Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Social Engineering

Social Engineering

Social Engineering? vad är det.
jo det kallas det när vi blir lurade

Phishing - falska mejl eller bedrägeriförsök på nätet/i chatt.
Vishing - bedrägeriförsök via telefon.
Smishing - falska sms.
Spoofing - alla ovan
och nu kommer det upp även i samband med okända mobilnummer som ni ringer upp och en telefonsvarare säger att hen inte kan svara men det går över till att bli ett svar i sms form.

så jag varnar alla att utföra någon handling/agera som ni misstänker att vara bluff

mvh Göcke
önskar alla trevliga adventsdagar
Antal svar på detta inlägg: 7
även sms som ser ut att vara paketförsändelse som gått fel eller att ni får ett meddelande om att någon ni känner bytt telefon osv
otaliga är sätten att lura oss
Fick ett SMS från Hjälpmeelscentrlen i Stockholm. Min telefon, en Samsung varnade och skrev att det troligen var ett sk bedrägeri-SMS. Jag Googlade numret och 180.se varnade direkt om bedrägeri och en massa mäskor hade fått samma SMS. Nå jag såg att numret var från region Stockholm och Ringde upp Hjälpmedelscentralen och sa att deras SMS är rödmarkerat som bedrägeri-SMS. De suckade till svar och sa det stämmer och det är något vi inte kan påverka. Men numret är altså utpekat för att vara bedrägeri och när så är gjort går det int att ändra. Konstigt tycker jag.
Men vad trist med alla dessa olika lurendrejare, själv har jag blockerat min mobil från alla okända för min mobil telefonnummer och SMS liksom avsändare med hemliga/dolda nummer. Riktigt skönt.Risken är att jag missar något från sjukvården som ofta använder sig av hemliga nummer men då får de kontakta mig på annat sätt. Det överlever både de och jag.
Annons
Ja det är sorgligt att vi i 40år inte har kommit längre.
Utan att det är bedragare som får styra
Alla de här "-ingorden" begriper jag inte så mycket om.
Men, det har hänt att någon okänd skojare på nätet har låst datorn för mig.
Det gick inte att stänga av den utan att betala en given lösensumma via
Paypal.
Då det var en laptop gick det att släcka ner den genom att plocka ur batteriet och skilja den från nätanslutning. Nästa dag så fungerade den igen utan problem.
Kanske skulle ett abonnemang på en VPN-tjänst förhindra sådana här problem och de som Göcke refererar till?
Ja jag tror det, jag har flera VPN, en från Google One, den ingår när man behöver mer minnesplats i mejlen, ett VPN från F-Secure Freedome -det använder jag för att se dansk och norsk TV. Sen har jag ytterligare en VPN som jag int använder. Säkerhetsföretagen ser väl att det är bra för oss kunder ochså kan de tjäna en slant på det för att locka fler kunder.
Nej VPN räddar inte dig AtillB trafiken sker ju fortfarande.
Enkelt uttryckt är en VPN-anslutning en dataförbindelse som har säkrats med kryptering. Krypteringen sker mellan din enhet och VPN-servern som du är ansluten till.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem