Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Piratebay nerstängt

Piratebay nerstängt

Så...nu läste jag på nätet att idag stängde dom ner Piratebay.

50 poliser har deltagit i en stor razzia och vad jag förstår så är även Piratbyråns sidor nerstängda, servrar beslagtagna och gud vet vad mer.

Verkar bara konstigt att piratbyråns sidor stängdes....det är ju en informationskanal.

Vad tycker ni alla...är det rätt eller fel....Piratebay har ju inget upphovsrättsskyddat material på sina sidor....dom visar förvisso var man kan hitta sådant, men har inget själva.
Ska bli intressant att se hur detta löper i rätten....

Är det rätt eller fel att fildela....byteshandel har i alla tider förekommit, men nu vill stora krafter sätta stopp för det...

Eftersom en så otroligt stor del av den svenska befolkningen har fildelat vid något tillfälle undrar jag om det ens är vettigt att försöka stoppa det...är lagen mot fildelningen berättigad ?

Vad tycker ni...
Antal svar på detta inlägg: 41
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Nä, det är inte ens vettigt att försöka!
Tycker det finns viktigare saker att sätta polisen på.
20000 i böter för fildelning men att hota Pernilla Wahlgren till livet , det ger bara 7000 i böter. Vart är vi påväg?
Lugn, PirateBay är snart uppe igen....
Jo, thepiratebay har varit åtalade många gånger förut och har vunnit i rätten. De har ju inget olaglit på deras servar, bara torrentar. Som är typ länkar till det olagliga datat.
Piratebay kommer vara uppe snart igen, om inte i Sverige, då någonannanstans...
klart borde fildelning vara lagligt!
va fan vore en fattig student utan alla piratkopior
Annons
Ähh, polisen och politikerna är ju inte riktigt kloka i huvudet nu för tiden.

Att Piratebays servrar stängdes ner och beslagftogs är helt idiotiskt. Detta är jämförbart med att polisen skulle springa till Bredbandsbolaget, Telia, Tele2 m.m. och beslagta deras internetservrar, eftersom att illegal fildelning förekommer bland deras kunder?
Jag ser inte minsta skillnad. Gör ni?
Att även oskyldiga sajter drabbas över beslagtagandet, det hoppas jag svider rejält för polisen i ekonomiskt syfte.
Jag hoppas verkligen att ansvariga personer blir uppsagda eller åtminstone får kraftiga böter eller löneavdrag som påföljd.
Hoppas de anklagande Film och Skivbolagen får en smäll på fingrarna genom en dom som friar Piratebay.

Personligen...inte köpte jag fler skivor före fildelningen blev vanlig...köper lika mycket, eller kanske bättre sagt lite idag som tidigare....jag tycker en musikskiva är för dyr helt enkelt och ska jag lägga pengarna på en skiva ska det vara något jag verkligen vill ha, annars kan det vara. Kan ju lika gärna höra den där låten jag gillar på radion.

Då....för länge sedan satt man med sin kasettbandspelare och spelade in från radion..."rakt över disc" var det som gällde och dom banden kopierade man friskt mellan sina kompisar i skolan, eller så lånade man varandras LP skivor.
Vad är det egentligen för skillnad idag ? Istället för att man tog med sig en LP till skolan och fick med sig en annan i skolväskan hem så flyger musiken hem genom telefonledningen till de här studerande skollbarnen som fildelar idag.
För mig verkar det som att dela med sig, byta saker, få nåt nytt är ett mänskligt behov som man nu försöker inskränka på.

Tänl om man kunde få ALLA att totalt bojkotta Musik och Filmindustrin under en månad....ingen gick på bio, ingen köpte en CD och alla tryckte på "OFF" knappen på sina Radio och TV apparater...bara ta en paus från all media i protest mot Musik och Filmbranschens girighet.
Det vore väl en signal som hette duga...
Jag skall inte köpa en enda skiva mer, Inte hyra en enda film eller gå på bio. Jag ska ladda hem precis all film, musik, samt program via DC i fortsättningen.

Jag brukar vanligtvis rösta på sossarna, men jag har blivit så missnöjd med dom. Detsamma gäller med övriga partier.
Men istället för att rösta blankt som jag egentligen har varit inriktad på att göra så tänker jag ge min röst till piratpartiet. Då kan jag ändå visa lite missnöje på något sätt.
Enligt företagen Ipwalk & Netnod - som övervakar webbsidor med mera - så innebar stängningen av Pirate Bay en nedgång av internettrafiken i Sverige med c:a 20 % !!!

Detta talar väl för sig själv anser jag. Sjunker trafiken såpass mycket av att en nedladdningssida stängs så kan man väl bara säga att fildelning är en "vardagsgrej" för de flesta och låta den få vara kvar som den är...

Å andra sidan så förstår jag att det är stora summor pengar bolagen förlorar på fildelning, precis som de gjorde när vi kopierade från LP, kassettband, VHS, CD etc
Men hur många som laddar ner en film, en skiva eller ett program hade gått och köpt detta om inte fildelning hade existerat?
Knappast alla....
Så hur många kunder förlorar bolagen egentligen?

Håller med ovanstående talare - Byteshandel har alltid pågått!
Under alla tidigare "kopieringskriser" så har företagen klarat sig och lyckats att gå med vinst...

Sen kan man diskutera i evigheter om vad som är rätt eller fel...
Rätt eller fel enligt lagen.... Rätt eller fel moraliskt...
Gråzonen är stor...

Jag anser helt klart att det är fel att ladda hem och sälja vidare, men att ta hem för eget bruk - det har människan gjort på något sätt i alla tider...

Vill de stora bolagen stoppa fildelning så får de ta klivet in i 2000-talet och hitta nya sätt. En lagändring gör inte mycket skillnad...
breeze

jag tycker detta är så löjligt att det är skrämmande

varför stängdes antipiratbyråns sida ner (konstigt på denna sk info kanal)

nej gott folk ladda ner musik å film så mycke de bara går MEN sprid den inte utan annvänd allt till er själva

mehopp om en trevlig pingst till er alla mvh peter å kossorna på andersons lantbruk
jag menade piratbyrån inge annat

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem