alla fastigheter.

så ett litet men godkänt minireningsverk är vi ålagda att installera.
Göcke du har en förbränningstoa där du förbränner urin vatten och skit. Vatten dunstar där genom ett rör på taket. Bygg ett kärl då med samma princip för gråvatten är det ena godkänt måste väl det andra vara det. Kostar el men finns ju fina solceller nu.
Ett utmärkt exempel på sentensen hämtad ur Bibeln: Att sila mygg och svälja kameler!

Minns väl 50-talet då vi hade en 3-kammar brunn dit allt avlopp från disk och WC gick. När brunnen var full var det bara att sätta i gång och handpumpa med en kloakpump av märket OSBY-kloaträdgårdkpump. Detta kloakvatten spreds i trägården, som samtidigt fick både vatten och biologisk näring.

Så stora och goda jordgubbar, liksom röda och svarta från ett 20-tal bärbuskar, har jag inte sett sedan dess. Efter att kommunen senare anslutit vatten och avlopp så håller bärbuskarna på och förtvinar och jordgubbarna blir små och torra.

Bäste Göcke! Lita inte på alla politiska tjänstemän och andra mer eller mindre självutnämnda "naturvårdare". De vet mycket mindre än dom själva tror sig veta.
Nilho med dagens teknik så får man tillbaka det du talar om I minireningsverk
alla får inte kommunalt avlopp och vatten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem