Torsdag 1 maj 2025 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator får ej Wi-Fi kontakt

Dator får ej Wi-Fi kontakt

Detta gäller bara min andradator Lenovo G50:

Ändrade bredband till Tele2 för ca en månad sedan (Boxer tidigare) .

Wi-FI fungerade på alla enheter UTOM på Lenovo G50 med Win10.
Om jag bootar med Linux eller ChromeOS (från USB) får jag kontakt
med Wi-Fi.
Provade med gamla routern från Boxer och då fungerade Wi-Fi .

Nu har jag installerat Win11 (enl. annan tråd 'Tvinga in Win 11 ...')
och installationen gick bra.
Men Wi-Fi med win11 fungerar inte ändå ....

Ringt till Tele2 å fick tipset att kontakta någon datatekniker då övrig utrustning fungerar, ev. kan de skickar en ny router ...

Så nu vänder jag mej till all kompetens här om lite hjälp å tips!

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Kollade i enhetshanteraren på egenskaper , drivrutin å där ser
jag att det är version 18.33.5.1 ... det är gamla versionen
kan de vara så att inte ver.nr uppdateras ?
eller att uppdateringen gick fel?
Förlåt laq jag länkade till fel .exe fil. den var till Bloetooth och inte till Wi-Fi

Här kommer det till Wi-Fi:
https://www.tinyurl.com/446btxvk

Den förra filen började på BT

Denna börjar med WiFi vilket ska vara den rätte.

Förlåt än en gång
Nu har jag kört din WiFi-fil
Nu är det version 18.33.17.1 på Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Nu startar jag Wi-Fi

NU FUNGERAR DET !!!!!!!

DedaPera tusen tack för all hjälp
otroligt att du fick tag på denna drivrutinsver. som fungerade!

God natt !!!
Annons

Skönt att det fixade sig. Lite slarvigt av mig att länka till fel fil först men killen som delade med sig hade en hel hög med filer på sin One drive som man fick bläddra i och ladda ner/länka till och filerna har annan betäckning och där missade jag lite först.

Jag själv har en separat gammal HDD på 250 GB som jag sparar liknande filer som ska tillhöra till mina gamla moderkort och hårdvara ifall man behöver ominstallera datorn/datorerna.
Har även vant mig att alltid fixa en återställningspunkt innan jag installerar något på datorn. Det tar ju bara några sekunder.

Vill klart rekommendera att du sparar på den filen/filerna som är svåra att få tag på vid behov av ominstallation av äldre datorer så länge man har datorn kvar.

Hej,hjäpte mig oxå, har två Fujitsu lifebook, en från E serien,tror den är 8-10år men funkar perfekt. När jag bytte till telias nya router FX1 så vägrade den att visa sig, har även ett meshnätverk ansluten på en av portarna i routern ,så problemet var inte jättestort. En uppdatering av drivrutin behövdes och jag fick mycket högre hastighet! TACK för tipset! Den nyare (Lifebook U-serie,Win 11)löste problemet utan handpåläggning...Nu är ju funderingen om jag ska försöka få in Win11 i den gamla. Jag har varit med ett tag och även jobbat med datorer och IT och ser en poäng med att ha två olika alternativ......Har ju hänt förut att en viss version får problem men andra är helt opåverkade....
Bra tråd och tack!
Kan komplettera med att den är uppgraderad med mer minne (8Gb) och solid state disk. Det som är fel är att Trusted plattform är 1.2 , borde var 2.0. cpu jobbar med > 2,8 Ghz ,Core I5 från den tiden....Normal starttid för Bios är under 4 sekunder.
Ett tipps till alla gör testerna med tomma diskar. Jag har redan krachat en hårddisk som inte bootar efter att hela proceduren gått hela varvet, men fungerar bra med en ny disk. Jag har däremot en dator med AMD zempronprocessor som inte w11 accepterar. Däremot min 1a surfacedator går klockrent.
Göcke. Var det en uppdatering till w11 med fix i RUBUS som krachade din hårddisk?
Är det något speciellt som kanske orsakar krach?

Jag har uppdaterat med 'Rubus-varianten' och det gick bra.
Ja det är den ni testar som krachade min w10 till w11
Den gick hela vägen till omstart där krachade den
Men samma dator klarade en ny disk
Så var försiktiga med diskar ni har många värdefulla program på, clona dem före är mitt säkerhetstipps
Och försök inte ens på 32bitars OS, där byter ni disk eller formaterar om och instalerar w10 64bit och på det w11
jag har även ett moderkort med en Intel Core (TM)2DuoCPU som inte går att uppgradera kunde vara kul att höra om någon fått igång en sådan oxo
den klarar w10 och en mängd virtuella OS på den
men inte w11

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem