Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverk

Nätverk

Jag anses vara normalbegåvad. Jag jobbar som tekniker i säkerhetsbranschen, tycker mig klara av de mest elementära funktionerna i datorer. MEN, hur ordnar jag ett nätverk? Denna kunskap har gått mig helt förbi! Jag vill koppla ihop tre datorer, två st kör Win98, en kör XP. Alla vill dela internetanslutning, W98-datorerna vill kunna spara på XP-datorns hårddiskar. Vad behöver jag för hårdvara? Vad bör jag tänka på?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Du behöver en router för ca 1000 kr. Sen att du börjar konfigurera XP-datorn med Konfigurera ett hemnätverk och lägger till 98:orna efteråt. Följ installationsguiderna så ska det nog gå bra.

Lycka till!!
och vad har du för internet anslutning
och leverantör
det avgör vad du skall köpa och om du redan har något med i baggaget från de som levererar din internet tjänst.

du skall också bestämma om du skall köra trådlöst eller kabel
och om du redan har nätverkskort i alla datorerna tex för kabel.
Jag har UPC chello, medium. Bredband genom kabelnätet alltså. XP datorn har nätverksport i moderkortet, ena W98 har nätverkskort den andra har inte.
Vilka är för/nackdelar med trådlöst/trådburet nätverk?
Annons
tråd , är att du måste skaffa kablar till alla datorer
men är det bara stationära datorer och de är i samma rum så gör det ju inget.

trådlöst , att du kan köra en bärbar (stationär) varsomhelst nästan. i lägenheten/villan

men i ditt fall så blir det ju tre trådlösa enheter istället för ett
nätverkskort för kabel , alltså lite dyrare.
men det gör ju inte valet av router svårare, köper du en
sådan som har trådlöst så är du ju garderad för övrig utbyggnad.
Göcke:
Jo, de mest grundläggande termerna behärskar jag (tråd/trådlöst) :) Förutom de mest uppenbara nackdelarna med trådburet (kabeldragning), finns det egentligen någon anledning att välja trådburet? Är det bara frid&fröjd med trådlöst?