Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Mini reningsverk

Mini reningsverk

Hej vänner , jag efterlyser ett minireningsverk för hög skydds nivå
som är litet och kan befinna sig över mark/berg på skärgårdsklippor.

Är det någon som har kännedom om detta .

OBS jag är ute efter något som inte ska grävas ned men ändå klara de nya högre kraven för högre skydd. och att vara i vila i en månad eller mer. och klara gråvatten
disk och handtvätt för 5personer.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Det där med lagar och förordningar är nog bra. Men dom verkar alltid utformade för "i värsta fall" dvs utfört av en alternativintelligent Apa. Om man läser på ordentligt och har en besiktningsman som kan tänka, har jag hört om ett flertal hemmaprojekt som fått MVG av besiktningsmannen. Bla en kamin och skorsten egentillverkat av min svärfar. Utlåtandet blev. - Så här jadra bra behöver det inte vara! Så om man törs och vet att man kan göra det bra eller bättre än det som finns att köpa, så kan det kanske vara värt ett försök. Man måste nog kunna prata för sin vara. Dvs jämföra uppgifter mellan sin egen konstruktion mot en godkänd köpevariant.
Man får ju tex inte ändra en befintlig eldstad. Jag fick RÅD av min skorstensskojarmästare ang förbättringar av min kamin. Men han märkte kanske att jag fattade vad vi pratade om. Hans (och mitt) mål var en effektivare, ofarligare och därmed miljövänligare eldstad. Men man måste ha turen med vilka man möter. De som inte kan tänka själv, lutar sig mot paragrafer och förordningar. För dom vet inte annat.
I Göckes fall:
En beg tät plastroddbåt, halvt nedgrävd på land, med en plantering i, och där gråvattnet får vattna planteringen. Mellanlagrat i några "bevattningstunnor" kanske?Spånar bara nu.
Annons
Semlon det med båten låter som ett sätt att testa. Det finns de som har skapat en damm för att ta hand om reningen. Och har växter som gillar miljön
Göcke, Det är exakt så mitt tänk är. Båt eller nån kåpa från ett släp eller nått. Och så en poolduk eller presenning kanske? I mitten kanske man kan ha en gullig fontän som är driven av solceller? Eller ett bullrigt Dieselaggregat som spyr ut avgaser...... NOT!
Apropå båt så skulle jag vilja ha en gammal träbåt vänd uppåner och ha en regnskyddad fikaplats under. Visst skulle det vara lite roligt/fint?
Som övre näbben på en gigantiskt fågel. Kanske ska gå å sova nu....?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem