Torsdag 1 maj 2025 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Testa linux på windows

Testa linux på windows

Du kan lära dig Linux riskfritt
Windows-undersystemet för Linux ger dig ett riskfritt och enkelt sätt att komma igång med att pilla med Linux.

För att installera din första Linux-distro och WSL, öppna Windows Terminal som administratör, skriv wsl --install i fönstret och tryck sedan på Enter.

Din dator kommer att starta om när Windows-undersystemet för Linux (tekniskt sett WSL2) och Ubuntu är installerade.

När du först blandar ihop dig med Linux kommer du att förstöra vissa saker – det är bara en del av inlärningsprocessen. WSL är ett bra sätt att börja lära sig det utan att riskera datorn du använder dag ut och dag in.

Jag ska testa detta ! men på egen risk
Antal svar på detta inlägg: 5
Eftersom det är så enkelt att installera nya distributioner kan du bara prova en ny distribution för skojs skull. Som standard kommer WSL att installera Ubuntu, men du har mer än ett dussin alternativ tillgängliga. Om du vill se alla öppnar du PowerShell och skriver:

wsl --list --online
det är inte så enkelt som det låter
att leka med linuxcommandon i ett fönster .... nja det är en besvikelse
att få en virtuell disk cha
med lockrop om att det ska fungera är att ta i
men wsl2 kanske är bättre som virtuell maschin??
Jag har en dator som jag då och då Installerar Linux Mint på men efter att ha "pillat" med så kör jag fast och det tar evighet innan jag hittar lösning på nätet för att stöta på nya problem vilket orsakar att mitt tålamod tar slut och till sist så åker windows in igen (Har en extern HDD som jag har säkerhetskopior på från mina nu 3 datorer som det är Win 11 på för tillfället och går snabbt att återställa när jag vill. Jag säkerhetskopierar en gång i månaden så jag slipper uppdatera i evigheter).

Alla 3 datorer är äldre än 10 år men med fortfarande starka processorer ( en AMD FX(tm)-8300 Eight-Core Processor 3.30 GHz en AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor 4.00 GHz och en Intel i7-2600 3.40 GHz som är den svagaste och som jag kör Linux på ibland)

På dom 2 med AMD Kör jag med Windows 11 IoT Enterprise LTSC som inte kräver varken TPM, Secure boot krav på minne eller HDD. (har SSD diskar på dom och får uppdateringar fram till 2035 så där sitter jag säker i båten ett tag framöver.

Den med Intel i7-2600 har jag Windows 11 Pro 24H2 8 GB minne men vanlig HDD så den går lite trögt (ska byta till SSD vilket gör märkbart skilnad)

Linux lägger jag på hyllan någon månad igen tror jag
Annons
jag håller med dig DedaPera
micosofts skryt om att de kan köra linux distros i windows med deras wsl är över-reklamerat, vmware är en bättre lösning för att köra linux på windows. och att uppgradera hårddisken till en snabbare ssd disk kan göra många datorer snabbare. jag är inne på min åttånde bärbara med w11 uppgradering där jag bytt alla till ssd diskar, det är sorgligt att man ser dem med så dålig skriv och läshastighet och speed som på en nas disk.
jag skippar wsl det är för mycket lek för att få igång ett linux distro inte värt tiden
Att man har blivit äldre gör ju med sin sak. Hjärnan har snöat in sig på Windows som vid detta lagat och tänker bara windows.

Hade jag varit 20 år yngre så tror jag att man hade klarat av det bättre för då var man mer mottaglig för större förändringar (tror jag i alla fall)

Skillnaden på SSD och HDD är som dag och natt på just Win11 plus storlek på RAM-minnen.

RAM-minnen löser man dock genom att öka växlingsfilens storlek. Vid start av datorn så används bara RAM-minnen men när Windows är igång så funkar växlingsfilen som RAM-minne.
Har man till ex. 8 GB i RAM-minne så ökar man växlingsfilen till 8*2*1024=16384 MB så har man 16 GB som arbetsminne istället för bara 8 GB som Windows kan jobba med.Det gör att det är komfortabelt att jobba med även tyngre program i Windows.

Sida:
1

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem